رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران: توقف خام‌فروشی پتروشیمی‌ها؛ شرط توسعه صنایع تکمیلی

امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۰ جلسه‌ هم اندیشی فعالان حوزه صادرات در ساختمان ریاست جمهوری به مناسبت روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئيس سازمان توسعه تجارت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برگزار شد. […]

امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۰ جلسه‌ هم اندیشی فعالان حوزه صادرات در ساختمان ریاست جمهوری به مناسبت روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئيس سازمان توسعه تجارت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برگزار شد.

به گزارش اینپیا، در این بین سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر به ارائه دغدغه‌های صنعت پلیمر پرداخت.

وی در ابتدای صحبت های خود ضمن تشکر از تلاش دولت برای کاهش صادرات به شکل خام فروشی گفت: حذف معافیت های مالیاتی صادرات پتروشیمی ها می تواند قدم مهمی در راستای مصرف محصولات پتروشیمی در داخل و توسط واحدهای صنایع تکمیلی باشد.

ترکمان ادامه داد: صنایع پلیمری یکی از مهم ترین بازیگران اشتغال کشور به شمار می‌آیند و برای توسعه این صنعت باید راه های دسترسی آنها به مواد اولیه تسهیل شود.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران افزود: بنابراین اگر حتی میزان کمی از پنج و نیم میلیون تن صادرات پتروشیمی ها به چرخه تولید صنایع پایین دستی وارد شود شاهد آن خواهیم بود که اشتغال در این صنایع به صورت جدی افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه در خصوص تغییر شیوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی نیز گفت: از آنجایی که برای تبیین این طرح ها به صورت فراگیر از تشکل ها و بخش خصوصی مشورت گرفته نشده نگرانی‌هایی برای صنعتگران ایجاد شده است.
ترکمان اظهار کرد: زمانی که فعالان صنعتی از جزئیات این طرح ها باخبر نیستند بدون شک نگرانی هایی برای آنها ایجاد می شود.

وی افزود: از طرفی هم این نگرانی وجود دارد که لابی های پتروشیمی ها برای سوء استفاده از این شیوه جدید قیمت گذاری وجود دارد که در جزئیات این طرح باید راهکارهای جلوگیری از این سوء استفاده ها ایجاد شود.

ترکمان در پایان خاطرنشان کرد: از این رو دولت باید برای چنین طرح هایی بیش از پیش از مشورت بخش خصوصی استفاده کند

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز در پاسخ به صحبت‌های رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: کاهش خام فروشی به صورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

وی در ادامه ثبات در تصمیمات، حرکت از خام‌فروشی به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، بازنگری و تقویت بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، صیانت خود صادرکنندگان از سلامت عرصه صادرات و بازرگانی و فعال کردن ساختارها و تشکیلات حمایتی موجود از بخش صادرات و تجارت را از جمله مسائل مهم مورد نظر دولت برای تسهیل، تقویت و حمایت از صادرات برشمرد.

در ادامه دکتر رضا فاطمی امین، وزیر صمت نیز گفت: برنامه های مربوط به طرح تغییر شیوه قیمت گذاری و حذف دلار از مبنای تعیین نرخ محصولات پتروشیمی در هفته آتی به صورت جامع اطلاع رسانی خواهد شد و فعالان بخش خصوصی می توانند نظرات خود را در این مورد اعلام کنند.