سوخت‌گیری بازار نفت خام از تنش‌های اوکراین

اختصاصی اينپيا- افزایش سطح تنش در اوکراین و دستور دولت‌های آمریکا و انگلیس به خروج سریع اتباع خود از این کشور موجب شد تا جهش جدیدی در بازار نفت خام و طلای جهانی رخ دهد. این در حالی است که طولانی شدن مذاکرات ایران و غرب نیز در این رشد قیمت‌ها دخیل بود ولی چندان […]

اختصاصی اينپيا- افزایش سطح تنش در اوکراین و دستور دولت‌های آمریکا و انگلیس به خروج سریع اتباع خود از این کشور موجب شد تا جهش جدیدی در بازار نفت خام و طلای جهانی رخ دهد. این در حالی است که طولانی شدن مذاکرات ایران و غرب نیز در این رشد قیمت‌ها دخیل بود ولی چندان دیده نشد.

در شرایط فعلی با توجه به کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و افزایش تقاضا حتی گذار کشورها از سویه امیکرون، رشد قیمت‌های جهانی طبیعی است و تنش بین اوکراین و روسیه تنها به وخامت اوضاع دامن زده است. این احتمال را باید جدی گرفت که روند جدیدی از رشد قیمت نفت خام در جهان آغاز شده باشد که اثر مستقیم آن را می‌توان در بازار نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی مشاهده کرد آن هم در شرایطی که روند صعودی بهای محصولات پتروشیمی و پلیمرها را نیز در جهان شاهد هستیم. رشد تقاضا مهمترین دلیل برای افزایش قیمت‌هاست بنابراین احتمال ادامه این روند صعودی در بازارهای جهانی وجود دارد.