چین همچنان کشور پیشرو در تولید باتری، بهویژه تولید باتریهای سنگین است. حدود ۱۲ درصد باتریهای تولیدشده در این کشور صادر میشوند. با این حال، اروپا از این بازار عقب نمانده است. بر اساس گزارش «بلومبرگ» سهم اروپا از تولید جهانی باتری تا سال ۲۰۳۰ به ۳۱ درصد افزایش خواهد یافت.
چین همچنان نقش پرچمدار را در مراحل بالادستی زنجیره ارزش ایفا میکند. تنها کشورهایی که سهم قابل توجهی در ظرفیت تولید مواد در خارج از چین دارند، کرهجنوبی (۹ درصد) و ژاپن (۳ درصد) هستند.
آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی میکند تولید باتری تا سال ۲۰۳۰ در اطراف بزرگترین مراکز تولید خودروهای برقی متمرکز خواهد بود. در سال ۲۰۲۳ قیمت باتری خودروهای الکتریکی کاهش یافت که این موضوع ناشی از کاهش قیمت فلزات اصلی در تشکیل باتری مانند کبالت، گرافیت و منگنز بود.
این امر سبب کاهش تقریبا ۱۴ درصدی قیمت تمامشده باتریها نسبت بهسال ۲۰۲۲ شد. تولید باتری در چین و پس از آن آمریکایشمالی و اروپا ارزان است.
یکی از نگرانیهای رایج درمورد باتری خودروهای الکتریکی، دشواری تضمین پایداری آنهاست. ظرفیت بازیافت باتری جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۳۰۰ گیگاوات ساعت رسید؛ اما طبق پیشبینیها این تعداد تا سال ۲۰۳۰ میتواند به ۱۵۰۰ گیگاوات ساعت برسد.
خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۱۳۰ تراوات ساعت برق مصرف کردند. پیشبینی میشود خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ حدود ۶ تا ۸ درصد مصرف جهانی برق را بهخود اختصاص دهند. با افزایش تقاضای برق برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، محافظت از شبکه برق نیز اهمیت دوچندان پیدا میکند.
برنامهریزی دقیق در رابطه با زیرساختهای برق، استفاده گسترده از شارژ هوشمند و اجرای راهحلهای مدیریت انرژی هوشمند برای مدیریت بار، همگی برای اطمینان از برخورداری از سیستمهای برق سالم و متعادل بسیار مهم خواهند بود.
در سال ۲۰۲۳ استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر جهان سبب شد تولید گازهای گلخانهای بیش از ۲۲۰ میلیون تن کاهش یابد که درمقایسه با رقم ۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ قابلتوجه است. البته نباید این نکته مهم را فراموش کرد که آلایندگی خودروهای الکتریکی ناشی از فرآیند تولید آنهاست.
میزان آلایندگی در فرآیند تولید شاسیبلندها تقریبا ۷۰ درصد بیشتر از خودروهای برقی کوچک است. همچنین این خودروها بهباتریهای بزرگتری نیاز دارند که تقاضای بیشتری را برای مواد معدنی کمیاب و سایر منابع ایجاد میکند.
بازارهای بزرگ یعنی چین، ایالاتمتحده و اروپا که درحال حاضر شاهد رشد سریع فروش خودروهای برقی هستند، طرحهای خود را با ارائه سیاستهایی مانند مشوقهای خرید خودرو آغاز کردند.
یارانهها و مشوقها برای خودروهای الکتریکی در اقتصادهای نوظهور با بازارهای بزرگ خودرو، همچنان نقش کلیدی در رشد بیشتر دارند. تا سال ۲۰۳۰، موجودی وسایل نقلیه الکتریکی در سطح جهان تا ۲۵۰ میلیوندستگاه رشد خواهد داشت و در سال ۲۰۳۵ به ۵۲۵ میلیوندستگاه افزایش مییابد. سهم فروش میتواند در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۵۰ درصد برسد.