نقاط مثبت برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

دکتر سعید ترکمان،  رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران   برنامه پیشنهادی دکتر سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی برای تصدی و سکان‌داری وزارت صمت از ویژگی‌های جذاب و برجسته‌ای برخوردار است که در صورت اجرایی شدن آن می‌تواند گام بزرگی در جهت اشتغالزایی، بهره‌وری و توسعه صنعتی کشور به شمار رود. این برنامه […]

دکتر سعید ترکمان،  رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

 

برنامه پیشنهادی دکتر سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی برای تصدی و سکان‌داری وزارت صمت از ویژگی‌های جذاب و برجسته‌ای برخوردار است که در صورت اجرایی شدن آن می‌تواند گام بزرگی در جهت اشتغالزایی، بهره‌وری و توسعه صنعتی کشور به شمار رود. این برنامه از نگاه صنعتگران بخش خصوصی نه تنها قابل قبول است، بلکه محرکی برای رونق مضاعف بسیاری از صنایع مخصوصاً در زنجیره ارزش خواهد بود که خروجی آن رشد اشتغالزایی و افزایش شاخص تولیدات صنعتی کشور است.

ادامه مسیر طی شده فعلی در وزارت صمت اگرچه قطعی است ولی استفاده از دانش نوین با تکیه بر رخدادهای روز صنعتی در جهان همراه با تمرکز بر تحقیقات جدید ؛ مطلبی است که در این برنامه به وضوح بر آن تمرکز شده است. به عنوان مثال توجه به تغییرات ذیل انقلاب چهارم صنعتی با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی و منطقه‌ای، توجه به رویکردها و روندهای جهانی و رشد صادرات محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، توجه به تغییر ترکیب تجارت جهانی در کنار تمرکز بر مهمترین مسائل بخش صنعت، معدن و تجارت از ویژگی‌های مهم برنامه پیشنهادی فاطمی امین برای تصدی وزارت صمت است. ذات درج موارد فوق در این برنامه پیشنهادی خود به معنی یک الزام نانوشته برای استمرار پیگیری آن است که قطعاً محرک مضاعفی برای شرکت‌های دانش بنیان ، استفاده از تکنولوژی‌های جدید ، بهبود فناوری و رشد بهره‌وری خواهد بود.

از دیگر ویژگی‌های برنامه فاطمی امین برای سکانداری وزارت صمت؛ کمی‌سازی اهداف به تفکیک بخش‌های مختلف صنعتی و آمارهای فنی و اقتصادی است. در کنار آن نگارش کمی هدف‌ها در افق چهارساله در کنار اولویتها و جهت‌گیری اهداف، تبیین راهبردها در 10 بند متفاوت، توجه به برنامه‌های کوتاه‌مدت با رویکرد تنظیم بازار، صادرات و پشتیبانی و رفع موانع تولید و از همه مهمتر ترسیم 36 پروژه تحول با معرفی و تعریف اجمالی هر پروژه به صضورت مجزا از ویژگی‌های برجسته این برنامه پیشنهادی است.

کمّی‌سازی اهداف در دنیای امروز به یک عرف قابل قبول بدل شده و مهمترین مزیت آن برای فعالان صنعتی یا ناظرین بیرونی امکان رهگیری دست یافتن به اهداف است. این در حالی است که مراکز مختلفی اقدام به محاسبه آمارها و مخابره داده می‌کنند بنابراین رصد موفقیت‌های پیش‌رو یا عدم دست یافتن به اهداف پیش‌بینی شده به سادگی در اختیار قرار خواهد داشت.

اما دست یافتن به اهداف تنها محدود به اهداف کمی ذکر شده نبوده بلکه از ویژگی جذاب و مهم این برنامه تبیین تکالیف و انتظارات مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسناد بالادستی است. به عبارت ساده‌تر دکتر فاطمی امین در برنامه‌های پیشنهادی، خود را موظف به اجرای تمامی اهداف در اسناد بالادستی نشان داده و همین هدف‌گذاری به این معنی است که تمامی آرزوهای صنعتی در برنامه‌های ذکر شده باید به عنوان یک فریضه عملیاتی در نظر گرفته شود.

اما انتظار فعالان صنعتی مخصوصاً تولیدکنندگانی که در سال‌های سخت تحریم و تورم با تولید و صادرات؛ تمام قد به یاری اقتصاد ایران آمده این است که اهداف ذکر شده در اسناد بالادستی در راستای تسهیل فضای کسب و کار محترم شمرده شود.

برای دست یافتن به این اهداف انتظاری؛ باید تمامی عقب‌افتادگی‌های این چند ساله پوشش داده شود که در صورت ایجاد گشایش‌های سیاسی، تسهیل حداکثری فضای کسب و کار، دراختیار گرفتن بازار مصرف، حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و ایجاد آزادی‌عمل اقتصادی امکان دست یافتن به آن محتمل است.

توجه به فرآیند قیمت‌گذاری مواد اولیه و تسهیل تأمین امن و مستمر آن، در اختیار داشتن بازار مصرف داخلی، منطقه‌ای و جهانی و حمایت‌های بازرگانی، تعرفه‌ای و تسهیل شرایط صادرات در کنار دیپلماسی اقتصادی، همگی از مواردی است که برای موفقیت در فاز تولید و تجارت از الزمات غیرقابل چشم‌پوشی محسوب می‌شود.

در پایان امید است برنامه ذکر شده در برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سرلوحه عملکرد مدیران این مجموعه قرار گرفته تا در دوره پیش‌رو شاهد نیل به این اهداف از نظر کمی و کیفی باشیم.