انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان چه مزایایی دارد؟

چندی پیش آیین‌نامه هشت ماده‌ای اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها تصویب شد که براساس آن، مودیان می‌توانند در جریان ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود را تعیین کنند.

چندی پیش آیین‌نامه هشت ماده‌ای اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها تصویب شد که براساس آن، مودیان می‌توانند در جریان ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود را تعیین کنند.

در واقع سازمان امور مالیاتی با این اقدام به یکی از مطالبات جدی مودیان در مورد اعلام محل هزینه‌کرد و مصرف مالیات‌های پرداختی به شکل موثری پاسخ می‌دهد.

به این ترتیب مودیان در جریان ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰، خودشان محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی را با تخصیص آن به پروژه‌های اولویت‌دار ملی و استانی تعیین می‌کنند و با این اقدام مشارکت موثری در توسعه کشور و اجرای طرح‌های سازنده در زمینه‌هایی همچون بهداشت و درمان، آموزش، راه و ترابری صورت می‌گیرد.

به موجب آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران، مبالغ تخصیص یافته توسط مودیان و اعتبارات تامین شده از این محل توسط سازمان امورمالیاتی به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و سازمان برنامه نیز حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات منابع تخصص یافته به پروژه‌ها نسبت به تخصیص و اعتبار بودجه به آن‌ها اقدام خواهد کرد.

روز چهارشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۳ «طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در راستای مردمی‌کردن اقتصاد به‌طور رسمی رونمایی شد و سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت که تا پایان روز ۱۴ مرداد، بیش از ۳۰۰ هزار مؤدی در قالب فرم «تبصره ماده ۱۰۰» شرکت کرده‌اند و از میان هزار و ۸۹۱ طرح و پروژه در حال اجرا هزار و ۱۶۴ طرح از محل پرداخت‌های مالیاتی مودیان و با انتخاب آن‌ها به طور کامل تامین اعتبار شده است.

 

نباید فشار زیادی به مودیان مالیاتی وارد کرد

در همین راستا عبدالحسین همتی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: اختیاردادن به مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ برای تعیین نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها، باعث تشویق کسبه و فعالان اقتصادی می‌شود چراکه برای آن‌ها مشخص می‌شود که مالیات آن‌ها قرار است در چه اموری هزینه شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه بخشی از این فعالان اقتصادی در شرایط رکود و تورم نمی‌توانند حاشیه سود خوبی داشته باشند، نباید فشار زیادی به مودیان مالیاتی وارد کرد.

به گفته همتی باید در سیستم مالیات‌ستانی ملاک رضایت مودیان باشد و دادن اختیار انتخاب به مودیان با مصوبه مجلس امتیازی برای مودیان مالیاتی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه مودی مالیاتی خودش تعیین کند که مالیاتش در کجا هزینه شود می‌تواند خیلی موثر باشد و فرد به این وسیله می‌تواند نتیجه پرداخت مالیات را مشاهده کند.