معاون عمرانی استاندار گلستان:

معضل انتقال زباله های مازندران به گلستان در ماه های آینده حل می شود

گرگان- مهیائی، معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: استان گلستان دیگر توان پذیرش و دفن زباله های استان مازندران را ندارد، تصمیم هایی در این راستا اتخاذ شده است که تا چند ماه آینده این معضل حل می شود.

سید مهدی مهیائی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بالغ بر ۱۱۸ میلیارد تومان به حوزه های مختلف پسماند استان اختصاص داده شده است، جهت تقویت ناوگان حمل و نقل استان چهار دستگاه سیم تریلر به ارزش ۹ میلیارد تومان، چهار دستگاه کشنده به ارزش ۲۴ میلیارد تومان و سه دستگاه نیسان وانت به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای دفع زباله آق قلا خریداری شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود: احداث و نصب لندفیل مهندسی بهداشتی و نصب ژئوممبران به ظرفیت ۴۰ هزار متر مربع جهت دفع پسماندهای خانگی و خطوط پردازش به ارزش پنج میلیارد تومان، احداث لندفیل مهندسی بهداشتی به ظرفیت ۱۰ هزار متر مربع جهت دفع پسماند های پزشکی انجام شده است.

وی ادامه داد: سایت دفع پسماند آق قلا با سابقه ۱۵ ساله دارای فقط یک دستگاه پردازش بود که در دوره سه ساله دولت گذشته دو دستگاه پردازش نیز اضافه شد که یکی به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در بهمن ماه ۱۴۰۲ راه اندازی و دیگری خریداری شده و در ماه های آینده نصب خواهد شد.

مهیائی با بیان اقدامات انجام شده گفت: چهار سازه بتنی جهت جمع آوری و بارگیری با اعتباری بالغ بر چهار و نیم میلیارد تومان برای سهولت در فرآیند پردازش پسماند و انتقال به سایت احداث شده است، همچنین خرید چهار هزار تن خاک جهت ساماندهی، کاشت نهال، رسیدگی به فضای سبز و اجرای عملیات آسفالت راه دسترسی از اقداماتی بود که در این مدت انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه قسمت اعظم دفع پسماند استان در منطقه آق قلا انجام می شود، اظهار کرد: برای کاهش فشار بر روی سایت دفع پسماند آق قلا سال گذشته مجوز سایت چهارم دفن زباله در شمال شهر گنبد از کارگروه ملی پسماند را دریافت کردیم، این طرح طی یک برنامه میان مدت با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه احداث می شود و تصمیم بر این شد مبلغ مورد نیاز از طرف سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تامین شود.

 

تحویل ۲۸ دستگاه جمع آوری زباله با دهیاری های گلستان

مهیائی با بیان اینکه ۷۶ دهیاری بالای ۲۰ خانوار در شهرستان آق قلا وجود دارد، بیان کرد: در دوره سه ساله دولت سیزدهم ۲۱ دستگاه جمع آوری زباله به دهیاری های استان تحویل داده شده است و ۱۱ دستگاه جمع آوری دیگر هم حداکثر در طی یک ماه آینده تحویل داده می شود که مجموع این دستگاه های تحویلی به دهیاری ها به ۲۸ عدد می رسد.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه استان گلستان دیگر توان دفن زباله های استان مازندران را ندارد، گفت: موضوع زباله موضوع ملی است و مازندران طب سال های گذشته برای دفن زباله مشکل داشت که با دستور وزیر وقت بخشی از زباله این استان در گلستان دفن می شد، اما طی نامه نگاری هایی به وزارت کشور اعلام کردیم که دیگر استان گلستان توان پذیرش و دفن زباله های استان مازندران را ندارد، تصمیم هایی در این راستا اتخاذ شده است که تا چند ماه آینده این معضل نیز حل می شود.