گروه تحلیل انجمن ملی صنایع پلیمر ایران تحلیل کرد:

گزارش جامع بررسی بازار محصولات پتروشیمی در سال 1401

تنها چند روز از اولین سال قرن چهاردهم باقی مانده است. قرنی که با التهابات فراوان و اتفاق عجیب برای محصولات پتروشیمیایی چه در بازارهای داخلی و چه در بازار های جهانی همراه بوده است. روند بازارهای داخلی ایران و معاملات تالار بورس کالا برای محصولات پلیمری دو نیمه متفاوت را در سال جاری ثبت […]

تنها چند روز از اولین سال قرن چهاردهم باقی مانده است. قرنی که با التهابات فراوان و اتفاق عجیب برای محصولات پتروشیمیایی چه در بازارهای داخلی و چه در بازار های جهانی همراه بوده است.

روند بازارهای داخلی ایران و معاملات تالار بورس کالا برای محصولات پلیمری دو نیمه متفاوت را در سال جاری ثبت کرد. هر چند در بسیاری از مقاطع در سال 1400 و نیمه ابتدایی 1401 با افزایش نرخ ارز و البته قیمت های جهانی محصولات پلیمری در بازارهای جهانی مواجه شدیم اما هیچگاه بازار آشفتگی رقابتی به این شکل که در چند ماه گذشته با آن روبه رو بودیم را به خود ندید. نیمه دوم سال رقابت هایی بی سابقه و خارج از عرف برای بسیاری از گروه های پلیمری ثبت شد که علاوه بر تحولات سیاسی و چشم انداز منفی اهالی بازار، متاثر از رشد دلار قوت گرفت و پذیرش رقابت های سنگین را هم برای ناظران بورس کالا و هم برای خریداران آسان ساخت. این وضعیت در اسفند ماهی که در آن حضور هم داریم نه تنها به واسطه سنت همیشگی سال، تعدیل نشد، بلکه به جهت رسیدن دلار به 60 هزارتومان، استرس ناشی از آن در بازار منجر به رکورد شکنی ثبت تقاضا و درصد حجم عرضه به معاملات هم گشت.

بازارهای جهانی روند خاصی را در سال 2022 پشت سر گذاشتند. باور کردنی نبود که رخت بستن ویرس کرونا از بازارها، این میزان تقاضا کاهش یابد و کف قیمتی محصولات پلیمری را در بسیاری از گروه ها حتی کمتر از دوران اوج کرونا کند. بازارهای جهانی در یکسال گذشته از الگوی کاپ پیروی کرد که به زبان ساده مسیری است که در ابتدای سال با افزایش قیمت محصولات نرخ خود را در اوج دیدند و پس از یک عقب نشینی جدی که آن ها را در مسیر کاهش نرخی حتی فراتر از دوران کرونا پیش برد، مجددا سعی در بازگشت به اوج دارند. میتوان باور داشت که بیش از اهرمی افزایش و کاهش بی سابقه نرخ نفت که تا 130 دلار هم پیش رفت، این شرایط را بر بازار حاکم کرد.

و اما دلاررر

ژنرال بازارهای ایران، باور ها را نسبت به خود تغییر داد و خود را تا کانال 60 هزارتومانی هم رساند. بهتر است این گونه بیان کنیم که ریال ایران با سقوط آزاد اختلاف خود را با اسکناس آمریکایی بیش از 600 هزار ریال ساخت. به هر صورت با وجود اینکه اهالی بازار این باور را داشتند که دلار بیش از اینها صعود می‌کند اما از ذهنیت این باور تا رسیدن به دلار 60 هزارتومانی، فرق بسیاری وجود دارد. به خوبی شاهد اثر گذاری این اهرم بر وضعیت بازار و آشفتگی و ترس ناشی از آن هستیم. آشفتگی ای که با دو برابر شدن اختلاف آن با نیمای فریز شده بیش از پیش فرسایش رقابتی را به معاملات محصولات پلیمری تحمیل کرد.

گروه تحلیل انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گزارش جامع وضعیت بازار محصولات پتروشیمی در سال 1401 را آماده کرده است برای مطالعه متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.