شاخص‌‌‌های مورد نظر بخش خصوصی در انتخاب وزرای نفت و نیرو

فعالان بخش خصوصی در حوزه نفت و انرژی در نشستی با نمایندگان مجلس، شاخص‌‌‌های مورد نظر خود در انتخاب وزرای نفت و نیرو را مطرح کرده و ابراز امیدواری کردند که این نکات در انتخاب وزرا مورد توجه قرار گیرد.

فعالان بخش خصوصی در حوزه نفت و انرژی در نشستی با نمایندگان مجلس، شاخص‌‌‌های مورد نظر خود در انتخاب وزرای نفت و نیرو را مطرح کرده و ابراز امیدواری کردند که این نکات در انتخاب وزرا مورد توجه قرار گیرد.

در نشست مشترک اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران، تعدادی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس و نمایندگان تشکل‌های مختلف حوزه انرژی، شاخص‌‌‌های مورد نظر بخش خصوصی برای انتخاب وزرای نفت و نیرو بررسی شد.در بخش نخست این نشست، برخی از فعالان حوزه انرژی به بیان مشکلات فعلی این حوزه پرداختند. پگاه پاشا، مدیر دفتر پژوهش سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، با بیان اینکه دولت قبل تامین برق بخش‌‌‌های غیرخانگی را از دوش خود برداشت، گفت: وزارت نیرو تامین برق خانگی را که ۴۰‌درصد مصرف است برعهده گرفته و در عمل تامین برق صنعت و کشاورزی را برعهده خود آنها گذاشته است. در حالی که نیروگاه‌‌‌داری امری تخصصی است.

ابراهیم خوش‌گفتار، نایب‌‌‌رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق هم با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸‌هزار مگاوات کمبود برق داریم، گفت: باید سیاست صرفه‌‌‌جویی سوخت در خود وزارتخانه‌‌‌ها به وجود بیاید.

نجات‌‌‌علی، از فعالان صنعت پتروشیمی، با بیان اینکه از واگذاری‌‌‌های انجام‌شده فقط ۸‌درصد به بخش خصوصی منتقل شده است، اظهار کرد: بعد از اجرای نامناسب اصل ۴۴ انسجام تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و تعریف اهداف بلندمدت و جذب سرمایه‌گذاری در پتروشیمی از بین رفته است.

او با تاکید بر مشکلات سرمایه‌گذاری در این صنعت، گفت: تکنولوژی در پتروشیمی‌‌‌ها قدیمی است و زیان زیادی از نظر راندمان تولید و مصرف انرژی ایجاد کرده است.

محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز۱۴ پارس جنوبی، درباره ناترازی گاز گفت: ۷۰‌درصد از سبد انرژی کشور از محل گاز مشترک ایران و قطر است. همچنین ۴۰‌درصد از بنزین کشور از پارس‌جنوبی تامین می‌شود. اتفاق خطرناکی که نادیده گرفته می‌شود، افت فشار ۵۰میلیون مترمکعبی در پارس‌جنوبی است.

او با بیان اینکه روزانه ۷۰۰میلیون مترمکعب از سبد ‌هزار میلیون مترمکعبی مصرف موردنیاز گاز کشور را از پارس‌جنوبی استخراج می‌‌‌کنیم، ادامه داد: از دو سال آینده، سالانه یک‌فاز پارس‌جنوبی، یعنی روزانه ۲۸میلیون مترمکعب گاز را از دست می‌‌‌دهیم. از ۱۴۰۸ سالانه ۱.۵فاز پارس‌جنوبی یعنی معادل ۴۰میلیون مترمکعب گاز را از دست خواهیم داد.

توسلی‌پور با هشدار درباره وقوع بحران کمبود بنزین، گفت: با ساخت سکوهای جدید نفت قطر انتقال بیش از ۷‌درصد مهاجرت گاز به قطر را خواهیم داشت. ۲۰میلیارد دلار برای رفع افت فشار در پارس‌جنوبی نیاز است؛ اما منابع تامین آن همچنان تعیین‌تکلیف نشده است. بدون اجرای این پروژه تا ۱۵سال آینده ظرفیت میدان مشترک پارس‌جنوبی به نصف خواهد رسید.

میرزاخانی از دیگر فعالان حوزه نفت، با بیان اینکه برای رسیدن به رشد ۸درصدی نیازمند ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: این میزان سرمایه با شرایط کشور قابلیت تامین از منابع داخلی را ندارد و مجبور به تامین از منابع خارجی هستیم. بنابراین سیاست‌‌‌های دولت باید به سمت عادی‌‌‌سازی روابط ما با دنیا پیش برود.

حمید‌رضا بورد از فعالان صنعت نفت، با بیان اینکه به دلیل نبود زمینه فروش، ظرفیت تولید حدود یک‌میلیون بشکه نفت را از دست دادیم، افزود: این امر قابل احیاست و جایگزین افت را می‌‌‌توان با صرفه‌‌‌جویی و منابع دست‌نخورده تامین کرد. اما در این مقطع نیاز داریم کار را به جای جریانات سیاسی به دست متخصصان بسپاریم.

حلوایی، رئیس هیات‌مدیره انجمن اپک، هم گفت: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهند فقط در یک مورد پارامتر بازیافت نفت، ما نسبت به عمان در ۴۰سال اخیر ۲۵۰۰میلیارد دلار کمتر درآمد ایجاد کردیم و نسبت به نروژ ۵‌هزار میلیارد دلار کمتر. بنابراین نحوه تصمیم‌گیری و ریل‌‌‌گذاری‌‌‌ها بسیار مهم است.

در بخش بعدی این نشست، حاضران به بیان شاخص‌‌‌های اصلی مورد نظر خود برای انتخاب وزرای نفت و نیرو پرداختند. داشتن اهتمام برای اجرای کامل قانون و دستورالعمل‌‌‌ها، پرهیز از تصمیمات جزیره‌‌‌ای، داشتن برنامه تامین مالی، تدوین سیاست انرژی برای کشور هماهنگ با سیاست صنعتی کشور، برآمدن از صنعت نفت و نیرو و داشتن سابقه اجرایی در حوزه وزارت خود، اهتمام به شایسته‌‌‌سالاری در انتصاب معاونان، پرهیز از وعده‌‌‌های پوپولیستی در حوزه انرژی، مصمم بودن به استفاده از نظرات کارشناسی انجمن‌‌‌ها و تشکل‌های مرتبط در زمینه تنظیم‌‌‌گری و نظارت درست بر روندهای تصمیم‌گیری، توجه داشتن به موضوع تغییر اقلیم و اثر آن بر حوزه انرژی، اصلاح حکمرانی در حوزه انرژی با محوریت افزایش سهم بخش خصوصی، آگاهی به سیاست خارجی و اصول پیشبرد دیپلماسی انرژی، قاطعیت در تصمیم‌گیری‌‌‌ها، برخورداری از نگاه توسعه‌محور و فلسفه فکری مبتنی بر فناوری با هدف افزایش سطح پیچیدگی محصولات مبتنی بر نفت و گاز، پرهیز از جوان‌‌‌گرایی بی‌‌‌منطق، برخورداری از توان تیم‌‌‌سازی، اهتمام به تحول‌‌‌گرایی و خلاقیت، برخورداری از توان تعامل با ارکان قدرت و توان چانه‌‌‌زنی، داشتن تفکر سیستمی و در نظر گرفتن هم‌‌‌زمان الزامات سیاست و اجرا، برخورداری از دانش اقتصاد انرژی، آشنا به نظام‌‌‌های حکمرانی نوین، قاطع و مستقل با جایگاه حقوقی مشخص، برخورداری از توان مدیریت بحران ناترازی انرژی و توان اجماع‌‌‌سازی برای حل ناترازی، برخورداری از برنامه مشخص برای دوران تحریم و غیرتحریم و اهتمام جدی برای ایجاد ارتباط ارگانیک بین بخش خصوصی و وزارتخانه در تصمیم‌گیری‌‌‌ها، از مهم‌ترین شاخص‌‌‌های مطرح‌شده بود.

همچنین فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‌‌های نفتی، تاکید کرد: وزیر نفت باید در برابر خواسته‌‌‌های غیرملی مجلس یا هر ارگان دیگری بایستد و توان چانه‌‌‌زنی برای تحقق برنامه خود را داشته باشد.

او افزود: وزیر نفت باید در عملکرد و تصمیم‌گیری‌‌‌های خود شفافیت داشته باشد. همچنین باید تلاش کند وزارت نفت را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، سخنگوی ستاد اصولگرایان حامی پزشکیان با تاکید بر اینکه یک وزیر شایسته باید سالم و قانونمند باشد، گفت: اگر وزیری قانونمند و سالم باشد، فروش نفت را در اختیار نیروی انتظامی و امثال بابک زنجانی قرار نمی‌‌‌دهد.

او با تاکید بر اینکه وزیر باید قاطع و محکم باشد، ادامه داد: وزرای دولت باید آنقدر قوی باشند که حاضر نباشند در هر شرایطی فعالیت کنند. مثلا اگر معتقدند بدونFATF  کاری از پیش نمی‌رود، قاطعانه پای این حرف بایستند.

رضا سپهوند، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه نفت و انرژی پر از مافیاست و ما وزیری می‌‌‌خواهیم که جلوی آنها را بگیرد، گفت: یک وزیر کاربلد نباید منطقه‌‌‌ای عمل کند و مبنای او آمایش سرزمینی باشد.

او با بیان اینکه وزیر خوب باید مراحل مدیریتی را در حوزه کاری خود طی کرده باشد، افزود: چنین وزیری به جای افزایش قیمت حامل‌‌‌های انرژی باید به بهینه‌‌‌سازی فکر کرده و برای تولید انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تلاش کند؛ در کنترل قاچاق سوخت و برخورد با قاچاقچیان قاطع باشد و برنامه‌‌‌ریزی کند. همچنین قائل به کمک گرفتن از مشاوران خارجی باشد و قدرت چانه‌‌‌زنی در قانع کردن مجلس و سران قوا را داشته باشد.

محمد بهرامی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم با بیان اینکه ما با مشورت نخبگان و با چارچوبی که نمایندگان بخش خصوصی اعلام کردند وزیر را انتخاب خواهیم کرد، گفت: اگر وزیری رأی کمیسیون مرتبط را نداشته باشد، نمی‌‌‌تواند رأی صحن را بگیرد. ما به بخش خصوصی خبره در حوزه خود نیاز داریم که در برنامه‌‌‌ریزی‌ها و رفع ناترازی و ناکارآمدی کمک کند. ما آماده استفاده از نظرات بخش خصوصی هستیم.

غلامرضا دهقان، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هم با بیان اینکه سوءمدیریت در صنعت نفت و گاز در ادوار مختلف بیداد می‌‌‌‌کند، افزود: امیدوارم رئیس‌جمهور شاخص‌‌‌های مورد نظر بخش خصوصی در انتخاب وزرای نفت و نیرو را مدنظر قرار دهد. ما تلاش می‌‌‌کنیم لابی‌‌‌ها، موجب انحراف رأی مجلس از شاخص‌‌‌های مورد نظر بخش خصوصی نشود.

 

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز در پایان گفت: محتوای مطالب مطرح‌شده در این نشست، در قالب شاخص‌‌‌های مورد نظر بخش خصوصی به کمیته مرتبط با انتخاب وزرای نفت و نیرو ارائه خواهد شد. امیدواریم در نهایت وزرایی انتخاب شوند که شهامت مواجهه با مشکلات متعدد در این حوزه را داشته باشند.