روزنامه شیکاگو سان تایمز: مردم هزینه افزایش قیمت مواد اولیه پلاستیک را می‌پردازند

روزنامه شیکاگو سان تایمز در گزارشی نوشت: در حال حاضر، کمبود مواد شیمیایی صنعتی به عنوان یکی از حیاتی ترین حلقه ها در زنجیره تامین جهانی تولید، مشکل ساز شده است، قیمت پلاستیک به دلیل کمبود مواد پتروشیمیایی تقریبا دو برابر می شود و در نهایت مردم به عنوان مصرف کننده نهایی هزینه آن را […]

روزنامه شیکاگو سان تایمز در گزارشی نوشت: در حال حاضر، کمبود مواد شیمیایی صنعتی به عنوان یکی از حیاتی ترین حلقه ها در زنجیره تامین جهانی تولید، مشکل ساز شده است، قیمت پلاستیک به دلیل کمبود مواد پتروشیمیایی تقریبا دو برابر می شود و در نهایت مردم به عنوان مصرف کننده نهایی هزینه آن را می پردازند.

به گزارش اینپیا، روزنامه آمریکایی «شیکاگو سان تایمز» در گزارشی به افزایش قیمت جهانی مواد پلاستیکی و پیامد های افزایش هزینه آن برای مردم پرداخته است.

در این گزارش آمده است: گلوله های پلاستیکی که در جهان وسیعی از محصولات وارد می شوند، از کیسه های غلات گرفته تا وسایل پزشکی ، داخلی خودروها و کلاه های دوچرخه. به عنوان مثال ، قیمت اتیلن، که مسلماً مهمترین ماده شیمیایی جهان است و در همه چیز از بسته بندی مواد غذایی تا ضدیخ تا پلی استر استفاده می شود، 43 درصد افزایش یافته است.

ویروس کرونا نیز کمبود و جهش قیمت همه چیز را از چوب گرفته تا تراشه های رایانه تا دستمال توالت تحت تاثیر قرار داده است.

شرکت های پتروشیمی نیز مانند سایر تولیدکنندگان از این همه گیری کرونا و نحوه واکنش مصرف کنندگان و مشاغل به گسترش این ویروس، متزلزل شده اند و مواد پتروشیمی ساخته شده از نفت بارها با مشکلاتی روبرو شده اند.

سرمای وحشتناک زمستان در تگزاس، صاعقه در لوئیزیانا و طوفان در امتداد ساحل خلیج فارس، همه برای ایجاد اختلال در تولید و افزایش قیمت این مواد شیمیایی ضروری توطئه کرده اند.

طبق گزارش ICIS ، قیمت پلی وینیل کلراید – PVC – که برای لوله ها، دستگاه های پزشکی، کارت های اعتباری، ورق های وینیل و موارد دیگر استفاده می شود، 70 درصد افزایش یافته است.

قیمت رزین های اپوکسی که برای پوشش، چسب و رنگ استفاده می شود، 170 درصد افزایش یافته است.

قیمت اتیلن، که مسلماً مهمترین ماده شیمیایی جهان است و در همه چیز از بسته بندی مواد غذایی تا ضدیخ تا پلی استر استفاده می شود، 43 درصد افزایش یافته است.

با شیوع پاندمی کرونا و فروپاشی ناگهانی اقتصادها، پتروشیمی‌ها مانند دیگر تولیدکنندگان انواع تولید خود را کاهش دادند. بنابراین هنگامی که اقتصاد به سرعت برگشت، آنها نیز گرفتار شدند و مصرف کنندگان که با کمک های دولتی و ذخایر پس انداز خود نقدینگی داشتند، خرید را آغاز کردند، در حالی که عرضه پتروشیمی ها به اندازه تقاضا نبود.

با بازگشت اقتصاد به روال قبل بعد از مدتی، ناگهان تقاضا و سفارش ها افزایش یافت و شرکت ها برای دستیابی به مواد اولیه و قطعات برای تامین سفارشات رو به افزایش خود تلاش می کردند. هجوم شرکت ها به انبار و خرید های ناگهانی، کمبود مواد اولیه را تشدید کرد.

طوفان های لورا و زتا در شرایطی که عرضه ها و تقاضای سال گذشته افزایش یافته بود، لوئیزیانا، قطب تولید پتروشیمی را مورد حمله قرار دادند.

سپس در ماه فوریه یک طوفان زمستانی که بیش از 100 نفر را کشت، تگزاس را با بسیاری از امکانات پالایش نفت و تولید مواد شیمیایی در بر گرفت. میلیون ها خانوار و مشاغل، از جمله کارخانه های شیمیایی، برق و انرژی خود را از دست دادند.

صاعقه جولای، کارخانه ای را در دریاچه چارلز لوئیزیانا که پلی پروپیلن تولید می کند و در بسته بندی های مصرفی و تولید خودرو استفاده می شود، موقتاً تعطیل کرد.

این صنعت تازه در حال احیا بود که طوفان آیدا در آگوست، سواحل خلیج فارس را لرزاند و دوباره به پالایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی آسیب رساند.

بریجت بودل، استاد مهندسی پلاستیک در دانشگاه ماساچوست لول گفت: “برخی از این کارخانه های پتروشیمی در مناطق ساحلی خلیج هنوز بخاطر طوفان ایدا تعطیل اند.”

کمبود مواد شیمیایی و افزایش قیمت نفت؛ چشم انداز ناامید کننده نرخ کالاهای نهایی

جیم فارلی، مدیرعامل شرکت فورد موتور که با کمبود تراشه های رایانه ای روبرو شده است، می گوید انتظار می رود در آینده نزدیک با چالش های زنجیره تامین روبرو شویم.

کمبودها باعث کاهش تولید در دو تولیدکننده اصلی رنگ در آمریکا می شود. هر دو قیمت را افزایش داده اند و می گویند چشم انداز عرضه بیشتر در بازار همچنان مبهم است.

کمبود مواد شیمیایی، همراه با تقریباً دو برابر شدن قیمت نفت در سال گذشته به 75 دلار در هر بشکه نفت خام معیار ایالات متحده، به معنای افزایش قیمت برای بسیاری از کالاها است.

بیل سلسکی، تحلیلگر مواد شیمیایی Argus Research می گوید: «مصرف کننده باید هزینه را پرداخت کند.»

در واشنگتن دی سی، فروشگاه سخت افزاری Jenks & Son  فقط 20 تا 30 درصد رنگ مورد نیاز خود را برای تامین تقاضا دریافت می کند. کمبود رنگ عموماً توسط پیمانکاران بزرگ احساس می شود که برای مثال نیاز مجتمع های متعدد آپارتمانی و دیگر ساختمانها به رنگ یکسان را تامین می کنند.