«آشکار» گزارش می‌دهد؛

طرح “نوماند” شهرداری تهران؛ چالش فرهنگ‌سازی و توسعه

شهردار تهران با اشاره به این‌که در حال توسعه طرح "نوماند" به‌عنوان یک فرهنگ هستیم، گفت: روزبه‌روز فرهنگ‌سازی در این مورد در حال بهتر شدن است.

به گزارش آشکار، “نوماند” طرحی است در حوزه مدیریت پسماند شهرداری تهران که از ۲۳ دی ماه سال گذشته به اجرا درآمده است.

تهرانی‌ها با نصب سوپراپلیکیشن “شهرزاد” و مراجعه به بخش “نوماند” می‌توانند درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماند‌های خشک ثبت کنند.

به نظر می‌رسد “نوماند” طرحی بسیار کاربردی و خوبی باشد و بتواند در کاهش زباله گردی نقش بسزایی داشته باشد، اما متاسفانه این طرح موفقیت چندانی در زمینه مشارکت مردم و همراهی شهروندان تهرانی به دست نیاورده که لازم است در این مورد فرهنگ‌سازی بلند مدت تدارک دیده شود.

انتقادها به طرح “نوماند” و نیاز به بازنگری

از طرفی دیگر، عده‌ای از افراد از جمله اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این طرح انتقاد‌هایی دارند و معتقدند “نوماند” کمی و کاستی‌هایی از جمله نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه فناوری، واگذاری مسئولیت انجام کار به پیمانکاران و وجود مشکلاتی هنگام ورود به بخش نوماند در برنامه شهرزاد را دارد که برای عملکرد بهتر باید حل شوند.

توسعه طرح “نوماند” به عنوان یک فرهنگ

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در این خصوص گفت: “ما در حال توسعه طرح نوماند به عنوان یک فرهنگ در شهر تهران هستیم و روز به روز فرهنگ‌سازی در این مورد در حال بهتر شدن است و قرار شده است که تبلیغات بهتر و زیرساخت‌های قوی‌تری برای انجام این کار در نظر گرفته شود.”