ورود بخش‌های مختلف اقتصادی به یکدیگر فسادآفرین است

شنیده ها حاکی از آن است که واحدهای پتروشیمی با توجه به اهداف دولت برای توسعه پارک های پتروشیمی، تلاش دارند که با سرمایه گذاری در زمینه تولید کامپاند، به توسعه این پارک های پتروشیمی بپردازد.   به گزارش اینپیا، این موضوع می تواند زمینه ساز آن باشد که شرکت های پتروشیمی تا حدودی از […]

شنیده ها حاکی از آن است که واحدهای پتروشیمی با توجه به اهداف دولت برای توسعه پارک های پتروشیمی، تلاش دارند که با سرمایه گذاری در زمینه تولید کامپاند، به توسعه این پارک های پتروشیمی بپردازد.

 

به گزارش اینپیا، این موضوع می تواند زمینه ساز آن باشد که شرکت های پتروشیمی تا حدودی از خام فروشی فاصله بگیرند و با این وجود، مساله ای که وجود دارد این است که با چنین رویکردی، عملا پتروشیمی ها وارد حوزه تولید در صنایع تکمیلی خواهند شد‌.

این موضوع بدون شک پرسش هایی را برای فعالان صنعت کامپاند ایجاد می کند، چرا که در بسیاری از موارد همچنان چالش کمبود مواد اولیه پابرجاست و با حضور شرکت های سرمایه دار در این حوزه، نمی توان پیش بینی کرد که قیمت های مواد اولیه تا چه میزان افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که دسترسی شرکت های پتروشیمی به موادی که خودشان تولید می کنند، بدون شک بسیار آسان تر خواهد بود.

در این خصوص مهندس مهدی پورقاضی بازرس انجمن ملی صنايع پلیمر ایران گفت: تجربه ثابت کرده وارد شدن دو بخش اقتصادی به یکدیگر و فعالیت خارج از چارچوب ماموریت تخصصی عواقب فسادآمیز دارد. هرجا واحدها خارج از چارچوب ماموریت خود وارد حوزه دیگری شوند عوارض منفی برای آن بخش اقتصادی پیش می آید.

پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و انجمن تولیدکنندگان کامپاند و آمیزه های پلیمری در گفت و گو با اینپیا خاطر نشان کرد: محصولاتی که توسط پتروشیمی ها و صنایع بالادست تولید می شود تفاوت قابل توجهی با تولیدات صنایع تکمیلی دارد و اگر هرکدام از این ها وارد حوزه دیگر شود مشکلاتی برای آن حوزه رخ می دهد.

این پیشکسوت صنعت کامپاندینگ با اشاره به تجربه پتروشیمی مارون گفت: این پتروشیمی قبلا چنین تجربه ای داشت که وارد حوزه کامپاندینگ شد و سعی کرد موادی را که باید در بورس عرضه می شد خارج از بورس به فروش برساند که منشاء فساد شد و مورد اعتراض قرار گرفت و جریمه شدند. جای تعجب است اگر بخواهند این تجربه را تکرار کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند افزود: توصیه می شود اگر پتروشیمی ها می خواهند وارد این قسمت شوند و محصول خاصی را تولید کنند، از واحدهای موجود کامپاندینگ کمک بگیرند و اگر می خواهند در خصوص صادرات محصولات تکمیلی کار کنند، از همین بخش پایین دست کمک بگیرند.

پورقاضی با تاکید براینکه وارد شدن دو بخش اقتصادی به یکدیگر معمولا عواقب فسادآمیز داشته است و مسیر اشتباهی است، گفت: پیشنهاد می کنم اگر بالادستی ها علاقه دارند وارد کامپاندینگ شوند، طی برگزاری جلسه ای با انجمن کامپاند، شرکت ها را ارزیابی کنند و قرارداد ببندند و محصولاتی که می خواهند به عنوان کامپاند تولید کنند از طریق امکانات موجود انجام دهند.

وی ادامه داد: بخشی از کامپاندینگ، تولید بر مبنای سفارش خاص است و تناژ آن پایین تر از چیزی است که در پتروشیمی ها است و ورود پتروشیمی ها با توجه به تجربه بد گذشته، آن ها را گرفتار می کنند.

پورقاضی در خصوص ظرفیت تولید کامپاند کشور گفت: این حوزه بیش از 3 میلیون تن ظرفیت دارد اما عملا 500 هزار تن از این ظرفیت در حال تولید است.

این فعال حوزه پلیمر در خصوص عواملی که مانع استفاده کامل از ظرفیت تولید کامپاند شده اند، اظهار کرد: ظرفیت تولید این حوزه بیش از نیاز داخل است و باید صادرات شود اما زمینه های صادرات آن فراهم نیست، همچنین در حوزه کامپاند بیش از نیاز داخلی سرمایه گذاری شده و فعال کردن ظرفیت های موجود از نظر اقتصادی به صرفه تر است تا ایجاد ظرفیت های جدید.