اولویت تامین منافع حداکثر صنایع بالادستی با تضعیف صنایع تکمیلی

 آنچه از برآیند مصوبات کمیته تخصصی پتروشیمی معلوم است، نگاه معطوف این کمیته به صنایع بالادستی و حمایت از آن‌هاست و این میان بهانه همیشگی جلوگیری از رانت در بورس کالاست، اما آنچه همواره مورد غفلت بازیگران کمیته تخصصی پتروشیمی است، ضرر و زیان سنگین صنایع تکمیلی بوده که ظاهرا از دید همه پنهان است. […]

 آنچه از برآیند مصوبات کمیته تخصصی پتروشیمی معلوم است، نگاه معطوف این کمیته به صنایع بالادستی و حمایت از آن‌هاست و این میان بهانه همیشگی جلوگیری از رانت در بورس کالاست، اما آنچه همواره مورد غفلت بازیگران کمیته تخصصی پتروشیمی است، ضرر و زیان سنگین صنایع تکمیلی بوده که ظاهرا از دید همه پنهان است.
از هفته انتهایی شهریورماه شاهد روند متفاوتی از معاملات محصولات گریدهای مختلف پلی‌پروپیلن چه در گروه‌های شیمیایی و چه در نساجی و فیلم نسبت به‌ تمامی هفته‌های ماقبل سال و حتی سال گذشته بوده ایم. این روند که با رقابت‌های سنگین همراه بود، در چند ماه گذشته وابسته به افزایش لحظه‌ای بهای ارز، کم شدن مبادلات تجاری و تحولات سیاسی رخ‌داده، عدم اطلاع‌رسانی درست و حتی از دسترس خارج‌شدن سامانه بهین‌یاب قدرت گرفت و در مهرماه با ابطال نشدن رقابت‌های بالای 80 درصدی به نحوی مخاطبان و خریداران القا نمود که این میزان رقابت امریست عادی و بازار کشش رقابت های بیشتر را هم دارد.
در حالیکه معاملات نیمه اول سال به‌خصوص در گریدهای نساجی نشان می دهد که در بسیاری از هفته‌ها رقابتی در معامله گریدها صورت نپذیرفته است و آرامش نسبی بر معاملات همراه بوده است. در مورد گریدهای شیمیایی هم اگرچه همواره رقابت نسبی در گریدهای جذاب را به دوش می‌کشد؛ اما هیچگاه این سطح رقابت‌ها از مرز 40-50 درصدی تجاوز نکرده بود. این روند هفته به هفته آشفته تر میشود و سطح رقابت ها مرز‌های عجیبی را طی میکنند.
با تصمیم غیر مسئولانه هفته گذشته در عملیات اجرایی بورس کالای ایران که در شرایط ملتهب و بی ثبات بازار اقدام به انتشار نامه ای نمود که گویی بنزین بر آتش رقابت ها پاشیده شده است، به یکباره به رقابت ها دامن زد. علی رغم اینکه با واکنش های تشکل ها و انجمن ملی مواجه بود، در زمان کوتاهی وزارت صمت این تقسیم را غیر قانونی خواند و اجازه اجرایی شدن آن را نداد ولی بیم و ذهنیت قالب در صنایع تکمیلی آن شد که در نهایت به این سمت خواهند رفت.
استرس ناشی از این شوک در بازار وجود داشت و اثر محسوس خود را در بازار گذاشت. تاثیری که در بیشترین تقاضای سال در هفته آغازین زمستان با به روز شدن سهمیه ماهانه واحدهای تولیدی و همچنین نگرانی از استمرار افزایش قیمت ارز رقم خورد. افزایش رقابت در بسیاری از گروه ها به ویژه پ پ را که بیشتر از قبل به وجود آورده، نتیجه چنین وضعیتی است که مسیر فعالیت اقتصادی را بیش از پیش با دست انداز مواجه می کند و به جایی رسیده که دیگر صنایع تکمیلی تاب آوری همراهی با این میزان تورم را ندارند.
حال نکته اصلی آن است که چرا حتما باید اتخاذ هر تصمیمی پس از ضررهای فراوان به صنایع پایین دستی اجرایی شود و تصمیم گیری ها در اسرع وقت انجام نمیگردد؟ و اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی در نهایت چه تصمیمیاتی جهت کمک به صنایع تکمیلی اخذ می نماید؟افزایش کف عرضه، واردات مواد و یا تسهیل شرایط جهت واردات صنایع تکمیلی؟
گرداورنده: کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران
دبیر کمیسیون: غزل آویش