دلار مبادله‌ای، بازار پتروشیمی‏‏‌ها را تکان داد

تداوم افزایش قیمت پایه

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز ۶ آبان‌ماه در حالی اعلام شدند که ۷۸‌درصد از محصولات با افزایش قیمت همراه بودند که تحت‌تاثیر افزایش ۵۷۲تومانی نرخ دلار مبادله‌‏‌ای رخ داده و این در حالی رقم خورده است که قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی در مدار نزولی قرار دارد و به این […]

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز ۶ آبان‌ماه در حالی اعلام شدند که ۷۸‌درصد از محصولات با افزایش قیمت همراه بودند که تحت‌تاثیر افزایش ۵۷۲تومانی نرخ دلار مبادله‌‏‌ای رخ داده و این در حالی رقم خورده است که قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی در مدار نزولی قرار دارد و به این ترتیب تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی‌‏‌ به اندازه رشد دلار حواله در بازار مبادله‌‏‌ای بود.

 

ررسی بازار جهانی نشان می‌دهد که معاملات آتی نفت خام برنت در آخرین روز معاملاتی با ۲.۲‌درصد افزایش قیمت همراه بود و به کانال ۷۶دلار به ازای هر بشکه رسید و افزایش هفتگی ۴درصدی را به ثبت رساند. این روند قیمتی تحت‌تاثیر تشدید تنش‌‌‌های جاری در منطقه خاورمیانه، مذاکرات آتش‌بس و انتخابات آتی ایالات‌متحده قرار گرفته است. علاوه بر این، فعالان بازار به دنبال تعدیل‌‌‌های بالقوه تولید از سوی اوپک‌پلاس و پیامدهای انتخابات آمریکا هستند. بازار نفت به دلیل ناآرامی‌های خاورمیانه و نگرانی در مورد مازاد بالقوه به دلیل افزایش تولید از کشورهای غیراوپک‌پلاس، همراه با برنامه‌‌‌های اوپک برای کاهش محدودیت‌های تولید، نوسانات قابل‌توجهی را تجربه کرده است. در هفته‌‌‌های آینده، سرمایه‌گذاران انتخابات ژاپن، تصمیمات مهم نرخ بهره سه‌بانک مرکزی بزرگ و اعلام بودجه دولت جدید بریتانیا را نیز زیر نظر خواهند داشت. از این‌رو بازار جهانی فرآورده‌‌‌های نفتی تحت‌تاثیر اتفاق‌‌‌های رخ‌داده در منطقه از یک‌ماه گذشته در مدار نزولی قرار گرفته، با این حال بازار داخلی محصولات شیمیایی و پلیمری خلاف جهت بازار جهانی حرکت می‌کند. رشد نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای بیست‌ویکیمن هفته متوالی ازجمله مولفه‌‌‌های مهم موثر بر رشد قیمت محصولات پتروشیمی به حساب می‌‌‌آید و پیش‌بینی می‌شود روند فعلی در رینگ فیزیکی فرآورده‌‌‌های نفتی و قیمت پایه این محصولات نیز به‌صورت صعودی ادامه داشته باشد.

 

 تداوم افزایش قیمت پایه پتروشیمی‌‌‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 6 آبان‌ماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری مسیر صعودی را طی می‌کنند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای بیست‌ویکمین هفته متوالی با رشد همراه بود و حدود 572تومان افزایش را به ثبت رساند. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 48‌هزار و 355تومان در روز 29مهرماه به 48‌هزار و 928تومان در روز 6 آبان‌ماه رسید و در واقع با 1.1‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش 78‌درصد از قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه 78‌درصد از محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت این کالاها به میزان رشد دلار بود و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی این محصولات بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند یا در کانال کاهشی قرار دارند. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 6 آبان‌ماه نشان می‌دهد که 80‌درصد از محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌اتیلن سنگین تزریقی با 2.7‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 55تومان به قیمت 40‌هزار و 107تومان رسید. PVC S65 طی هفته جاری با 1.8‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، پلی‌‌‌اتیلن سنگین بادی با 0.6‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته 267تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. به‌طور کلی 80‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است. در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز 73‌درصد از گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و نرمال بوتانول با 2.4‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز 6 آبان‌ماه قیمت پایه این محصول 32‌هزار و 277تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. آمونیاک (گاز) نیز با 5‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت. ایزوبوتانول با 1.8‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 573تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده و این در حالی است که قیمت‌های پایه در بازار جهانی تحت‌تاثیر وضعیت نوسانات شاخص برنت در کانال نزولی قرار گرفته‌‌‌اند.  گرید جدید پلی‌استایرن معمولی 0402، 6 آبان‌ماه در بین قیمت‌های جدید پایه، اعلام قیمت شد. این کالا با قیمت پایه 63‌هزار و 448تومان، هم‌قیمت گرید 1309 اعلام شده است.

 بی‌رمقی رینگ فیزیکی پتروشیمی

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 28 مهر تا 4 آبان‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد این بازار میزبان 115‌هزار و 963تن انواع محصول پلیمری بود که با تقاضای 181‌هزار و 734تنی مواجه شد و در نهایت 106‌هزار و 195تن از این محصولات مورد معاملات قرار گرفت. به عبارت بهتر 91‌درصد از محصول پلیمری عرضه‌شده در بازه مورد بررسی به فروش رسید. مقایسه آمار رینگ فیزیکی این نوع محصول طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که حجم عرضه و معاملات به ترتیب ‌ 216درصد و 3.3درصد کاهش را به ثبت رسانده و افزایش میانگین قیمت پایه پلیمری‌‌‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است. همچنین بررسی تالار فیزیکی محصولات شیمیایی طی هفته ابتدایی آبان‌ماه همچون پلیمری‌‌‌ها بوده است، به طوری که در این بازه زمانی 63‌هزار و 530تن انواع محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که با استقبال 47‌هزار و 813تنی روبه‌‌‌رو شد و 37‌هزار و 189تن از این نوع محصولات مورد معامله قرار گرفت. حجم عرضه و معاملات محصولات شیمیایی در بازه زمانی 28مهرماه تا 4 آبان نسبت به هفته معاملاتی پیش از آن به ترتیب ‌31درصد و 29درصد کاهش را گزارش می‌کند.