استاندارد ظروف یکبار مصرف PP و PS بررسی شد

به گزارش اینپیا، جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران روز چهارشنبه، در محل خانه تشکل های اتاق تهران برگزار شد. این جلسه که پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون فنی بود به ریاست سعید زکایی و با حضور کارشناسان عضو این کمیسیون تشکل شد.   در ابتدای جلسه اخبار پیش از دستور مرور و گزارش جلسه […]

به گزارش اینپیا، جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران روز چهارشنبه، در محل خانه تشکل های اتاق تهران برگزار شد. این جلسه که پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون فنی بود به ریاست سعید زکایی و با حضور کارشناسان عضو این کمیسیون تشکل شد.

 

در ابتدای جلسه اخبار پیش از دستور مرور و گزارش جلسه مسئولان انجمن‌ها با رئیس سازمان استاندارد توسط علیرضا صحاف ارائه شد. وی جلسه مذکور را با حضور ۵۵ انجمن، تشریح و اعلام کرد به منظور حل مشکلات استاندارد در صنعت باید جلساتی به صورت خصوصی و تخصصی برگزار شود.

 

در ادامه سعید زکایی، رئيس کمیسیون فنی از نقش انجمن ملی در راستی آزمایی ظرفیت شرکت‌های تولیدی در صنعت پلاستیک به منظور کسب سهمیه در بورس کالا خبر داد و از اعضای کمیسیون خواست تا به صورت جدی در این خصوص با انجمن ملی همکاری نمایند تا مدل مناسبی جهت بررسی سهمیه ها استخراج گردد. نهایتا مقرر شد اعضای کارگروه‌های تخصصی کمیسیون فنی با سه شاخص برق مصرفی، ارزش افزوده و لیست بیمه، شرکت‌های خود و شرکت‌های معتبر در دسترس را مورد بررسی و میزان مصرف مواد اولیه این شرکت‌ها را بر اساس سه شاخص فوق، مدل سازی نمایند.

 

در ادامه جلسه، نامه‌ها وارده به کمیسیون فنی مرور شد. در این بخش درخواست وزارت صنعت به منظور معرفی دو شرکت تولیدکننده نواوران صنعت سیلک و شیلنگ‌های مسلح قم به فعالان صنعت پلاستیک مقرر شد به منظور بررسی عملکرد و سطح کیفی تولیدات این شرکت‌ها، به کمک ابزارهای مختلف از شرکت‌های مذکور درخواست و مورد بررسی قرار گیرد.

۱. پروانه بهره‌برداری

۲. ظرفیت تولید در سال

۳. مشخصه‌های کمی و کیفی محصول

۴. استانداردهای ملی و بین‌المللی مصول

۵. استعلام تاییده کیفی از مشتریان

۶. گواهی آزمون آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد و یا تاییدیه شرکت‌های بازرسی

در ادامه گزارش عملکرد کمیسیون فنی انجمن در سال ۹۷ توسط مریم دامغانی، دبیر کمیسیون، قرائت شد که طبق این گزارش، سال گذشته ۳۸ استعلام کتبی به انجمن وارد شده، بیش از ۵۰ نامه صادره در پاسخ به این استعلام ها ارسال شده، بیش از ۱۰۰ مکاتبه با ارگان های مختلف انجام شده و… در ابتدای سال نیز بحث تدوین استانداردهای ملی پیگیری شد. تشکیل کارگروه های مختلف ذیل کمیسیون فنی، برگزاری همایش خروج صنعت پلاستیک از بحران با کمک نوآوری، کارگاه های مختلف و… نیز از دیگر اقدامات کمیسیون در سال گذشته بوده است.

سپس در خصوص برنامه ها و اهداف کمیسیون برای سال ۹۸ بحث و گفت وگو شد. یکی از مواردی که بر آن تاکید شد، استمرار در برگزاری همایش نوآوری در صنعت پلاستیک بود چرا که با توجه به شرایط کلی اقتصاد کشور، همچنان مساله نوآوری، بحث مهمی برای صنعت است.  استانداردهای کلی در خصوص محصولات زیست تخریب پذیر و… از دیگر مواردی بود که تاکید شد در اولویت قرار گیرد. همچنین مقرر شد با فعال‌تر نمودن کارگروه‌های تخصصی بحث بازیافت و اثرات آن بر صنعت پررنگ‌تر دنبال شود. مسائل زیست محیطی از جمله کاهش تولید CO2 و… مورد بررسی قرار بگیرد و طرح ارزیابی سطح نوآوری در صنعت پلاستیک و در سطح شرکت‌ها انجام شود.

در ادامه انجمن کامپاند و مستربچ گزارشی در خصوص بررسی دو استاندارد ظروف یکبار مصرف PP و PS ارائه نمود. در این خصوص مبحث درصد خاکستر ذکر شده در استاندارد ظروف یکبارمصرف PP و PS مورد بررسی قرار گرفت. دبیر و نماینده انجمن مستربچ و کامپاند مستندات علمی لازم جهت حذف بند مذکور را ارائه نموده  و وجود کربنات کلسیم با گرید مورد تایید جهت استفاده در تماس با مواد غذایی به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی را توضیح دادند.

در این خصوص مصوب شد طی نامه‌ای تغییرات مورد تایید انجمن ملی در خصوص دو استاندارد فوق به شرح زیر به دبیر تدوین، ارائه شده و تاکید شود که مبنای بررسی کیفیت ظروف در این استانداردها به لحاظ بهداشتی تست مهاجرت قرار گیرد و FOOD CONTACT بودن مواد اولیه مورد استفاده در این ظروف الزام آور شود.

در پایان نیز جلسه کارگروه نوآوری برگزار شد که زهرا مرادی در این جلسه ارائه ای به صورت پاورپوینت برای اعضا داشت که نشان می داد پروژه جدید برای همایش نوآوری سال ۹۸ می تواند چه چارچوبی داشته باشد. در این خصوص نیز اعضا، نظرات خود را ارائه دادند تا کارگروه، بتواند چراغ راه بهتری را برای ترسیم پروژه خود داشته باشد.

حاضران:

مهندس زکایی، رئیس کمیسیون/ مهندس خادمی، آریانام/ مهندس علیرضا صحاف، انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن/دکتر علیرضا شریف، دانشگاه تربیت مدرس/ مهندس معتضدی، انجمن سیم و کابل/ مهندس جلالی پور، انجمن درب و پنجره یوپی‌وی‌سی/ مهندس ساعدلشگری، کوشاپلاست نیکان/ دکتر زاهد احمدی، دانشگاه امیرکبیر/ مهندس کلهر، پویاپلیمر تهران/ مهندس صمدی، انجمن ظروف/ مهندس عبدله زاده، طب پلاستیک نوین/ مهندس مهدی پور، آریانام/ مهندس مختاری، ماهرخ پلاستیک/ پیشرو پلاستیک احدی/ خانم مرادی، انجمن ملی/ مریم دامغانی، انجمن ملی/ مهندس بدری پور، مهندس مومنی، مهندس سالاریان از انجمن کامپاند و مستربچ/ مهندس تقی خانی، نوین رویا پلیمر شهریار/  مهندس لیلا مرادی،بنیس پلاستیک