معاون وزیر نفت و مدیر عامل NPC:

ماشین سازان می توانند بستر ساز شکوفایی صنایع تکمیلی باشند

معاون وزیر نفت در افتتاحیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه صنعت ماشین سازی پلیمر، تجهیزات و فناوری ها که 25 مهرماه در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار شد، عنوان کرد:« صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت پیشران صنایع گوناگون است و در حال حاضر بشر نمی تواند نقش آفرینی گونه های مختلف محصولات پتروشیمی را در زندگی اش انکار کند.»

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، مرتضی شاهمیرزایی ادامه داد:« در واقع می توان این طور گفت که صنعت پتروشیمی تمام کننده است، به همین دلیل هم حدود 13 پارک شیمیایی تدارک دیده شده که از محدوده منطقه اروند شروع شده و جا نمایی آن در نوار ساحلی و مناطق کم برخوردار است. عملیات اجرایی ۱۳ پارک در ۱۳ منطقه در ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان شروع شده است.»

مدیر عامل NPC در بخش دیگری از سخنانش گفت:« صنایع پائین دستی می توانند از خوراک این شرکت های پتروشیمی استفاده کنند و از این طریق ما را به افق شکوفایی در صنعت پتروشیمی نوید بدهند. حد واسط بخش بالا دستی با صنایع پائین دستی ماشین سازان پلیمری قرار دارند که نقش مهمی برای شکوفایی این صنعت ایفا می کنند.»

وی تاکید کرد:« این کارهایی که در افق سال های پیش روست علاوه بر برنامه و طراح هایی که در برنامه هفتم و هشتم کشورمان قرار دارد در لایه های پایین تر نیاز به برنامه دارد و ماشین سازان کشور ما در این برنامه نقش محوری را ایفا می کنند. جایگاه ماشین سازان و برنامه ریزی آن ها می تواند بستر ساز شکوفایی صنایع تکمیلی باشد. ما هر ساله در نمایشگاه بین المللی ایران پلاست شاهد حضور بیشتر ماشین سازان هستیم و من همینجا از انجمن ماشین سازان می خواهم که فضا را باز کنند تا ادامه این کاروان صنعتی پتروشیمی را با وجود شما ماشین سازان شاهد باشیم.»

وی تصریح کرد:« ماشین سازی در کشور ما باید بومی سازی شود و اولین قدم برای این موضوع این است که ما بتوانیم قطعات را در داخل تولید کنیم. در این راستا باید اهمیت بیشتری به جوانان داده شود و تنها از این طریق است که می توانیم به نوآوری دست پیدا کنیم. درست است که حوزه ماشین سازی بیشتر زیر مجموعه وزارت صمت قرار می گیرد اما ما یک خانواده هستیم و من تفاوتی قائل نیستم. ما همه اعضای یک پیکر هستیم.»

شاهمیرزایی گفت:« رویدادی که امروز اتفاق افتاد بسیار مبارک است، سیاست دولت این است واحد های تولیدی که کمتر از ظرفیت کار می کنند تکمیل شوند و به تولید برسند. ما در عرضه محصولات پتروشیمی سعی کرده ایم متانت و وقار را در پیش بگیریم و قیمت محصولات پتروشیمیایی به همین دلیل افزایش زیادی نداشته است.»