نشست طرح پیشنهاد ها و انتظارات تولید کنندگان و سازندگان ماشین آلات پلیمری برگزار شد

از ساخت شهرک فناوری تخصصی ماشین سازی تا ام الفساد شرایط اقتصادی، تولیدکنندگان از مشکلاتشان می گویند

نشست طرح پیشنهادها و انتظارات تولید کنندگان و سازندگان ماشین آلات پلیمری، روز سه شنبه 25 مهرماه همزمان با نخستین کنفرانس و نمایشگاه صنعت ماشین سازی پلیمر، تجهیزات و فناوری ها در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار شد. در این نشست محمد مهدی هادوی، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته سمت ریاست نشست را بر عهده داشت و اسماعیل قاسمی نیز دبیر نشست بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، میهمانان حاضر در این نشست سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، هروس ابراهیمی، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری،  سعید زکایی، هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، محمدرضا شاکری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری و علیرضا صحاف امین، مدیر فنی گروه صنعتی وحید بودند.

 

ساخت شهرک فناوری تخصصی ماشین سازی و تجهیزات تا پایان سال

در ابتدای نشست محمد مهدی هادوی، با تاکید بر اینکه در سال 1399 در وزارت صمت سند توسعه صنعت ماشین سازی و تجهیزات تدوین شد گفت:« در خرداد ماه 1400 این سند به امضای وزیر وقت رسید و اجرایی شد. این سند مبنای کار تشکیلاتی وزارت صمت است. بعد از تغییر و تحولات، انجمن ها دور هم آمدند و روی این سند کار کردند و در نهایت این سند تبدیل به مبنای کار همه در معاونت علمی تبدیل شد. در نتیجه دوستان در بخش خصوصی خودشان مبنای این سند هستند. یکی از بحث های کلیدی در این سند بهبود کیفیت و رقابت پذیری تولیدات کشور است که دستمایه نشست امروز به شمار می آید. ما می خواهیم در این نشست به این موضوع برسیم که چه کنیم تا کیفیت ماشین آلات ساخت داخل قابل قبول باشد و ما توانایی رقابت پذیری داشته باشیم.»

او در ادامه افزود:« در ابتدای امر این موضوع را اعلام کنم که ما شهرک فناوری تخصصی ماشین سازی و تجهیزات را از ابتدای سال دنبال کردیم، به تصویب رساندیم و جا نمایی در یکی از مناطق ویژه اقتصادی انجام شده است و  امیدواریم تا پایان سال اتفاقات خیلی خوبی رخ دهد. امیدواریم بحث هایی در رابطه با تجهیزات کنترل کیفیت یا آموزش مهارت های مدیریتی صنعت ماشین سازی و تجهیزات در این شهرک برطرف شود. از سوی دیگر شرکت هایی که به دنبال ارتقای کارشان هستند، فرق نمی کند که دانش بنیان باشند یا نباشند، این شرکت ها می توانند از اعتبار مالیاتی شرکت استفاده کنند. فراخوان دوم این موضوع در آبان ماه اعلام خواهد شد.»

 

کمبود تنوع در ماشین آلات ایرانی

پس از او سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران  گفت:« اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم باید بر این نکته تاکید کنیم که تا کنون کار های خوبی در صنعت ماشین سازی اتفاق افتاده است و ماشین سازان با شرایطی که دارند می توانند ماشین آلات خود را به صورت مدت دار در شرایطی که با کمبود  نقدینگی در صنعت پلیمری رو به رو هستیم، به فروش برسانند. اما اگر بخواهیم بی تعارف صحبت کنیم ما در انجمن ملی پلیمر جمع بندی انجام داده ایم و به نکاتی برخوردیم که لازم می دانم بر آنها تاکید کنم. اول اینکه هنوز هم قیمت ماشین آلات داخلی از ماشین آلات هم تراز خارجی(چینی) گران تر است. ما باید کاری انجام بدهیم که صنعتگر ایرانی بتواند به ماشین ایرانی با قیمت مناسب دسترسی داشته باشد. نکته بعدی تنوع ماشین آلات است. در دنیا مقیاس تولید به شکلی است که می توانند تنوع ایجاد کنند اما در ایران شاید به دلیل نداشتن تیراژ کم است که ما توانایی ایجاد تنوع نداریم. همراه با ماشین الات خارجی قطعات یدکی هم وجود دارند که ما در رابطه با ماشین های ایرانی این موضوع را نمی بینیم.»

 

ممنوعیت های واردات وزارت صمت به سازندگان ماشین آلات مربوط نیست

هروس ابراهیمی، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری نیز در این نشست گفت:« کیفیت ماشین آلات داخلی را اگر با کیفیت ماشین آلات چینی مقایسه کنید مطمئنا پائین تر نخواهد، قیمت آن هم حتما بالاتر نخواهد بود و خدمات پس از فروش و قطعات این ماشین آلات را هم بهتر از خارجی ها داریم. این موضوع تعهدی است که من به شما می دهم. موضوع دیگر این است که ممنوعیت واردات ماشین آلاتی که وزارت صمت ثبت کرده است هیچ ربطی به ما سازندگان ماشین آلات ندارد و ما حتی از واردات ماشین آلات استقبال هم می کنیم چون این واردات باعث رشد ما می شود و ما می توانیم در بازار رقابتی بهتر عمل کنیم.»

 

ام الفساد شرایط حاضر دو نرخی بودن ارز و سیستم فاجعه بار تعرفه گذاری است

سعید زکایی، هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند نیز در این نشست گفت:« واقعیت این است که ام الفساد شرایط حاضر دو نرخی بودن ارز و سیستم فاجعه بار تعرفه گذاری است. این موضوع در همه بخش ها آفت است و دلیل آن هم این است که دولت سیاست گذاری هوشمندی انجام نمی دهد، یا واردات یک کالا را ممنوع می کند و یا تعرفه آن را پائین ترین تعرفه در تمام دنیا قرار می دهند( تعرفه 2 درصد). در ماشین سازی هم ما با همین معضل رو به رو هستیم. برای من جالب است که ماشین سازان می گویند مخالف واردات ماشین آلات نیستند اما دولت واردات ماشین آلات را ممنوع کرده است! با این حال ما باید به سمتی برویم که این مشکلات را بر طرف کنیم. در مورد بحث کیفیت هم واقعیت این است که کیفیت دقیقا همان چیزی است که مشتری از محصولات ما احصاء می کند. این موضوع الزاما دقیق و درست هم نیست، در واقع یا واقعا کیفیت محصول پائین است و یا اینکه تولید کننده نتوانسته محصول خودش را به خوبی معرفی کند. نمی توان گفت مشتری ادم باهوشی نیست بنابراین دلیل نگاه منفی نسبت به محصول، یکی از همین دو موضوع است.یک آمار جهانی وجود دارد که می گوید یک مشتری راضی محصول را به 3 تا 5 نفر معرفی می کند. این موضوع نسبت نوع محصول، کشور و فرهنگ افراد متفاوت است، اما یک مشتری ناراضی به 9 تا 15 نفر تبلیغ منفی محصول را انجام می دهد. بنابراین ماشین سازان باید بدانند که هر مشتری ناراضی، با در نظر گرفتن فرهنگ و شرایط ما به بیش از 20 نفر تبلیغ منفی می کند. اگر ماشین سازان نگرانند که مشتریان نگاه منفی به محصولات آن ها دارند باید مواظب این بُعد از مسئله باشند. بنابراین مشتریان ناراضی می توانند بازار را خراب کند. در نهایت کیفیت همان چیزی است که مشتری می خواهد.»

 

تنها مراودات خارجی است که باعث رشد صنعت ماشین سازی می شود

محمدرضا شاکری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری نیز در این نشست گفت:« بر اساس آمار واردات ما در چند سال اخیر 6 تا 8 میلیارد دلار به صورت سالانه است. تولید ما در بهترین حالت 3 میلیارد دلار است. اما این بدین معنا نیست که نیاز کشور ما 11 میلیارد دلار است بلکه ما نیاز خیلی بیشتری داریم اما به دلیل مسائل اقتصادی امکان خرید یا تولید نداریم. ما فکر می کنیم چیزی حدود 37 میلیارد دلار نیاز کشور ما است، بنابراین وقتی می گوییم تولیدمان را گسترش بدهیم و بحث واردات را مدیریت کنیم به این منظور نیست که با کشور های خارجی مراودات نداشته باشیم. بلکه منظور این است که حتما واردات داشته باشیم و صرفا تعامل با کشور های دیگر است که موجب رشد ما خواهد شد.»

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:« ما از مصرف کنندگان می خواهیم که مطالبه گر باشند، چون مطالبه گری مصرف کننده، موجب رشد صنعت ماشین سازی در کشور خواهد شد.»

 

هیچکس در بازار خراب امروز ترجیحی به خرید ماشین آلات خارجی ندارد

علیرضا صحاف امین، مدیر فنی گروه صنعتی وحید نیز در این نشست گفت:« همه ما داخل یک کشتی هستیم، هیچکس در بازار خراب امروز ترجیحی به خرید ماشین آلات خارجی ندارد. مگر اینکه بازاری دارد که وابسته به تکنولوژی است که در کشور ما وجود ندارد. از سوی دیگر واقعا فرآیند واردات ماشین آلات یک فرآیند نشدنی و طاقت فرسا است. بنابراین هیچ کس دوست ندارد به سراغ ماشین های خارجی برود مگر اینکه مجبور باشد. یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که در کشور به دلیل عدم کنترل وزارت صمت، در همه صنایع پروانه های بی شمار بهره برداری داریم، صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن در آمریکا 110 عضو تولید کننده دارد اما در کشور ما 260 عضو رسمی و 180 عضو غیر رسمی دارد. در چنین شرایطی چرا باید به دنبال بهبود تولید بروند؟ از طرف دیگر باید تعرفه معقول باشد اما از طرف دیگر باید فرایند واردات ماشین الات را هم تسهیل کرد که اگر کسی ناچار به واردات است به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.»

در پایان نشست نیز از نقش آفرینان صنعت ماشین سازی کشور و پیشکوستان تقدیر به عمل آمد.