عدم عرضه پلی‌استایرن انبساطی بحرانی با وجود اخبار واردات

به گزارش گروه تحلیل اینپیا؛ از نیمه مرداد که پتروشیمی پارس به عنوان تنها تولید کننده استایرن منومر به اورهال رفت، زمان زیادی طول نکشید که مشتقات آن به خصوص پلی استایرن انبساطی با بحران جدی تامین و تقاضا مواجه شدند. اتفاقی که با رقابت های 200 تا   300 درصدی در تالار بورس کالا برای […]

به گزارش گروه تحلیل اینپیا؛ از نیمه مرداد که پتروشیمی پارس به عنوان تنها تولید کننده استایرن منومر به اورهال رفت، زمان زیادی طول نکشید که مشتقات آن به خصوص پلی استایرن انبساطی با بحران جدی تامین و تقاضا مواجه شدند. اتفاقی که با رقابت های 200 تا   300 درصدی در تالار بورس کالا برای این محصول همراه شد و برخلاف ضوابط همیشگی، ابطال هم نمیشد.

سیر صعودی قیمت این محصول در تالار و بازار آزاد تا حدی پیش رفت که نتیجه آن را حتی در قیمت های مسکن هم میشد جستجو کرد. به هر حال وقتی که مشخص شد که زمان مشخصی برای بازگشت پتروشیمی پارس به روند تولید وجود ندارد، واردات این محصول به صورت جدی پیگیری شد و در وهله نخست تنها میزان محدودی صورت گرفت . در هفته پیش هم بحث واردات بیش از 2 هزار تنی با اضافه شدن پتروشیمی تبریز مطرح شد.

حالا این هفته بدون هیچ اطلاع رسانی، پلی استایرن انبساطی در بورس کالا عرضه نشد تا بازی عرضه این محصول پرتقاضا و رقابتی این روزهای بازار را تقویت کند. به نظر میرسد که بحران جدی این محصول نیاز به حمایت همه جانبه در جهت مرتفع سازی موانع تولیدی و وارداتی برای آن دارد و مثل همیشه باید آگاه باشیم که بیش از همه از این بحران صنایع پایین دستی و در نهایت مصرف کننده نهایی یعنی مردم آسیب میبینند.

البته در این میان به دنبال تعطیلی پتروشیمی پارس و توقف تولید منومر استایرن، شرکت ملی پتروشیمی در نظر دارد نسبت به دریافت پروفرمای جمعی با قیمت مناسب اقدام کند، لذا این شرکت از وزارت صمت و به همین واسطه از اعضای مصرف‌کننده منومراستایرن درخواست کرده  مقدار موردنیاز مصرفی خود را تا تاریخ 7 آذرماه اعلام کنند. شاید تسریع در این اقدام به بهبود وضعیت موجود کمک کند.