درس هایی از یک موفقیت

این اقدام مثبت  کمیته راهبری  به ریاست معاونت صنعتی وزارت صمت در صبح پنجشنبه  که با واکنش مثبت و  سریع مهندس ملک پور ریاست اتحادیه تولید کنندکان و صادر کننذکان چرم مصنوعی ایران در قالب پیام تشکر به اقایان  صادقی نیارکی معاونت صنعتی وزارت صمت و مهندس علیخانی معاونت امور استانها و تشکلهای  اتاق ایران […]

این اقدام مثبت  کمیته راهبری  به ریاست معاونت صنعتی وزارت صمت در صبح پنجشنبه  که با واکنش مثبت و  سریع مهندس ملک پور ریاست اتحادیه تولید کنندکان و صادر کننذکان چرم مصنوعی ایران در قالب پیام تشکر به اقایان  صادقی نیارکی معاونت صنعتی وزارت صمت و مهندس علیخانی معاونت امور استانها و تشکلهای  اتاق ایران و دکتر ترکمان رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران همراه بود، خط پایانی است بر رقابت های کور و کاهش التهابات این ماده اولیه از یک سو و نمایشی از توان مندی کارشناسی بخش خصوصی واقعی در تعامل با دولت  و تکرار خاطرات تلاش انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن در سال گذشته برای مدیریت  التهاب بازار ماده اولیه مورد نیاز این رشته صنعتی و خروج تولید کننده نماها  و رانت  جویان از بازار پلی اتیلن.

 

به نظر نگارنده حداقل خروجی این موفقیت، عزم کارکروه راهبردی برای  هموار شدن کاهش التهاب SPVC در آینده بسیار نزدیک است.

 

نگارنده در پیام کوتاه خود در صبح پنجشنبه در پاسخ به پیام قدردانی مهندس ملک پور  از اعضای کمیته راهبری ، در گروه واتساپی صنایع تکمیلی اشاره داشتم:

 

این اقدام مثبت نشان داد که اگر بخش خصوصی هدف های خودش را درست انتخاب کند و از نظر کارشناسی قوی عمل نماید ، در بین دولتی ها گوش شنوا هنوز وجود دارد.

 

قصد نگارنده در این یادداشت اشاره به این نکته نیست که ۳۲۰  میلیارد تومان بالاتر از قیمت های پایه بورس فقط در مورد پی وی سی از ابتدای سال تاکنون از صنایع تکمیلی به سمت فروشندگان انتقال یافته!  و یا اینکه فقط و فقط در هفته گذشته ۴۱ میلیارد تومان بیشتر از قیمت پایه در شرایطی که نقدینگی یکی از مهمترین عوامل محدودیت در رونق تولید است، از صنایع پایین دستی به بالادستی ها و الباقی ذینفعان منتقل شده!

 

قصد نگارنده به عنوان یک فعال تشکلی در این یادداشت اشاره به این نکته کلیدی است که دوره نقش آفرینی تشکل ها به مثابه جنبش اعتراضی کم رنگ شده  و دوره ای  که تشکل ها بدون اینکه به اعضای خود خدماتی ارایه دهند، نقش گروه فشار به دولت را ایفا نمایند سپری شده و تشکل باید بازنگری جدی در نقش خود به عنوان یک کلوپ یا باشکاه فعالان اقتصادی ایفا نماید و مراقب باشند که منافع خدمتی که انجام می دهند، نه فقط برای اعضای اصلی تشکل، بلکه منافع کلیه ذینفعان را هم باید ببینند و بدانند که نمی توانند بدون هیچ گونه ارتباطی با دولت نقش یک شرکت خدماتی را برای اعضای خود رقم زنند.

 

باید تشکل ها باز تعریف جدیدی از  نقش خود در دوره اخیر  (با کرونا) ارایه دهند و سوال درست اقای مهندس شافعی در هشتمین جلسه هیات  نمایندکان اتاق  بازرگانی ایران در صبح یکشنبه ۸ تیر ماه مبنی بر اینکه چرا در حالیکه بخش خصوصی ۸۴،۵ درصد اشتغال کشور را دارا می باشد، در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری  هانقشی ندارند؟ را پاسخ دهند.

 

برای پاسخ به این نگرانی  رییس کابینه بخش خصوصی به نظر اینجانب باید تشکل ها ضمن تمرکز بر هدف های مشخص و ملموس تعیین شده، بر مدل انچه  انجمن لوله و اتصالات  پلی اتیلن در سال گذشته و اتحادیه تولید کنندکان  و صادر کنندکان چرم مصنوعی ایران در بهار امسال، در کنار انجمن ملی صنایع پلیمر ایران تجربه کردند، تاکید نمایند.

 

نگارنده به عنوان عضو کوچک امور تشکل های انجمن ملی در سه دوره اخیر ، شاهد تلاش های پیشکسوتان صنعت پلیمر از جمله مهندس متوسلیان و مهندس صحاف امین در تحقق مدل همکاری بین تشکل های انجمن بودم.

 

انجمن ملی صنایع پلیمر ایران که در برگیرنده حدود ۱۴ تشکل فعال در حوزه های مختلف صنایع مرتبط است، باید مسئولیت بازنگری یک تشکل متوازن را در دستور کار باقی مانده دوره چهارم هیات مدیره خود قرار دهد. انشاا که چنین باد.

 

علی لشکری

امور تشکل های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

8 تیر 1399

متن کامل در: http://inpia.ir/shownews/12340