حذف معافیت مالیاتی مواد خام، فرصت مناسب صنایع پلیمری برای توسعه صادرات

عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی گفت: یکی از اتفاقات مهم در محیط قانونی این است که معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه به صورت خام برداشته خواهد شد. با محقق شدن این موضوع شیب عرضه محصولات پتروشیمی از صادرات به داخل خواهد بود. این مساله می تواند فرصتی مناسب برای توسعه صادرات صنایع […]

عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی گفت: یکی از اتفاقات مهم در محیط قانونی این است که معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه به صورت خام برداشته خواهد شد. با محقق شدن این موضوع شیب عرضه محصولات پتروشیمی از صادرات به داخل خواهد بود. این مساله می تواند فرصتی مناسب برای توسعه صادرات صنایع پلیمری باشد.

دکتر پدرام سلطانی، در اولین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری گفت: برای این که بتوانیم چشم اندازی از صادرات داشته باشیم، باید آن چه که پیش روی ما است را بشناسیم.

وی گفت: مهم ترین مولفه در زمینه تجارت، محیط سیاسی است و به نظر می رسد که در سال های آتی محیطی پرچالش در زمینه روابط بین المللی داشته باشیم.

سلطانی افزود: با این وجود دولت کنونی آمریکا نسبت به دولت ترامپ تغییر کرده است، اما رویکرد اصلی آنها تغییری نکرده و همچنان تمایل به کنترل ایران دارند.

وی ادامه داد: چین به هیچ عنوان تمایل ندارد که با آمریکا وارد چالش شود و تا سال ۲۰۲۵ که روند مصرف سوخت های فسیلی آن رو به افزایش است، با همین شیوه بازی خواهد کرد و در منطقه خلیج فارس طرف هیچ کشوری را نخواهد گرفت.

سلطانی ادامه داد: یکی دیگر از شرکای ایران که روسیه است، ایرانی پر چالش را می خواهد؛ چرا که با تکیه بر این موضوع می تواند صادرات نفت و گاز خود را با قیمت های بهتری انجام دهد. ضمن این که روسیه نمیخواهد یک ایران قوی در همسایگی خود داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ آمریکایی ها ایران را خطری برای خود احساس می کردند، اما از این تاریخ مخاطره چین برای آمریکا جدی شد.

وی ادامه داد: اصولا چین و روسیه که ما به آنها تکیه کردیم، از محل دشمن نمایی ایران و آمریکا کسب سود کرده و سیاست های خود را دنبال می کنند. در نهایت می توان دریافت که در نقشه بین المللی، ما خود را در جایی قرار داده ایم که یک ایران قوی از نظر اقتصادی به نفع هیچ یک از شرکای ما و یا حتی رقبای ما نیست.

سلطانی اظهار کرد: محیط سیاسی به این شکل به ما اجازه نخواهد داد که وارد پیمان های چندجانبه شویم و هزینه تعرفه ها همچنان برای ما بالا خواهد بود.

وی ادامه داد: در محیط اقتصادی، آهنگ افزایشی افت کسری بودجه نشان می دهد که ما همچنان کشوری با تورم دو روقمی در سال های آتی خواهیم ماند. مگر این که یارانه های کلان دولت را برای کسری بودجه حذف کنیم؛ اما شرایط موجود نشان می دهد که حذف این یارانه ها همچنان چندان در دسترس نیست.

وی گفت: در چنین شرایطی در سال های آینده نرخ رشد اقتصادی مطلوبی نخواهیم داشت. در سال های آینده رشدی در حدود ۲ درصد خواهیم داشت. این در حالی است که اگر تمام تحریم های نفتی رفع شود و بتوانیم به سرعت به بازار نفت بازگردیم ممکن است رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم.

سلطانی گفت: همچنین شواهد حاکی از آن است که در سال های آینده نیروی متخصص نیز کاهش خواهد بود. کاهش اعتماد عمومی و مهاجرت، نقشه جمعیتی ما را تغییر خواهد داد. در حوزه زیست محیطی نیز چالش هایی جدی مانند چالش آب و ریزگردها وجود دارد. بر این اساس باید سرمایه گذاری با دقت بسیار زیاد صورت گیرد، چرا که جمعیت از مرکز در حال مهاجرت به مناطق دیگر کشور است.

وی ادامه داد: در حوضه فناوری ها نیز باید گفت که تقریبا بسیاری از ماشین آلات مورد نیاز برای صنایع در کشور تولید می شود، با این وجود به دلیل چالش های سیاسی و بین المللی، شکاف تبدیل تکنولوژی به صنعت روز به روز در حال افزایش است.

سلطانی همچنین اشاره کرد: وقوع انقلاب پنجم صنعتی در سال های آتی رخ خواهد داد و در این دوره تولید مواد با سازگاری بالا با محیط زیست صورت خواهد گرفت که این محصولات با قیمت های مقرون به صرفه ای نیز ارائه خواهد شد.

وی افزود: محیط قانونی در کشور در سال های گذشته بسیار تلاش کرده است که محیط های دیگری که نام برده شد را مدیریت کند و تلاش شده است که این محیط برای تولید مساعد باشد. با این وجود نمی توان تنها با ابزارهای قانونی چالش های بین المللی، محیط زیستی و… را برطرف کرد.

سلطانی اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم در محیط قانونی این است که معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه به صورت خام برداشته خواهد شد. با محقق شدن این موضوع شیب عرضه محصولات پتروشیمی از صادرات به داخل خواهد بود. این مساله می تواند فرصتی مناسب برای توسعه صادرات صنایع پلیمری باشد.

وی گفت: در بازار صنایع پلیمری، کشورهای همسایه همچنان کشورهای هدف صادراتی خواهند بود. کشورهای با درآمد بالا تلاش خواهند کرد که با استفاده از تکنولوژی های جدید به سمت کالاهای سازگار با محیط زیست بروند.

سلطانی افزود: علاوه بر این چین نیز می تواند به یکی از واردکنندگان مهم مصنوعات پلیمری با تکنولوژی متوسط خواهد شد.

وی ادامه داد: به رغم چالش های پیش رو که آسیب هایی جدی به صنایع خواهد زد، صنایع تکمیلی پتروشیمی می توانند با بازاریابی های درست رشد قابل توجهی در صادرات داشته باشد.

وی در این خصوص راهبردهایی را برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات صنایع پلیمری پیشنهاد داد:

  • صنعت گران باید توجه داشته باشند که سرمایه گذاری های با برگشت سرمایه بیشتر از ۳ سال انجام ندهند

  • در خصوص نیروی کار نیز سرمایه گذاران باید توجه لازم را به تامین نیازهای نیروی کار داشته باشند

  • سرمایه گذاری ها باید از مراکز کشور به سمت آب های آزاد پیش بروند

  • ایجاد دفاتر فروش در کشورهای هدف

  • توجه بیشتر به بازار چین و آسیای شرقی

  • برنامه ریزی برای دسترسی به بازارهای اروپا از کشورهای همسایه

  • دسترسی به فناوری های مدرن و تولید به این شیوه در دستور کار قرار گیرد