پسماند قروه همچنان در لیست وعده های شورا

سرویس کردستان- معضل پسماند قروه در حالی تبدیل به یک بحران زیست محیطی و انسانی و اجتماعی شده که هربار در لیست وعده های شورای شهر در هر دوره می نشیند و هرگز هم به نتیجه نمی رسد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که فرماندار و شهردار وقت به همراه تعدادی از اعضای شورای قروه به شهرستان نور مازندران با هدف بازدید از کارخانه پسماند این منطقه و جذب سرمایه گذار در این زمینه، رفتند. سفری که منجر به آمدن سرمایه گذار مازندرانی به قروه در سال ۱۴۰۱ شد.

در جریان این سفر نشست کارگره پسماند برگزار شد که نتیجه ای جز تکرار سخنان کلیشه ای و شعاری و اره بده تیشه بگیر اعضای کارگروه نداشت. این بی اثر بودن نشست را هم خود سرمایه گذار مازندرانی تشخیص داد اما امیدوار بود مسئولان شهرستان باهم یکدل شوند و این معضل را حل کنند. معضلی که نه تنها بحران زیست محیطی را شامل می شود بلکه تبدیل به یک چالش اجتماعی و آسیب زا هم شده است.

با وجود تمامی این نشست ها و سفرها و حضور سرمایه گذاران مختلف، انتظار می رفت شورای ششم همان طور که ابتدای کار وعده حل مشکل پسماند را داده بودند، حداقل در عمل هم کاری کنند اما این شورا هم به سال آخر خود رسید و تنها دستاوردی که در این حوزه داشتند این بود که اظهار امیدواری کردند بتوانند در این سال چهارم شورا جذب سرمایه گذار صورت گیرد.

«میلاد خالدیان» به عنوان رئیس شورا در سال سوم در نشست معرفی هیئت رئیسه جدید، از تلاش برای انعقاد قرارداد با سرمایه گذار مازندرانی در دو هفته گذشته خبر داد.

به گفته او در دو هفته گذشته قرارداد پسماند نوشته شده و با سرمایه گذار نور مازندران هم صحبت شده و پیگیر هستیم که این قرارداد تا پایان امسال امضا و به سرانجام برسد اما قول حتمی نمی دهیم که این کار صورت گیرد.

«خالدیان» بودجه موردنیاز برای این پروژه را ۱۲۰ میلیارد تومان دانست و گفت که اگر این قرارداد امضا شود در پروژه هم بازیافت خواهیم داشت و هم تبدیل شیرابه به آب برای کشاورزی داریم.

با این گفته می توان فعلاً به این نتیجه رسید که شورای ششم هم در مدیریت پسماند اقدام شاخصی نداشته و معلوم نیست می توان امیدوار به انعقاد چنین قراردادی بود یا نه!؟ قراردادی که سرمایه گذار آن معتقد است «مدیریت پسماند باید قبل از تولید زباله شکل گیرد. در واقع باید در خانه ها تولید زباله مردم به صورتِ بازیافتی شود و این کار برای کارخانجات و دیگر صنایع هم لحاظ شود».

«علی نظری» در نشست اردیبهشت ماه دو سال قبل اشتباه صورت گرفته در حوزه پسماند را مربوط به نگاه صرف به میزان زباله قابل فروش دانست. «اشتباهی که در حوزه پسماند در کشور شده این است که تنها روی ۲۵ درصد مواد قابل بازیافت فروش نگاه داشته اند و برای ۷۰ درصد قابل کمپوست کاری نکرده اند».

محیط زیست: مدیریت ها اصولی نیست

تمامی این موارد در حالی است که رئیس محیط زیست قروه هم از معضل پسماند و ضعف شهرداری در مدیریت این مورد انتقاد دارد. «توفیق زارعی» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس بیان کرد «دفع پسماند در قروه به صورت اصولی و بهداشتی انجام نمی شود و در این زمینه با شهرداری برخورد و اخطار صادر و حتی چندین فقره هم اعمال قانون شده اما کافی نبوده و نیاز است که متولیان امر یک اقدام جدی و اصولی داشته باشند».

مطابق سخنان او در خصوص جایگاه پسماند هم شهری و هم روستایی درست مدیریت نمی شود و همین باعث ایجاد کانون آلودگی در منطقه شده است.

پسماند در لیست وعده های نشده

چندین نقطه از شهرستان قروه آلوده به زباله شده اند. زباله هایی که کاملاً غیربهداشتی دفع شده و نه تنها آب  و خاک را آلوده کرده اند بلکه زیست انسانی را هم با خطر مواجه ساخته اند.

از شیخ جعفر گرفته تا جنیان و دیوزند و مسیر اوریه و… همه و همه نقاطی هستند حساس که هم آبخوان دارند و هم زمین کشاورزی و هم رودخانه که همگی تبدیل به کانون های آلودگی شده اند و گرچه روز به روز محیط زیست را در معرض نابودی بیشتر قرار می دهند اما گویا هیچ گونه تلنگر و نگرانی در مسئولان ایجاد نمی کند که یکبار برای همیشه به صورت جدی تصمیم به حل این بحران مهم بگیرند. /