تدوین استراتژی، ایجاد یک کریدور فنی و چگونگی ارتقای جایگاه فنی در صنعت پلاستیک

ه گزارش اینپیا؛ این کمیسیون که چهارشنبه 4 بهمن ماه 96 برگزار شد تدوین استراتژی صنعت پلاستیک، ایجاد یک کریدور فنی در صنعت پلاستیک، چگونگی ارتقای جایگاه فنی صنعت پلاستیک و تشکیل اولین کارگروه تخصصی کمیسیون فنی در حوزه ژئوممبران را مورد بررسی قرار داد.   در ابتدای این جلسه زکایی رییس کمیسیون فنی انجمن ملی پلاستیک […]

ه گزارش اینپیا؛ این کمیسیون که چهارشنبه 4 بهمن ماه 96 برگزار شد تدوین استراتژی صنعت پلاستیک، ایجاد یک کریدور فنی در صنعت پلاستیک، چگونگی ارتقای جایگاه فنی صنعت پلاستیک و تشکیل اولین کارگروه تخصصی کمیسیون فنی در حوزه ژئوممبران را مورد بررسی قرار داد.

 

در ابتدای این جلسه زکایی رییس کمیسیون فنی انجمن ملی پلاستیک گفت: در گذشته ارتباطاتی بین اساتید دانشگاه و شرکت ها در موارد خاص انجام می گرفت و یک کار جدی و سیستماتیک در انجمن وجود نداشت که بتوان یک ارتباط سیستماتیک و تعامل جدی تری بین دانشگاه و صنعت ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه این مجموعه از دل دانشگاه شکل گرفته و کمیسیون فنی می تواند یک فرصت مناسب برای بهبود این فضا و ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه را فراهم کند گفت: در این جلسه از اساتید خوب دانشگاه که ارتباط جدی با صنعت دارند نیز دعوت شده و امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.

 

رییس کمیسیون فنی با انتقاد از جو رسانه‌ای که علیه صنعت پلاستیک است گفت: آنچه در رسانه‌ها در این خصوص گفته می شود علمی و درست نیست. متاسفانه کسی از مسئولان رسانه پاسخگوی حرف هایی که علیه صنعت پلاستیک می گویند نیست انجمن ملی پلاستیک باید بستری برای شفاف سازی ایجاد کرده تا با یک دروغ، کل صنعت پلاستیک زیر سوال نرود.

زکایی خاطر نشان ساخت: متاسفانه ما با ترندهای جهانی آشنا نیستیم و برای مطالعه مصرف جهانی وقت و انرژی نمی گذاریم و سرمایه گذاری هایی انجام می دهیم که نه تنها آن مجموعه و شرکت بلکه کل صنعت پلاستیک را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

 

بررسی رقابت پذیری جهانی و ساختن ایمیج کلیدی ترین مسائل امروز صنعت است
ادامه این نشست فرهاد شریف گفت: به اعتقاد بنده کلیدی ترین مسأله ای که همه صنایع باید به آن توجه کنند بررسی رقابت پذیری جهانی این صنعت است به این معنا که ما وقتی خودمان را با صنعت جهانی مقایسه می کنیم نقاط ضعف و قدرت مان را می سنجیم و اگر بناست کمکی از دولت گرفته شود باید در مذاکرات تجاری با کشورها و تعرفه درخواستی آنها باشد و تارگت آن مشخص شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ادامه داد: دو محور خیلی مهم را انجمن پیش روی خود دارد که باید تصویر خود را هم در جامعه هم در دولت بهبود داده و با توجه به اینکه دولت نقش مهمی دارد پس باید نقش خود را به درستی ایفا کند و انجمن ملی باید توقعات خود را از دولت پیگیری کند و توقعات روشنی نسبت به دولت داشته باشد و بر آنها پا فشاری کند.

 

وی افزود: ساختن ایمیج در کشور بسیار مساله کلیدی و مهمی است چرا که قدرت را از همان ایمیج و محبوبیت می توان به دست آورد و انجمن باید نشان دهد که حامی مشتری و مصرف کننده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود: به نظر بنده برای اینکه صادرات محصولات پلیمری کشور از عراق و اقغانستان ادامه پیدا کرده و تعمیق شود باید در بحث کیفیت تولید کار کنیم و محصولات را با کیفیت بالاتری ارائه دهیم و حتما باید ایمیج انجمن و محصولات پلاستیکی رشد و توسعه پیدا کند و ساختن ایمیج بسیار در این موضوع مهم است.

 

مسایل مورد نیاز برای اضافه کردن در اساسنامه مطرح شود
در ادامه خادمی، مدیرعامل شرکت آریانام، رشته سخن را به دست گرفت و ضمن تشکر از صبوری رییس سابق کمیسیون به خاطر زحماتی که کشیده بود به اساسنامه انجمن ملی پلاستیک اشاره کرد و گفت: ماموریت، چشم انداز، اهداف و ابزارهای استراتژیک دیده شده و بسیار خوب است اما باید دوباره اساسنامه را مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود چه کمبودهای احتمالی دارد و آن را برطرف کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران روی مسئله کیفیت کالا کم کار شده‌ است گفت: در مسأله صنایع خودرو و .. باید بیشتر تحقیق و بررسی شود تا شرایط رقابت پذیری شکل بگیرد.

 

خادمی افزود: ما باید دقت کنیم همچنان که کیفیت مهم است نرخ و قیمت هم مهم است. البته تاکید می‌کنم متاسفانه ما در این خصوص استراتژی مشخصی نداریم و هر بار تعریف های متفاوتی را ارائه می دهیم. صنایع کامپاند هیچ استراتژی‌ای ندارد البته نداشتن استراتژی فقط در صنعت کامپاند نیست.