مدیرعامل مجتمع فراصنعت طبرستان در چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران مطرح کرد

دو لبه تیغ کنوانسیون اروگوئه

مدیرعامل شرکت مجتمع فراصنعت طبرستان با اشاره به مفاد اصلی کنوانسیون اروگوئه، فرصتها و تهدیدهای این تفاهم نامه را برای اقتصاد ایران و صنعت پلاستیک تشریح کرد. سید صادق صحرایی در همایش و نمایشگاه صنعت پلاستیک موضوع «کنوانسیون اروگوئه؛ بسوی تفاهم نامه کنترل آلودگی پلاستیک‌ها» را محور سخنرانی خود قرار داد. وی با اشاره به […]

مدیرعامل شرکت مجتمع فراصنعت طبرستان با اشاره به مفاد اصلی کنوانسیون اروگوئه، فرصتها و تهدیدهای این تفاهم نامه را برای اقتصاد ایران و صنعت پلاستیک تشریح کرد.
سید صادق صحرایی در همایش و نمایشگاه صنعت پلاستیک موضوع «کنوانسیون اروگوئه؛ بسوی تفاهم نامه کنترل آلودگی پلاستیک‌ها» را محور سخنرانی خود قرار داد.
وی با اشاره به تاریخچه کمیته گفتگوی بین دولت ها (INC) ، اظهار کرد: این کمیته ابتدا به درخواست انجمن محیط زیست سازمان ملل از مدیر اجرایی برنامه محیط زیست این سازمان جهت تشکیل کمیته گفتگوی بین دولت ها بر اساس قطعنامه 14/5 شکل گرفت. به گفته صحرایی آغاز کار کمیته مذکور در نیمه دوم سال 2022 و خاتمه آن پایان سال 2024 مطابق برنامه یک زمانی مخصوص خواهد بود. قطعنامه 14/5 در 7 مارس 2022 و با عنوان «پایان دادن به آلودگی پلاستیک: به سوی یک سند قانونی الزام آور بین المللی» منتشر شد. اهداف این قطعنامه شامل ترویج محصولات پایدار پلاستیکی از طریق طراحی محصول و مدیریت پسماند دوستدار محیط زیست با استفاده از رویکردهایی چون بهره وری منابع و اقتصاد چرخشی(مبتنی بر بازیافت و استفاده مجدد مواد)، ارتقاء اقدامات مشارکتی ملی و بین المللی برای کاهش آلودگی پلاستیک در محیط اقیانوسی و همینطور ارتقاء برنامه اقدام ملی برای فعالیت در جهت جلوگیری، کاهش و حذف آلودگی پلاستیک و حمایت از همکاریهای منطقه­ای و بین المللی بوده است.
مدیرعامل فراصنعت طبرستان گفت: کار این کمیته توسعه یک سند الزام آور بین المللی روی آلودگی پلاستیک ها شامل محیط اقیانوسی و شامل رویکردهای اجباری و داوطلبانه و بر مبنای رویکرد جامعی است که کل چرخه عمر پلاستیک ها را مورد ملاحظه قرار میدهد.
این فعال حوزه پلیمر در ادامه خلاصه ای از آنچه در گردهمایی اروگوئه
گذشته را تشریح و در ادامه به مهمترین فرصتها و تهدیدهای این کنوانسیون را برای صنعت پلاستیک ایران پرداخت. وی با اشاره به اینکه نمایندگان ایران شامل یک شخصیت سیاسی از وزارت کشور و یکی از مسئولان سازمان محیط زیست هم از امضاکنندگان این کنوانسیون بوده اند، گفت: با اینکه تفاهم‌نامه برای کشورهای در حال توسعه ماهیت داوطلبانه دارد، اما جای خالی فعالان صنعت پلاستیک در این اجلاس یکی از نقاط ضعف سفیران ایران بوده است، در حالی که از برخی کشورها نزدیک به 20 شخصیت مختلف حضور داشته اند.
صحرایی در ادامه در خصوص تهدیدات این تفاهم نامه به اعمال محدودیت یا ممنوعیت بر تولید/مصرف یا وادرات/صادرات برخی گریدهای پلیمری ، محصولات نیمه ساخته یا تمام ساخت تولید شده از مواد اولیه و همینطور برخی افزودنی های مصرفی در مواد اولیه یا محصولات نیمه ساخته یا تمام ساخته اشاره کرد. وی همچنین «الزام به استفاده از مواد اولیه ی پلیمری یا افزودنی هایی که از نظر اقتصادی در کشور مقرون به صرفه نیست» را یکی دیگر از این تهدیدات برشمرد.
مدیرعامل مجتمع فراصنعت طبرستان در ادامه فرصتهای کنوانسیون اروگوئه را شامل «ایجاد پل ارتباطی علمی-فنی با سایر کشورها جهت تبادل تجارب و دانش در حوزه مدیریت پسماند پلیمرها»، «فراهم شدن امکان انتقال فناوری های مورد نیاز جهت مدیریت پسماند پلیمرها»، «نظام مند شدن فرایندهای بازیافت و بهبود کیفیت مواد بازیافتی با اتکا به ارتقاء دانش و فناوری شرکت های فعال»، «ایجاد استانداردهای ملی و همکاری در تدوین و استقرار استانداردهای بین المللی مرتبط با مدیریت پسماند پلیمرها»، «بهره مندی از کمک های مالی صندوق ایجاد شده جهت حمایت از کشورهای در حال توسعه برای بهبود وضعیت مدیریت پسماند در کشور» و «ایجاد الزام برای دولت جهت حمایت های جدی تر از اقدامات لازم برای ارتقای کیفی مدیریت پسماند پلیمرها» دانست.