تقدیر معاون اتاق بازرگانی از موفقیت انجمن ملی صنایع پلیمر در شفاف‌سازی بازار PVC

به گزارش اینپیا، کمیسیون امور تشکل های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران جلسه ای برای ارائه گزارشی در خصوص شفافیت اطلاعات با راستی آزمایی و گریدبندی در بازار PVC و نقش تشکل ها در این زمینه با حضور معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از اعضای هیات مدیره این انجمن و […]

به گزارش اینپیا، کمیسیون امور تشکل های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران جلسه ای برای ارائه گزارشی در خصوص شفافیت اطلاعات با راستی آزمایی و گریدبندی در بازار PVC و نقش تشکل ها در این زمینه با حضور معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از اعضای هیات مدیره این انجمن و برخی از اعضای هیات مدیره تشکل های عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از جمله جامعه صنعت کفش ایران، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن، انجمن تولیدکنندگان ظروف یک‌بار مصرف، انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن تخصصی صنایع همگن گرانول سازان قم و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی ایران برگزار کرد.

 

در یک اقتصاد غیرشفاف دولت، بخش خصوصی و مردم همه ضرر می‌کنند/ بخش خصوصی بدون داشتن امکانات رقابتی نمی‌تواند فعالیت کند

 

مظفر علیخانی، معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی در این جلسه در خصوص وضعیت اقتصادی کشور توضیح داد: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ما به این خاطر است که ما اقتصاد شفاف و سالمی نداریم و در این اقتصاد غیر شفاف نه دولت نه مردم و نه فعالان اقتصادی بهره مند نمی شوند، در یک طرف دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ، قانونگذار و سیاست گذار ایستاده و در طرف دیگر بخش خصوصی است که بدون داشتن این امکانات بوده و در یک اقتصاد غیر رقابتی نمی تواند فعالیت کند.

 

وی افزود: اقتصاد ما از گذشته با مسائلی مثل جنگ، تحریم ها و هم اکنون هم ویروس کرونا مواجه است و مشکلات زیادی دارد. این ویروس به اقتصاد همه کشورهای دنیا آسیب رسانده اما از آنجا که اقتصاد ما سالم نیست، محیط کسب و کار ما نا مناسب و قوانین و مقررات ما پیچیده و غیر شفاف است، آسیب های بیشتری از این ویروس به ما رسیده و به مشکلات ساختاری اقتصاد و تبعات ناشی از تحریم اضافه شده است.

 

علیخانی خاطر نشان کرد: کشورهایی که اینگونه مشکلات را ندارند یا کمتر دارند هم برای تنظیم روابط کارفرما و کارگر، روابط بخش خصوصی و دولت و روابط تولید کننده با وارد کننده، تامین کننده و صادر کننده نیاز به تشکل دارند و هر کدام تلاش می کنند از منافع اعضای خود حمایت و در نقاط تلاقی به صورت منطقی کار کنند.

 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ضرورت وجودی تشکل ها در کشور ما بیش از سایر کشورها احساس می شود لذا ما در زمانی با محوریت اتاق بازرگانی به دنبال توسعه تفکر تشکل گرایی در کشور بودیم. گام های بلندی در دهه 70 در این مسیر برداشته شد و رشد کمی تشکل ها بالا رفته و تشکل های تخصصی ایجاد شدند اما به سرعت به این نیاز جدید رسیدند که 80 درصد مسائل و مشکلات تشکل ها مشترک است و حداکثر 20 درصد مسائل تخصصی و منحصر به رشته خود دارند.

 

به گفته علیخانی، هم به این دلیل و هم به جهت جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی و فراگیر شدن فعالیت های تشکلی که به تبع آن هم مشروعیت بالا حاصل می شود و هم نظرات کارشناسی بر اساس اجماع سازی شکل می گیرد و در نتیجه اثر گذاری آن ها در مجامع تصمیم گیری بیتشر می شود، به سمت تشکل های بالادستی حرکت کردیم که نمونه آن همین انجمن ملی پلیمر است.

 

وی در خصوص راهکارهای موفقیت تشکل ها اظهار کرد: تجربه تشکل گرایی در کشورهای مختلف نشان می دهند که برای موفقیت تشکل ها، تشکل باید منافع ملی را بر منافع صنفی و منافع صنفی را بر منافع شخصی و بنگاهی خود ارجح بداند و یکی از دلایل عدم موفقیت برخی تشکل ها این است که همگرایی درون اعضا وجود ندارد و هرکسی می کوشد از طریق تشکل و … برای برند و بنگاه شخصی خود چانه زنی کند. مخاطب می بیند که حافظ منافع ملی و یا منافع صنفی نیست.

 

معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی تاکید کرد: نکته دوم تلاش برای اجماع سازی است. به طور طبیعی تشکل ها هم نقاط افتراق دارند هم منافع مشترک بنابراین باید با کنار گذاشتن نقاط اختلاف و تمرکز بر نقاط قوت و مشترک، اجماع سازی را شکل دهیم. نقاط اختلاف را باید درون خودمان حل کنیم تا صدای ما درون حاکمیت رسا باشد.

 

وی ادامه داد: از تشکل ها نظرات کارشناسی و فنی و متضمن منافع ملی باید شنیده شود. اگر بازیگران درستی باشیم منافع بنگاهی قطعا منافع ملی را در بر می گیرد.

 

علیخانی در خصوص بحث خود کنترلی و خود نظارتی خاطر نشان کرد: کنترل های صنفی درون مجموعه موضوع مهمی است که متاسفانه خیلی وقت ها چون حاضر نیستیم از منافع خود بگذریم، نمی توانیم منافع دیگران را هم کنترل کنیم. برای نظارت بر همکاران و هم صنفان، اول باید خود افراد قانونمند، نظام مند و با شفافیت عمل کنند. هیات مدیره اگر درست عمل کند می تواند اعضای خود را مدیریت کند در حالی که ممکن است گاهی بخاطر نیازمند بودن به رای برای تثبیت جایگاه خودمان جرات نکنیم نظارت دقیق برعملکرد اعضا داشته باشیم اما اگر با جسارت افراد متخلف را به دستگاه های نظارتی معرفی کنیم اعتماد حاکمیت را هم بدست می آوریم. برای مثال اتاق بازرگانی از تشکل ها خواهش کرد اسامی کسانی را که حاضر نیستند ارز خود را باز گردانند، اعلام کنند تا کارت بازرگانی آن ها باطل شود.

 

وی گفت: دیدگاه مبنی بر اینکه ارز به صادر کننده تعلق دارد، دیدگاه غلطی است چون صادر کننده از ثروت و انرژی و امنیت وامکانات این کشور استفاده می کند و همه عوامل دست به دست هم می دهد تا کالایی تولید و سپس صادر شود. اما اینکه صادر کننده می گوید ارز مرا به قیمت واقعی بخرید یا فرایند را به طریقی درست کنید که من بتوانم ارز خود را به کشور بازگردانم، حرف درستی است. البته این مسائل قابل بحث و مذاکره است.

 

علیخانی با بیان اینکه اگر خودمان قیمت گذاری درست نداشته باشیم، دیگران این کار را می کند، افزود: اگر خودمان به عنوان فعالان بخش خصوصی، خودمان را کنترل نکنیم، پلیس اقتصادی و دستگاه های نظارتی وارد عمل می شوند.

 

وی تاکید کرد: راهکار گفت و گوی درست با کارفرمای بزرگ دولت این است که تشکل سالم، قدرتمند و شفاف بوده و همراهی و پشتیبانی همه بنگاههای صنف خود را داشته باشد.

 

علیخانی با بیان اینکه اتاق بازرگانی صدا و نماد بخش خصوصی است، گفت: در بسیاری از کشورها از اتاق ها به عنوان نهاد و نماد اقتصاد کشور یاد می کنند چون اصلا اقتصاد دولتی ندارند و بنگاه های دولتی زیادی ندارند اگرچه اتاق بازرگانی ما فاصله زیادی با اتاق بازرگانی دهه 50 دارد اما قانونگذار بیش از 300 وظیفه برای اتاق تعیین کرده و بیش از 115 مجمع و کرسی نیز در این خصوص تشکیل شده است.

 

رمز موفقیت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران جدا کردن سره از ناسره و خود نظارتی است

 

وی اقدام انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برای جدا کردن سره از ناسره و خود کنترلی و خود نظارتی را کار بسیار درستی دانست و گفت: رمز موفقیت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در کار جمعی درست، کار کارشناسی، خود کنترلی صحیح و گفتمان و تعامل درست با حاکمیت است چرا که بخش خصوصی و تشکل ها مقام مشورتی هستند نه سیاستگذار و این ابزار کمک می کند تا ما مشاور درست و سالمی باشیم.

 

نشستن دو نفر بر سر یک میز برای تعیین قیمت به معنای تبانی و انحصار است

 

معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی در خصوص مشکلات بازار پلیمر توضیح داد: از آنجا که تعداد واحدهای تولیدی پتروشیمی زیاد نیست، می توانند با هم تبانی کنند و به تعیین قیمت و مدیریت عرضه محصولات اقدام کنند که این موضوع در سایر حوزه ها هم وجود دارد، در حالی که در اقتصاد آزاد، هیچ دو نفری حق نشستن بر سر یک میز برای تعیین قیمت ندارد. این به معنای تبانی و انحصار است و مجازات های بسیار سنگین دارد.

 

وی در پایان توصیه کرد: ارتباطات سازمانی اتاق بازرگانی با انجمن ملی صنایع پلیمر گسترش یابد و اتاق در جریان روزانه تولیدات و جلسات این تشکل قرار گیرد.

 

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران:

خواسته صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان PVC مدیریت سقف عرضه هفتگی توسط پتروشیمی‌هاست

 

در این جلسه سعید ترکمان دهنوی، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، به ارائه گزارشی از وضعیت بازار PVC و اقدامات انجمن ملی در مقابله با این وضعیت ارائه داد.

 

ماه‌ها بود که به دلیل عرضه نامناسب PVC توسط پتروشیمی‌ها، قیمت‌های بازار آزاد این محصول از 11 هزار تومان به 22 هزار تومان رسیده بود که با تلاش‌های صورت گرفته در راستای شفافیت بازار و کوتاه کردن دست دلالان، آغاز روند کاهشی بهای این محصول در بازار کلید خورد.

 

حدود 45 روز پیش انجمن ملی صنایع پلیمر وارد عمل شد و تصمیم گرفت به این التهابات بازار که قیمت را تا 22 هزار تومان افزایش داده بود، پایان دهد. در این رابطه شروع به شناسایی واحدهایی کرد که سهمیه خرید PVC داشتند اما واحد فعالی نبودند. در واقع دلالانی بودند که PVC را دریافت می‌کردند اما تولیدی نداشتند و با نیت فروش PVC در بازار آزاد وارد میدان شده بودند.

 

اعضای هیات مدیره انجمن ملی با حضور مداوم در جلسات ستاد تنظیم بازار سعی کردند این مسئله را حل‌وفصل کنند که خوشبختانه محقق شد و چند روزی است که قیمت پایه کاهش یافته است و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

 

با توجه به گزارشی که در این نشست ارائه شد، ترکمان به تلاش انجمن و کلیه تشکل‌های زیرمجموعه آن در راستای ارتقای شفافیت اشاره و تصریح کرد: در بازاری شفاف و به دور از دلال بازی می‌توانیم از تولید واقعی حمایت کنیم. متأسفانه هیچ نظارت و پایشی در این حوزه وجود ندارد. هرچند در این مورد انجمن ورود کرد و توانست با شناسایی فعالان بازار تا حدی به ساماندهی آن کمک کند.

 

وی خواسته صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان PVC را مدیریت سقف عرضه هفتگی توسط پتروشیمی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم با تعامل سازنده، پتروشیمی‌ها را در این مسیر همراه کنیم و تا حدودی تعادل را به بازار برگردانیم. از سوی دیگر ایجاد شفافیت در بازار را نقطه قوت می‌دانیم و به جد آن را دنبال می‌کنیم.