فراموشی ساعت ۹ شب؛ آغازی برای زباله‌گردی در پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - گذشته‌های نه چندان دور همه ساعت ۹ شب، برای گذاشتن زباله‌ها در مقابل منزل یا مخزن زباله‌های شهری را هیچگاه از یاد نمی‌بردیم چون ماموران شهرداری در همان ساعت نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام می‌کردند اما در سالیان اخیر این ساعت برای بسیاری از شهروندان فراموش شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید همین فراموشی مردم و بی‌نظمی در زمان بیرون بردن زباله از منزل و تخلیه آن در سطل‌های زباله باعث شده که در سالیان اخیر، زباله‌گردی به وجود آید، طلای کثیفی که عایدی زیادی برای زباله‌گردها و مافیای پشت پرده آن دارد.

اما چرا ساعت ۹ شب فراموش شده است، چرا مردم پایتخت در تفکیک و تخلیه زباله خود با یک نوع بی‌نظمی مواجه شده‌اند، چرا زباله‌گردها به وجود آمده‌اند، چه سودی پشت پرده زباله‌های بازیافتی است که زباله‌گردی را به وجود آورده است، همه اینها موضوعاتی است که در این سال‌ها در مسیر جمع‌آوری این طلای کثیف ایجاد شده است.

نظم در تخلیه زباله در مخازن و تفکیک زباله‌های خشک از تَر برای تبدیل کردن آن به مواد بازیافتی از جمله موضوعاتی مهمی بود که راس ساعت ۹ شب که زباله‌ها در محله‌های مختلف تهران جمع‌آوری می‌شد بازیافتی‌ها جدا شده و مابقی در مکان‌های معین دفن می‌شد، اما در این سال‌ها وضعیت به شیوه‌ای دیگر تغییر کرده است. زباله‌گردها بخش عمده‌ای از زباله‌های قابل بازیافت را برای سودآوری آن جمع می‌کنند و بخش‌هایی که می‌ماند فقط قابلیت دفن دارد.

 

فراموشی ساعت ۹ شب؛ آغازی برای زباله‌گردی در پایتخت

 

زباله‌گردها منتظر تخلیه زباله از سوی شهروندان

این روزها به واسطه وجود زباله‌گردها چندین بار در طول شبانه‌روز مخازن مکانیزه زباله تخلیه و به نوعی از وجود زباله‌های قابل بازیافت تمیز می‌شود. آن سال‌ها هر بار که با کیسه‌های پر از زباله برای خالی کردن آن در مخازن اقدام می‌کردیم ماموران شهرداری راس ساعت ۹ آنها را جمع می‌کردند اما اکنون انگار برای هر سطل یک زباله‌گرد منتظر ماست.روزی که برای خالی کردن زباله‌های خانه به یکی از مخازن زباله در تهران مراجعه کردم ناگاه صدایی از پشت این مخزن به گوشم رسید خانم داخل سطل نریز، دیدم یک کودکی حدود ۱۴ یا ۱۵ ساله با باری از زباله‌های جمع‌آوری شده منتظر بود که من کارتن خالی جای کفش، ‌ چند بطری نوشابه و دوغ و چندین وسیله قابل بازیافت را داخل سطل نریزم و تحویل او دهم.

به یکباره گفت: همه اینها قابل بازیافت است ما همیشه زمانی که کار تخلیه مخازن زباله در محله‌های تعیین شده را تمام می‌کنیم منتظر حضور شهروندان برای تخلیه زباله می‌شویم تا قبل از اینکه زباله‌های قابل بازیافت را با زباله‌های تَر قاطی کنند آنها را تحویل گرفته و در کیسه بار همراه خود خالی کنیم.

 

فراموشی ساعت ۹ شب؛ آغازی برای زباله‌گردی در پایتخت

 

وضعیت جمع‌آوری زباله در پایتخت

حدود ۶ هزار مخزن زباله در پایتخت در مناطق ۲۲گانه وجود دارد که براساس برخی آمارها هر شهروند روزانه ۷۵۰ گرم تولید زباله دارد. بنابراین در صورتی که این زباله‌ها در ساعت مشخص شده گذشته و راس ساعت ۹ تحویل عوامل شهرداری شود شاید بساط بسیاری از این زباله‌گردها هم برچیده شود.

البته در صورتی که شهروندان به تفکیک زباله و اجرای طرح قدیمی جمع‌آوری در ساعت ۹ شب اهمیت دهند، در آن شرایط کامیون‌های جمع‌آوری‌کننده زباله در ساعت مقرر نسبت به تخلیه مخازن اقدام می‌کنند و دیگر دست زباله‌گردها کمتر به زباله‌های قابل بازیافت و به نوعی طلای کثیف می‌رسند.

میزان زباله جمع‌آوری شده در تهران به صورت میانگین ۶ هزار تُن در روز است. اینکه تا سال‌های گذشته همه زباله‌ها توسط شهرداری جمع‌آوری و بازیافت می‌شد یک بحث است و اینکه اکنون بخش عمده‌ای از این زباله‌ها که آمارهای مشخصی نیز در این زمینه وجود ندارد و توسط زباله‌گردها جمع می‌شود موضوع دیگری است که نیاز به توجه بیشتر مسوولان شهرداری تهران دارد تا دیگر دست مافیا به این طلای کثیف نرسد.

اکنون بسیاری از زباله‌های موجود مخازن پایتخت از سوی زباله‌گردهایی جمع‌آوری می‌شود که در نهایت سود آنها به جیب مافیا می‌رسد، مافیایی که هر روز قوی‌تر و فعال‌تر به عرصه وارد می‌شوند تا همچنان درآمدهای هنگفتی از این طلای کثیف عاید خود کنند.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که ۶ هزار زباله‌گرد در سطح پایتخت فعالیت دارند، ‌زباله‌گردهایی که شبانه‌روز با مافیای زباله کار می‌کنند اما سودی که عاید آنها می‌شود بسیار کمتر از فعالیت‌های همیشگی آنهاست. آمارهایی به طور تقریبی از درآمد ماهانه مافیای زباله به ازای هر زباله‌گرد با حدود ۳۰ میلیون تومان وجود دارد. بنابراین زمانی که این میزان سود برای جمع‌آوری طلای کثیف وجود دارد زباله‌گردها به هیچ عنوان نمی‌توانند از جمع کردن آنها دست بردارند.

 

فراموشی ساعت ۹ شب؛ آغازی برای زباله‌گردی در پایتخت

 

مردم باید زباله‌ها را از هم تفکیک کنند

به طور تقریبی روزانه ۶ هزار و ۱۰۰ تُن زباله از مخازن شهر تهران جمع‌آوری می‌شود، اما ما دنبال این موضوع هستیم که زباله کمتری دفن شود تا به محیط زیست آسیب وارد نشود و به چرخه اقتصاد برگردد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره میزان زباله جمع‌آوری شده در سطح تهران گفت: در صورتی که مردم مانند گذشته در زمان مشخص زباله‌های خود را در مخازن تخلیه کنند، بخشی از مشکلات امروز جمع‌آوری زباله در تهران حل خواهد شد.

سکینه بدرلو افزود: با توجه به اینکه براساس آمارهای موجود ۱۵ درصد زباله‌های تَر در قالب زباله خشک قابل استفاده است اما باید گفت که منطقه یک و ۲ بیشترین زباله خشک را دارند و این مهم بخاطر مصرف‌گرایی شهروندان با توجه به جمعیت و فرهنگ متفاوت است.

وی اظهار کرد: به طور تقریبی روزانه ۶ هزار و ۱۰۰ تُن زباله از مخازن شهر تهران جمع‌آوری می‌شود، اما ما دنبال این موضوع هستیم که زباله کمتری دفن شود تا به محیط زیست آسیب وارد نشود و به چرخه اقتصاد برگردد.

به گفته وی، با توجه به اینکه زباله‌ها در چندین نوبت قابل استفاده می‌شود و حجم تناژ زباله دفن شده کمتر خواهد شد البته با توجه به اینکه یک زمین داریم همه موظف هستیم از آن نگهداری کرده و مراقب آن باشیم.

وی در عین حال معتقد است که هر چقدر درصد تفکیک از مبدا بیشتر باشد، میزان استفاده و تبدیل پسماند خشک به مواد بیشتر است تا در چرخه اقتصاد قرار گیرد زیرا زمانی که زباله تَر و خشک با هم دیگر ترکیب شود کیفیت آن کمتر می‌شود حتی ممکن است قابل استفاده نباشد.

 

فراموشی ساعت ۹ شب؛ آغازی برای زباله‌گردی در پایتخت

 

بدرلو ادامه داد: زمانی که زباله‌گرد برای جمع‌آوری زباله روی مخازن فعالیت نداشته باشد، تغییر رفتار شهروندی و حذف زباله‌گردی به عنوان اهداف اصلی طرح نوماند محقق خواهد شد. همچنین پسماندهای جمع‌آوری شده دیگر وارد مخزن نمی‌شود و پس از پیمودن مراحلی در صنایع تبدیلی به مواد قابل استفاده تبدیل خواهد شد.

وی افزود: زباله‌ها تا زمانی امکان بهره‌برداری دارد که در مخازن تخلیه نشود زیرا زباله در مخزن قابلیت بازیافت کمتری داشته و زمانی که امکان بازیافت وجود نداشته باشد تبدیل به کمپوست شده و یا در زباله‌سوز سوزانده و دفن خواهد شد. همچنین پسماند تَر داخل مخزن تبدیل به کمپوست شده یا در زباله‌سوز سوزانده و یا دفن می‌شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در مجموع با توجه به اینکه پسماند خشک تبدیل به مواد قابل مصرف می‌شود ما دنبال دفن کمتر زباله‌های قابل بازیافت هستیم تا به چرخه اقتصاد و زندگی برگردد و به بحث محیط زیست کمک کند.

اینکه با تغییر رفتار در شهروندان برای تخلیه زباله در زمان مشخص شده ساعت ۹ شب بتوانیم هم از تحویل زباله‌ها به زباله‌گردها جلوگیری کنیم و هم بتوانیم زباله کمتری را به واسطه تفکیک از سوی شهروندان صورت گیرد، ‌ برای حفظ محیط زیست کمک‌کننده است و از طرفی دیگر مدیریت شهری پایتخت نیز می‌تواند زباله‌های بازیافتی را دوباره تبدیل به مواد قابل استفاده کند. بنابراین این اقدامات نفعی دوسویه برای مردم و شهرداری دارد.