وزیر صمت از آغاز مبادله روبل- ریال از هفته‌های گذشته خبر داد

مبادلات روبل- ریال گامی در جهت تسهیل تجارت با روس‌ها

به گزارش اینپیا؛ تیر ماه امسال بود که بعد از سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، نماد معاملاتی جهت ارز ریال – روبل در بازار متشکل ارزی ایران گشایش یافت که در واقع نخستین مرحله از بسته اقدامات بانکی بود  که در این سفر میان دو کشور بر سر آن توافق شد. این در […]

به گزارش اینپیا؛ تیر ماه امسال بود که بعد از سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، نماد معاملاتی جهت ارز ریال – روبل در بازار متشکل ارزی ایران گشایش یافت که در واقع نخستین مرحله از بسته اقدامات بانکی بود  که در این سفر میان دو کشور بر سر آن توافق شد. این در حالی است که بر اساس اظهارات وزیر صمت مبادله روبل- ریال از هفته‌های گذشته آغاز شده است. سیدرضا فاطمی امین درباره این موضوع بیان کرد: مبادله روبل و ریال به طور مستقیم از چند هفته پیش آغاز شد و در مورد اینکه شبکه شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل شود مذاکرات در حال انجام است. بنابراین به نظر می‌رسد زمینه‌های خداحافظی با دلار در مبادلات تجاری ایران و روسیه آغاز شده تا به گفته فعالان اقتصادی موانع ارزی دو کشور از این طریق هموار شود.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات درباره این خبر و تاثیر آن در تبادلات تجاری به اینپیا گفت: مشخصا در مورد برخی بازارها از جمله روسیه، توافقاتی میان رئیس کل بانک مرکزی ایران با روسیه صورت گرفته که با توجه به شرایط تحریمی دو کشور به نظر می­رسد که استفاده از ریال و روبل در مبادلات تجاری بتواند کمک شایانی در رفع موانع ارزی و نقل و انتقالات مالی داشته باشد؛ به نحوی که مشکل تراکنش­های مالی که بعضا بین ایران و روسیه وجود داشت برطرف شده و با این اتفاق می­توان شاهد گشایش ال سی بین بانک‌های دو کشور بود.

او افزود: این اتفاق با کمک بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت رخ داده و فعال شدن میربیزینس و دریافت وجوه صادرکنندگان در روسیه و پرداخت ریال با نرخ توافقی به صادرکنندگان، یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم است که اجرایی شده است؛ به خصوص اینکه با توجه به سیاست‌های کلان کشور در جهت توسعه تجارت با 15 کشور همسایه و خصوصا روسیه و نیز با توجه به توافقات بلندمدتی که با روس­ها صورت گرفته، این امیدواری وجود دارد که حجم تجارت خارجی کشور و صادرات افزایش یابد و با سرعت بیشتری پیش رود.