نشست ارایه نتایج طرح پژوهشی مرکز پژوهش های اتاق ایران برگزار شد

ضعف نگاه کارشناسی در برخی پژوهش‌ها

نشست ارائه نتایج طرح پژوهشی مرکز پژوهش های اتاق ایران با موضوع «ارتقای برنامه ظرفیت‌سازی برای اقتصاد چرخشی در مدیریت پسماندهای پلاستیکی در ایران» در راستای سند مکانیزم الزام‌آور برنامه مدیریت پسماندهای پلاستیکی دنیا در روز سه‌شنبه اول خرداد ماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

مهندس علیرضا میربلوک، مشاور هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و مهندس فرید سموات، رئیس کمیسیون بازیافت این انجمن، در این نشست که با میزبانی رضا پدیدار؛ رئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، حضور یافتند. مدیرانی از کمیسیون‎های مختلف  اتاق بازرگانی، سازمان حفاظت از محیط زیست و انجمن نساجی نیز از جمله میهمانان این نشست بودند.

در این نشست عنوان شد اتاق بازرگانی ایران پژوهشی را تحت عنوان« ارتقای برنامه ظرفیت‌سازی برای اقتصاد چرخشی در مدیریت پسماندهای پلاستیکی در ایران» به صورت علمی، کاربردی و میدانی گرد‌آوری کرده است. از جمله مباحثی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است وضعیت بازیافت کشورهای مختلف و روندی است که دیگر دولت ها در پیش گرفته اند. از سوی دیگر به قوانین سایر کشور ها در خصوص بازیافت نیز پرداخته شده است. در ادامه این پژوهش نیز به مقوله بازیافت در ایران پرداخته شده و در نظر است قوانین و روند ها با شرایط کشور تطبیق داده شود.

البته ارایه پژوهش صورت گرفته در جلسه مذکور به پایان نرسید و ادامه پژوهش قرار است در جلسه دوم این نشست ارائه شود و در آن جلسه جمع بندی های لازم صورت بگیرد .

به نظر می رسد حاصل این نشست و پژوهش صورت گرفته قرار است به عنوان مبنای ریل گذاری و سیاست گذاری های آتی در اختیار دولت قرار گیرد تا قوانین و پروتکل ها در زنجیره بازیافت بر این اسا تدوین گردد.

 

نگاه کارشناسانه انجمن ملی پلیمر در خصوص بازیافت پلاستیک

فرید سموات، رئیس کمیسیون بازیافت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در رابطه با این نشست معتقد است:« نشست خوبی بود و بحث های جدی در خصوص بازیافت کشور اتفاق افتاد اما موضوع حائز اهمیت این است که اتاق بازرگانی ایران باید نقش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران را به عنوان یک بازوی تخصصی فعال در این زمینه بپذیرد و از نقطه نظرات کارشناسان این انجمن در رابطه با تصمیم گیری ها استفاده نماید. این در شرایطی است که انجمن ملی صنایع پلیمر ایران کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون بازیافت دارد که اعضای بسیار فعالی در این کمیسیون حاضر هستند.»

وی در ادامه تاکید کرد:« INC3 و INC4 از دیگر مسائلی بود که در این نشست مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سرکار خانم میرزاجانی نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست که در اجلاس INC حضور داشتند نیز از جمله حاضران در این نشست بودند که در خصوص موازی کاری های صورت گرفته در اتاق بازرگانی و دولت در این خصوص ابراز نگرانی کردند و اعتقاد داشتند فعالیت ها و اقدامات بایستی به صورت متمرکز توسط دولت و بخش خصوصی انجام شود. من فکر می کنم انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با توجه به ارتباطاتی که دارد و با در نظر گرفتن حضور نمایندگان انجمن در اجلاس INC، این انجمن می تواند نقش واسط را ایفا نماید تا از موازی کاری های احتمالی جلوگیری شود. در چنین شرایطی پژوهش مذکور نیز می تواند از نگاه کارشناسانه انجمن ملی صنایع پلیمرمورد بررسی قرار گیرد. در چنین شرایطی است که پژوهش مورد نظر می تواند در سیاست گذاری های احتمالی پیش رو کاربرد اساسی داشته باشد. در پایان پیشنهاد می شود گزارش ارایه شده تا قبل از برگزاری جلسه دوم در کمیسیون های تخصصی انجمن ملی مورد بررسی قرار گیرد.»

 

ما نمی توانیم از کشور های پر آب و بدون نفت و گاز در این رابطه الگو برداری کنیم

علیرضا میربلوک، مشاور هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز در این رابطه معتقد است:« به نظر می رسد برخی اعداد و ارقام که در این پژوهش وجود دارد به دور از نگاه کارشناسانه است. صحبت اصلی من در نشست این بود که در خصوص آسیب هایی که پلاستیک ها  برای بدن و محیط زیست دارد بهتر است یک کارشناس و متخصص نظر بدهد. به همین دلیل هم پیشنهاد دادم در این پروژه یک ناظر تمام قد محیط زیستی و یک ناظر تمام قد پلیمری حضور داشته باشند تا هر دو جناح نظرات خود را اعلام نمایند.»

وی افزود:« موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد موضوع اجلاس INC بود که من در این رابطه هم تاکید کردم اگر دوستان نظرشان بر منع تولید پلاستیک است بهتر است جایگزین های احتمالی پلاستیک و پلیمر را هم ارائه بدهند. نکته حائز اهمیت این است که مسئولین ذیربط باید بدانند که ما نمی توانیم از کشور های پر آب و بدون نفت و گاز در این رابطه الگو برداری کنیم.»

میر بلوک تاکید کرد:« پیشنهاد من این بود که برای شفاف سازی در خصوص آمار ارائه شده در پژوهش بهتر است اتاق بازرگانی بودجه ای را در نظر بگیرد و در سه نقطه شهر تهران، بالای شهر، وسط شهر و پائین شهر، سطل زباله های پر ترددی مد نظر قرار گرفته شود و روی آن دوربین نصب شود، بدین ترتیب مشخص خواهد شد آمار 65 درصدی که در خصوص دفن زباله های پلاستیکی در پژوهش ذکر شده است، درست است یا اشتباه. بدین ترتیب می توان پی برد که آمار منتشر شده در این پژوهش تا چه میزان به حقیقت نزدیک است. در نهایت تنها سازمانی که می تواند در رابطه با بازیافت پلاستیک نظر کارشناسی ارائه دهد انجمن ملی صنایع پلیمر ایران است چون کمیسیون تخصصی در حوزه بازیافت دارد و به صورت کارشناسی این موضوع را رصد می کند.»