نایب رییس اول و رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مطرح کرد:

نماینده بخش خصوصی باید در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد

سعید زمان زاده، نایب رییس اول و رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران معتقد است:« انجمن ملی صنایع پلیمر ایران بعنوان نماینده طیف بزرگی از صنعت پلیمر کشور راهبرهایی را برای پیشبرد این هدف ارائه می نمایند که در صورت استقبال مسئولین و دست اندرکاران این صنعت می توان به نتایج آن امیدوار بود.»

« جهش تولید با مشارکت مردمی» شعار سال 1403 است که در نخستین روز فروردین ماه از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شد. انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است اما باید دید بخش خصوصی تا چه میزان می تواند بری تحقق این شعار راه گشا باشد؟

سعید زمان زاده، نایب رییس اول و رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در این رابطه می‌گوید:« در ابتدا باید مروری داشته باشیم به شعارسال، در سالهای اخیر به وضوح مشخص است که تولید در تمام این سال ها مهم و محور شعار بوده است، سال 99 جهش تولید، 1400 تولید پشتیبانی و مانع زدایی، 1401 تولید و اشتغال آفرینی 1402 مهار تورم و رشد تولید. وجه تمایز شعار امسال مشارکت مردمی در تحقق این امر مهم است که باید ابعاد آن برای بررسی و چگونگی تحقق آن تحلیل و ارزیابی گردد. »

وی با تاکید بر این موضوع که جهش تولید با مشارکت مردمی را می توان به فال نیک گرفت افزود:«این موضوع بیانگر انتظار و استمداد جویی از بخش خصوصی برای ایجاد رونق و جهش تولید است، بدیهی است بسیج آحاد مردم در شرایط فعلی برای مشارکت در جهش تولید امری پیچیده و غیر ممکن است بنابراین  این نمایندگان بخش خصوصی و تشکل ها هستند که باید نقش آفرینی کنند.»

او تاکید کرد:«انجمن ملی صنایع پلیمر ایران بعنوان نماینده طیف بزرگی از صنعت پلیمر کشور راهبرهایی را برای پیشبرد این هدف ارائه می نمایند که در صورت استقبال مسئولین و دست اندرکاران این صنعت می توان به نتایج آن امیدوار بود . یک راهبرد مهم مشارکت گسترده و موثر نمایندگان بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و تدوین رویه‌ها و بخشنامه‌هایی است که در حوزه تولید گرفته و تدوین می‌شوند پر واضح است که بخش خصوصی با شناخت چالش‌ها و مشکلات موجود و داشتن تجربه لازم در مواجه با تنگناها می‌تواند راهکارهای موثری ارائه دهد. مشارکت و همفکری در حوزه‌هایی که فقدان اطلاعات و کارشناسی وجود دارد باید عمیق‌تر و گسترده باشد.»

زمان‌زاده در ادامه به نگرانی‌هایی در بخش خصوصی از اوضاع اقتصادی و مشکلات پیش رو اشاره کرد و گفت:« قاعدتاً بخشی از مشکلات مربوط به سوءتدبیر و مدیریت در سال‌های گذشته است که اثرات آن به وضوح نمایان شده، یکی از مشکلات اساسی تولید مربوط به ناترازی انرژی و برق است که در سال گذشته بیشتر نمود داشته و قطعا در سال جاری نیز حادتر خواهد شد که ناشی از عدم سرمایه گذاری و فرسودگی تاسیسات و نیرو گاه ها و همچنین رشد مصرف بوده است، عدم تناسب درآمد تولید با افزایش هزینه‌ها چالش دیگری است که تولید در سال جاری با آن مواجه خواهد بود. تاثیر عوامل بیرونی و منطقه‌ای بر فضای کسب و کار و تولید را نمی‌توان کمرنگ جلوه داد، تحریم‌ها در دراز مدت اثرات منفی بر اقتصاد کشور گذاشته است، شرایط سیاسی و امنیتی منطقه که به هر حال کشور ما نیز در کانون آن قرار دارد موجب ترس و نگرانی از سرمایه‌گذاری و توسعه بخش خصوصی می‌گردد.»

وی تاکید کرد:«این ترس و بی‌اعتمادی در رفتار بازار و افزایش قیمت ارز و طلا کاملاً محسوس است. قطعاً چنانچه این روند ادامه یابد میل به تولید به حداقل و کشش بازار به سمت سفته بازی و فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد خواهد رفت که با هدف جهش تولید در تضاد آشکار خواهد بود. تا اعتماد لازم به تولید و بازار برنگردد اتفاق مثبتی نخواهد افتاد و شعار جهش تولید بدون پشتیبان با چالش مواجه خواهد شد. البته این امیدواری وجود دارد که تصمیمات مهم همیشه در تاریک ترین و سخت ترین لحظات گرفته میشود چرا که در شرایط عادی انگیزه های کافی برای گرفتن تصمیمات دشوار وجود ندارد.»