میثم حسن زاده ،مدیر عامل سامانه «اکو» در گفتگو با «اینپیا»:

میزان مشارکت مردم در حوزه پسماند را به صورت چشمگیری افزایش دادیم

میثم حسن زاده ،مدیر عامل سامانه «اکو» در جریان بازدید نمایندگان کارگروه بازیافت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از مجموعه «گروه سرمایه گذاری پایدار حاجی آبادی» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این انجمن به تشریح فعالیت های سامانه «اکو» پرداخت.

میثم حسن زاده ،مدیر عامل سامانه «اکو» در جریان بازدید نمایندگان کارگروه بازیافت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از مجموعه «گروه سرمایه گذاری پایدار حاجی آبادی» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این انجمن به تشریح فعالیت های سامانه «اکو» پرداخت.

وی تصریح کرد:این مجموعه 13 سال سابقه کار اجرایی البته به صورت سنتی در حوزه پسماند دارد.در سال 99 این مجموعه سطح خود را  در این حوزه ارتقا داد و سامانه اکو در شهر مشهد به راه افتاد.

حسن زاده در تشریح روند اقدامات سامانه اکو گفت : ما در حقیقت روش جمع آوری پسماند را در این سامانه متفاوت کردیم.در گذشته تنها یکسری دوره گرد ها نسبت به جمع آوری پسماند ها اقدام می کردند و شهرداری ها نیز در این زمینه متولی بودند.البته شهرداری ها طی سال های گذشته اقداماتی را انجام دادند مثل تشکیل و احداث ایستگاه های بازیافت تا مردم بتوانند پسماند های خود را آنجا تحویل دهند و مشوق هایی را نیز دریافت نمایند.اما این روش ها در کنار مزایا،محدودیت هایی را نیز داشت.همین محدودیت ها سبب شد تا میزان مشارکت مردم در حوزه پسماند چشمگیر نباشد.

مدیر عامل سامانه «اکو» با بیان اینکه این سامانه این محدودیت ها را از بین برده است توضیح داد : برای مثال ما مدل مشوق ها را تغییر دادیم و به جای ارائه نمک ،پلاستیک و شوینده آن را  تبدیل به اعتباری در کیف پول شهروندان کردیم که می توانند این اعتبار را به روش های مختلف خرج کنند. برای مثال شهروندان می توانند با این اعتبار به جای دریافت نمک، اینترنت خود را شارژ کنند.و یا خدمات دیگری که در سامانه وجود دارد دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین اپلیکیشن در حوزه بازیافت را داریم گفت : در تلاش هستیم در شهرهای دیگر هم این برنامه را پیاده کنیم اما یکسری محدویدت های قانونگذاری وجود دارد .اما   بهترین حالت آمادگی را داریم تا به محض رفع این محدودیت ها توسعه بزرگی داشته تا  بتوانیم حداقل در 8 کلانشهر سامانه اکو در دسترس قرار گیرد.

حسن زاده با بیان اینکه سامانه اکو زیر مجموعه « گروه سرمایه گذاری پایدار حاجی آبادی » است گفت : گروه سرمایه گذاری پایدار حاجی آبادی از زمان تولید پسماند که می تواند توسط یک شهروند صورت گیرد تا جمع آوری و تفکیک آن در انبارها و در نهایت تا تبدیل آن به مواد مورد نیاز صنعت این پروسه و روند را پوشش می دهد .البته ما کماکان در حال تکمیل  این پروسه و روند  هستیم.به طوریکه بتوانیم پسماندهای جمع آوری شده را تا مرحله تولید برسانیم.

مدیر عامل سامانه «اکو» در ادامه افزود : در حال حاضر و در همین راستا، گروه سرمایه گذاری پایدار حاجی آبادی  فعالیت خود را در حوزه تولید سلولوزی و کاغذ (برند پارس کاغذ) شروع کرده است.در حال حاضر در تلاش برای بهره برداری از خط دوم تولید کاغذ با ظرفیت بالا هستیم .ما این افتخار را داریم که برای اولین بار از بازیافت  توانستیم کاغذ تحریر تولید کنیم.فراموش نباید کنیم که ما وارد کننده کاغذ تحریر هستیم و این اقدام می تواند کمک کننده باشد؛پس اقدام بزرگی است که در مجموعه ما رخ داده .

وی با بیان اینکه ما حتی در حوزه بازیافت پسماند الکترونیک هم فعالیت داریم تصریح کرد: در نهایت ما در تلاش هستیم تا در تمام حوزه های بازیافت مواد ورود کرده و چرخه را به طور کامل پوشش دهیم.

حسن زاده با بیان اینکه سامانه اکو نخستین سامانه دانش بنیان در حوزه پسماند خشک در کشور است گفت : ما حتی این چشم انداز را داریم که در حوزه پسماندهای غیر بازیافتی(پسماند های پزشکی ، صنعتی و … ) نیز ورود کنیم.ولی این موضوع زمانبر است .

مدیر عامل سامانه «اکو» در پاسخ به سوالی گفت : من می توانم ادعا کنم که حدودا 60 درصد پسماندهای بازیافتی داخل شهر مشهد توسط مدل ما در حال مدیریت  است که در نهایت وارد انبارها می شود .از این 60 درصد نیز سهم اپلیکیشن ما حدودا 20 درصد است.

وی با بیان اینکه گروه سرمایه گذاری پایدار حاجی آبادی زمینی را در چرم شهر مشهد خریداری و در نظر دارد سایتی را آنجا برای بازیافت مواد پلیمری ایجاد نماید گفت : در صورت آماده شدن این سایت تمام مواد بازیافتی پلیمری تحت اختیار این مجموعه  که در حال حاضر  به صورت خرد به کارگاه های کوچک به فروش می رسد  را در این سایت می آوریم و با ایجاد یک مجموعه متمرکز  و بهره گرفتن از نیروها و پتانسیل های  همین کارگاه های کوچک می توانیم به تولید مواد اولیه در صنعت پلیمر نیز ورود خواهیم کرد .البته دیگر این بازیافت مثل این کارگاه های کوچک نخواهد بود بلکه به صورت علمی و متمرکز این اتفاق رخ خواهد داد.البته در حال حاضر کارخانه ای در ابتدای جاده سرخس ایجاد شده و در سطح پایین تر و تحقیقاتی این موضوع در حال اجراست.

مدیر عامل سامانه «اکو» در مورد اینکه چه مواردی این اپلیکیشن را نسبت به نمونه های مشابه متفاوت کرده است گفت : ما تمام ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری را برای تکمیل پروسه بازیافت را داریم.ضمنا ما تلاش مان وسعت دادن به این پروسه براساس داده ها است.یعنی ما به دیتاهایی که وجود دارد اهمیت می دهیم .ما براساس همین داده ها بوده که توانستیم مدلی را براساس هوش مصنوعی طراحی کنیم.در حال حاضر ناوگان ما حرکت اش براساس مدلی است که هوش مصنوعی طراحی کرده است.