بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تهیه مواد اولیه

به گزارش اینپیا، طبق بند ۸ مصوبات چهلمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی، مقرر شد انجمن ملی به عنوان نماینده اتاق بازرگانی در این کمیته نسبت به اعلام گریدهای مورد نیاز تولید کنندگان لوازم خانگی برای عرضه محصولات پتروشیمی قائد بصیر در بورس کالا اقدام کند‌. به همین منظور جلسه‌ای میان اعضای انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی و انجمن ملی […]

به گزارش اینپیا، طبق بند ۸ مصوبات چهلمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی، مقرر شد انجمن ملی به عنوان نماینده اتاق بازرگانی در این کمیته نسبت به اعلام گریدهای مورد نیاز تولید کنندگان لوازم خانگی برای عرضه محصولات پتروشیمی قائد بصیر در بورس کالا اقدام کند‌. به همین منظور جلسه‌ای میان اعضای انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برگزار شد.

 

در این جلسه که با حضور تولیدکنندگان لوازم خانگی و به خصوص یخچال برگزار شده بود، مطرح شد که این تولیدکنندگان در هفته های گذشته با کمبود گرید ABS 10733 مواجه بوده‌اند.

 

این در حالیست که بسیاری از آنها اعلام کردند که در هفته‌های گذشته مواد اولیه خود را از بازار آزاد خریداری کرده اند و به جای مبلغ ۲۲ هزار تومان بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو پرداخت کرده‌اند.

 

این موضوع از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی محصولات خود را پیش فروش می کنند موجب ضرر آنها شده است و برخی از آنها اعلام کردند که کارخانه های خود را تنها سه روز در هفته فعال می کند.

 

نماینده دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اما بر این باور بود که بر اساس قانون باید تولیدات عمده پتروشیمی ها در بورس عرضه و توسط صنایع پایین دستی خریداری شود و از آنجایی که این پتروشیمی تا کنون اطلاعات تولید و فروش خود را به صورت دقیق در اختیار دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی قرار نداده است، این ساز و کار نمی‌تواند به صورت صریح اجرایی شود.

 

انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به عنوان نماینده اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کمیته تخصصی پتروشیمی نیز در این جلسه پیشنهاد داد که تولیدکنندگان لوازم خانگی شفافیت را در دستور کار خود قرار داده و در یک لیست دقیق نیازهای مواد اولیه خود را به دفتر صنایع پایین دستی معرفی کنند.

 

انجمن ملی نیز تلاش خواهد کرد تا موانعی که برای تولیدکنندگان پایین دست ایجاد شده رفع شود؛ به این صورت که پتروشیمی قائد بصیر مقداری از تولیدات خود را در بورس به صورت هفتگی عرضه کرده و مقداری که تولیدکنندگان لوازم خانگی برای خرید مستقیم نیاز دارند با قراردادهای بلندمدت میان پتروشیمی قائد بصیر و تولید کنندگان لوازم خانگی به آنها فروخته شود.

 

در این صورت هم چارچوب قانونی عرضه در بورس اجرایی شده است و هم تولیدکنندگان لوازم خانگی به مواد اوليه مورد نیاز خود رسیده اند.

 

در نهایت نیز مقرر شد پس از احصاء نیاز مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی، برای پیگیری‌های بیشتر جلسه‌ای با مسئولان پتروشیمی قائد بصیر برگزار شده و مشکلات و موانع عرضه به موقع و شفاف در بورس بررسی شود تا اینگونه ضمن اجرای قانون دسترسی تولیدکنندگان لوازم خانگی به مواد اولیه حفظ شده و آنها نیز برای تولید خود دچار مشکل نشوند.