نقش هم پيوندى هاى تجارى منطقه اى و نگرش “زنجيره ارزش “در آينده صنایع پليمر ايران

در بخش پایانی سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱ بررسی نقش هم پيوندى‌هاى تجارى منطقه‌اى و نگرش “زنجيره ارزش”در آينده صنایع پليمر ايران به گزارش روابط عمومی اینپیا، در بخش پایانی سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱ پنلی با عنوان نقشه پیوندی های تجاری منطقه و نگرش زنجیره ارزش […]

در بخش پایانی سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱

بررسی نقش هم پيوندى‌هاى تجارى منطقه‌اى و نگرش “زنجيره ارزش”در آينده صنایع پليمر ايران

به گزارش روابط عمومی اینپیا، در بخش پایانی سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱ پنلی با عنوان نقشه پیوندی های تجاری منطقه و نگرش زنجیره ارزش در آینده صنایع پلیمر ایران برگزار شد رضا توفیقی مدیر این پنل در توضیح پنل گفت: این پنل این پنل در دو بخش برگزار میشود در بخش اول به نقش هم پیوندی ها اشاره می شود این که پیوند با دنیا و تعامل با سایر کشورها عضویت در موافقتنامه های مختلف چه تاثیری بر اقتصاد صنعت پلیمر خواهد گذاشت در بخش دوم هم به نگرش زنجیره ارزش ها پرداخته می شود و تاثیر آن در آینده صنایع پلیمر ایران بررسی شود. میرهادی سیفی سخنران بخش اول این پنل با اشاره به هم پیوندی های تجاری منطقه‌ای و تاثیر آن بر صنعت پلاستیک گفت تحولاتی در ۳۰ سال گذشته در دنیا رخ داده است یکی از آنها پایان جنگ سرد بود که امکان تعامل گسترده را فراهم کرد.

همچنین پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمل و نقل افزایش گرایش کشورها به اقتصاد بازاری آزادسازی تجاری کشورها در زمینه تجارت کالا و خدمات از جمله کاهش موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای سیاستهای مشوق سرمایه گذاری خارجی و مبنا قرار دادن اصل رقابت پذیری از عواملی بود که امکان تعامل گسترده را نسبت به گذشته فراهم کرد اما باید گفت هیچ کدام از این موارد در ایران رخ نداده است که باعث شکاف بین ایران و جهان شده است.

او افزود: از حیث سیاسی تعامل در جهان برقرار بوده، از نظر اقتصادی هم در کشورهای دنیا یک درهم تنیدگی شکل گرفته است، از نظر تجاری فعالیت و تعاملات تجاری صورت گرفته و از نظر اندیشه‌های هم تعامل و همکاری بین کشورهای دنیا رخ داده است اما در ایران به دلیل تحریم ها فاز تنش و تقابل حاکم بوده است. ما از حیث تجاری توافق نداریم، از نظر اندیشه‌ای با تحولات جهانی تناسب نداریم و از نظر اقتصادی هم با دیگر اقتصاد ها ارتباط گسترده ای نداریم.

توفیقی بیان کرد: تحولات ۳۰ سال گذشته در دنیا سبب شده تولید واحدی در کشورهای دیگر شکل گیرد و فرایند امروزه به صورت یک تعامل گسترده با جهان صورت بگیرد از همین رو یک تولید کننده به تنهایی نمی تواند تولید خود را سامان دهد. امروزه برای تولید یک کالا اگر حداقل با ۲۰ کشور جهان تعامل وجود نداشته باشد نمی توان محصولی مثلاً یک خودرو را تولید کرد. او افزود: ما از حیث هزینه تعامل در عصر جهانی شدن و کارکرد روابط تجاری مطلوب و نقش تحریم ها سه عصر را می‌توانیم تفکیک کنیم، عصر فئودالیسم که هزینه تعامل در آن بسیار بالا بوده، عصر دوم، عصر تاسیس دولت مدرن بوده که هزینه مبادله کم بوده است و ایران در این جایگاه قرار دارد و عصر سوم دوران جهانی‌شدن است که هزینه مبادله بسیار پایین است دنیا از این سه عصر عبور کرده اما ما در عصر دوم هستیم مجموع این اتفاقات سبب شده رویکرد جهان به صورت بسط تعاملات باشد اما در ایران قبض تعاملات را داشته باشیم.

توفیقی درباره راه حل های موجود برای ایران گفت: از راه حل هایی که ایران می‌تواند شرایط اقتصادی خود را متحول کند، شرکت در توافق دوجانبه تجاری، توافقات منطقه‌ای و توافق در نظام چندجانبه WTO است که امروز ما عضو هیچ کدام از این توافقات نیستیم. نگاهی به منتخبی از موافقتنامه های تجاری کشورها نشان می‌دهد ترکیه در ۲۴ موافقتنامه، مالزی در ۱۶ موافقتنامه، ویتنام در ۱۵ موافقتنامه، هند در ۱۷ مورد و اندونزی در ۱۳ مورد عضو هستند در حالی که ایران ۷ موافقتنامه را تحت پوشش قرار داده است مکانیسم عمل نشان می‌دهد که باید برای حصول توافق مذاکره کنیم بر مبنای اجماع توافق کنیم بر مبنای توافق تعهد داشته باشیم و بر مبنای تعهدی اجرا کنیم و همچنین نظارت سازمانی داشته باشیم. دولت باید این مسیر را هموار کند و شرکت ها هم وارد زنجیره جهانی ارزش شوند. مدیران بنگاه‌ها هم در تعامل با جهان باید رقابت جهانی را اصل قرار دهند به جای محدودنگری جامع‌نگر باشد و در مسیر تحولات فناوران قرار گیرند.

در بخش دوم این پنل، افسانه شفیعی، مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت گفت: زنجیره‌ ارزش مفهومی بسیار گسترده از زنجیره تامین و تولید فیزیکی است که تمرکز آن بر چگونگی خلق یک کالا است. زنجیره ارزش، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که در یک صنعت خاص به منظور افزاییش ارزش کالای تولید شده است.

وی درباره زنجیره ارزش صنایع پلاستیک گفت: ارتقای محصول در صنایع پلاستیک می‌تواند کمک کند که فرایند تولید یک محصول تسهیل شود و دارای ارزش افزوده بیشتری باشد. با وضعیتی که امروز در کشور شاهد هستیم به نظر می‌رسد که صنعت پلیمر هنوز از متوسط تولیدات صنعتی کشور، تولید بالاتری دارد.

شفیعی در ادامه گفت: مفهوم زنجیره ارزش در صنایع پلاستیک کاربردهای متفاوتی دارد، به طور مثال، ارتقای عملکرد واحدهای تولیدی با اتکا به اقداماتی مانند حرکت به سمت بازار محصولات دارای تقاضای پایین تر، غیر همگن، فاقد جانشین در تولید سایر کالاها، دارای سهم قابل توجه از هزینه تمام شده محصول نهایی، کمتر اشباع شده و…