بررسی‌ها از صدور دستورالعمل معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی خبر می‌دهد

گامی در جهت ابزارمحور شدن بورس‌کالا

به گزارش اینپیا، به نقل از دنیای اقتصاد، مصوبه رفع ابهام‌‌‌ مالیاتی قراردادهای گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ در سازمان امور مالیاتی تهیه شده و پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار به ‌دستورالعمل تبدیل شده است. این دستورالعمل در تاریخ ۱۵ مردادماه به شماره ۵۳۳/ ۱۴۰۱/ ۲۰۰ به رشته تحریر درآمده […]

به گزارش اینپیا، به نقل از دنیای اقتصاد، مصوبه رفع ابهام‌‌‌ مالیاتی قراردادهای گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ در سازمان امور مالیاتی تهیه شده و پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار به ‌دستورالعمل تبدیل شده است. این دستورالعمل در تاریخ ۱۵ مردادماه به شماره ۵۳۳/ ۱۴۰۱/ ۲۰۰ به رشته تحریر درآمده و موضوع آن نحوه اجرای بند «س» تبصره «۲» قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در خصوص معافیت مالیاتی گواهی سپرده به‌عنوان یکی از ابزارهای مالی است و به‌زودی وارد مراحل اجرایی خواهد شد. به کمک این دستورالعمل مالیاتی، ادبیات بازارهای مالی با محوریت قراردادهای گواهی سپرده کالایی می‌‌‌تواند با تغییر بزرگی همراه شود.

با توجه به جایگاه قراردادهای گواهی سپرده کالایی به‌عنوان مادر ابزارهای مالی در کشور، اجرایی‌شدن معافیت مالیات این ابزار، به این معنی است که زیرساخت بزرگی برای توسعه سایر ابزارهای مالی همچون قراردادهای مشتقه یا صندوق‌های کالایی فراهم شده است. این در حالی است که طی روزهای اخیر که احتمال کاهش تقاضا و ریسک فروش برای واحدهای بزرگ تولیدی ایجاد شده است، استفاده از این ابزار مالی می‌‌‌تواند محرک بزرگی برای حمایت از تولید و فروش و دست‌یافتن به قیمت رقابتی به شمار برود.

به عبارت دیگر، پس از گذشت هشت‌سال از شناسایی و تصویب گواهی سپرده کالایی به‌عنوان ابزارهای مالی در قانون بازار اوراق بهادار، چالش مالیاتی برای تعریف گواهی سپرده کالایی روی محصولات مختلف صنعتی، نفتی و پتروشیمی رفع شد. به این ترتیب می‌‌‌توان منتظر حضور اوراق مبتنی بر کالا در پرتفوی دارایی سرمایه‌گذاران و رونق معاملات بازار مالی و در ادامه بازار مشتقه بورس‌کالای ایران بود.  توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در بخش محصولات صنعتی، پتروشیمی و نفتی می‌‌‌تواند مزایای متعددی برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران ایجاد کند. ایجاد بازاری شفاف و رقابتی برای کشف نرخ واقعی، افزایش نقدشوندگی کالاهای تولیدی در وضعیت رکود بازار، قابلیت نگهداری کالا در انبار استاندارد تحت نظارت بورس‌کالا، اطمینان از کیفیت محصول خریداری‌شده و مطابق استانداردهای اعلامی از سوی بورس‌کالا، خرید با نرخی رقابتی، ایجاد فرصتی برای کسب سود از نوسانات بازار و در عین حال، انتقال نقدینگی سرگردان به بخش واقعی تولید و… از مزایای رونق معاملات گواهی سپرده کالایی خواهد بود.