تغییر سیلابس درسی رشته‌های پلیمر دانشگاه‌ها

به گزارش اینپیا، صبح امروز در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، سی و نهمین جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی برگزار شد. در این جلسه اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه آموزش صنعت پلیمر حضور داشتند. ابتدا گزارشی در خصوص دوره‌‌ای که انجمن ملی در خصوص دیجیتال مارکتینگ برگزار نمود از سوی دبیر کمیسیون آموزش انجمن ارائه شد. مریم دامغانی در خصوص این دوره […]

به گزارش اینپیا، صبح امروز در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، سی و نهمین جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی برگزار شد.

در این جلسه اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه آموزش صنعت پلیمر حضور داشتند.

ابتدا گزارشی در خصوص دوره‌‌ای که انجمن ملی در خصوص دیجیتال مارکتینگ برگزار نمود از سوی دبیر کمیسیون آموزش انجمن ارائه شد. مریم دامغانی در خصوص این دوره گفت: کارگاه دیجیتال مارکتینگ با استقبال اعضا برگزار شد که از شهرهایی مثل اصفهان و یزد نیز شرکت کننده داشتیم. در این دوره ۱۶ ساعته، بحث‌ها و ابزارهای دیجیتال آموزش داده شد تا شرکت ها بتوانند از این ابزارها در ارتقا کسب و کار خود استفاده نمایند.

 

در ادامه، در خصوص «کاربردی تر نمودن سیلابس درسی رشته مهندسی پلیمر» در دانشگاه‌ها، بحث و بررسی شد. دکتر مهرانپور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در این‌باره توضیح داد: یکی از انتقادهایی که وجود دارد این است که دانشجویان ما وقتی فارغ التحصیل می شوند دید آکادمیک به صنعت دارند و از صورت های کاربردی و صنعتی فاصله دارند. وی سپس با معرفی برخی الگوها جهت تغییر سیلابس درسی، تاکید کرد: یک الگو وجود دارد که به نظر من بسیار صنعت گرا و کاربردی است که در برخی دانشگاه های بزرگ دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که ما سال گذشته طرحی را باتوجه به این سیلابس تهیه کردیم و به وزارت علوم ارائه نمودیم اما متاسفانه در وزارت علوم کاری از پیش نرفت.

 

علیرضا ترک، رئیس کمیسیون آموزش نیز توضیح داد: به نظر من هم وقتی وارد بحث‌های کاربردی‌تر مثل فرایند صنعتی می‌شویم رضایت تولیدکنندگان از دانشجویان بسیار پایین است. دانشجوها در دانشگاه آشنایی ای با فرایندها و… پیدا نمی‌کنند که این نقص باید برطرف شود چرا که نه تنها صنعت آسیب می‌بینید بلکه نتیجتا بسیاری از دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی بی‌کار می‌مانند. منافع صنعتی و ملی ما تکلیف می‌کند که به نحوی این خلآ را برطرف نماییم.

 

دکتر قاسمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی نیز بیان کرد: با توجه به سوابقی که پیش از این از وزارت علوم دیده شده به نظر من تغییری در سیلابس درسی قرار نیست اتفاق بیوفتد. من پیشنهاد می کنم خود انجمن ملی با تاسیس یک هنرستان یا آموزشگاه، به تدریس با سیلابس های استاندارد بپردازد.

 

در ادامه، دکتر عزیزی، عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی پیشنهاد کرد: ما می‌توانیم مثل سایر دانشگاه های بزرگ دنیا، به صورت کلاس های تابستانی در دانشکده های پلیمر دانشگاه های مختلف، summer school هایی را جهت آموزش کاربردی تر برگزار نماییم. این راهکار هم از گیرودار نظام بروکراتیک وزارت علوم فرار می‌کند و هم سبب می‌شود که دانشجویان بهتری تربیت و تحویل صنعت نماییم.

 

پس از بحث و تبادل آرائ اعضای حاضر در جلسه، جمع بندی شد که دوره های آموزشی کوتاه مدتی برای دانشجویان برگزار شود که انجمن ملی در تهیه سیلابس های این دوره ها شرکت نماید.

 

در پایان نیز در خصوص دوره‌های آموزشی انجمن ملی در نمایشگاه ایران پلاست صحبت شد. در این زمینه رئیس کمیسیون پیشنهاد کرد که ۸ دوره به طور کلی برگزار کنیم. این ۸ دوره می‌تواند در حوزه صادرات، مباحث فنی و صنعتی و… باشد و هر دوره حدود ۱ الی ۱ ساعت و نیم خواهد بود. مقرر شد تا جلسه آینده، اعضا پیشنهادات خود را به انجمن ملی ارائه نمایند تا جلسه آینده، به صورت قطعی، کلاس‌های آموزشی انجمن برای نمایشگاه ایران پلاست، مشخص شود.

 

برای دیدن گالری تصاویر این جلسه، به پایین همین صفحه بروید