دبیر کنفراس مستربچ و کامپاند: صنعت مستربچ با 20 درصد ظرفیت کار می کند

به گزارش اینپیا، سعید مؤید ادامه داد: از تولید خودرو تا لوازم خانگی صنعتگرام از کامپاند استفاده می کنند و این امر گسترده بودن و دربرگیری این صنعت را نشان می دهد.   وی با تأکید بر اینکه به رغم گسترده بودن و اهمیت این صنعت مشکلاتی هم وجود دارد گفت: صنعت مستربچ از دو میلیون […]

به گزارش اینپیا، سعید مؤید ادامه داد: از تولید خودرو تا لوازم خانگی صنعتگرام از کامپاند استفاده می کنند و این امر گسترده بودن و دربرگیری این صنعت را نشان می دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه به رغم گسترده بودن و اهمیت این صنعت مشکلاتی هم وجود دارد گفت: صنعت مستربچ از دو میلیون تن ظرفیت، تنها با حدود 400 هزار تن ظرفیت کار می‌کند یعنی با 20 درصد ظرفیت فعالیت دارد.

 

وقتی صنعتی با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند طبیعتا هزینه های سربار زیادی دارد و نمی‌تواند با قیمت مناسب کار کند و مجبور به کاهش نیرو است و همین باعث شده تا خیلی از صنعتگران مستربچ و کامپاند به سختی روزگار بگذارنند.

 

مؤید افزود: بحت دیگری که با آن مواجه هستیم، بی ثباتی در قیمت و شرایط مواد اولیه است هر چند ما دارای منابع پلیمری هستیم اما مواد پلیمری با شرایط و قیمت با ثبات در بازار تأمین نمی شود و بعضا شرکتهای تولیدی مجبور هستند مواد پلیمری را تا 20 درصد بالاتر از متوسط جهانی در بازار تأمین کنند. در صنعت مستربچ و کامپاند حاشیه سود و ارزش افزوده انقدر نیست که 10 درصد افزایش قیمت اجازه رقابت بدهد و موجب می شود که کامپاند خارجی وارد شود.

 

وی ادامه داد: این را هم درنظر بگیریم که خیلی از کامپاندرهای خارجی در هند و چین مواد پلیمری مشابه ما را از پتروشیمی های ایران ارزانتر از خود ما می خرند و چرا که پتروشیمی ها جایزه های صادراتی دارند و با قیمت ارزانتر مواد را صادر می کنند. از سوی عده ای تعرفه ها را دور می زنند و مستربچ و کامپاند را وارد کشور می کنند و خیلی راحت با ما رقابت می کنند.

 

وی به مشکل صادرات اشاره کرد و گفت: وقتی ما میخواهیم صادرات انجام دهیم با بی ثباتی قیمت مواجه می شویم با یک تنش کوچک قیمت مواد اولیه بالا می رود و در بورس با رقابت 10 درصدی خرید و فروش می شود چند بار که رقابت بخورد و مواد گران شود کل پروژه صادرات از بین می رود.

 

بحث بعدی واردات است؛ با اینکه کارهای عملیاتی خوبی انجام شده اما متاسفانه کارها خوب پیش نمی رود بخشی از آن طبیعی است چون تشخیص مواد پلیمری خام، مستربچ و کامپاند واقعا به سختی انجام می گیرد و مقداری هم سوء استفاده می شود و ما شاهد حجم زیادی از مستربچ و کامپاند هستیم که وارد شده است.

 

نکته دیگر اینکه ما مواد پلیمری را از پتروشیمی با ارز آزاد می خریم ولی بعضی گریدهای پلیمری در حال حاضر اجازه دارند با ارز مبادله ای وارد شوند، اگر کامپاند برود در همان گریدها و با ارز مبادله ای وارد شود به هیچ وجه ما قدرت رقابت نخواهیم داشت. در یک گرید کامپاند با تعرفه 15 درصد به مقدار 20 هزار تن وارد کشور شده که همین واردات باعث شده تا 15 شرکتی در زمینه تولید ان گرید کامپاند فعال بودند با مشکل مواجه شوند. البته در مستربچ هم همین مسئله وجود دارد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که کنفراس مستربچ و کامپاند با چه دیدگاهی برگزار می شود گفت: دیدگاه ما از برگزاری کنفرانس بالا بردن سطح دانش تولید کننده بوده است. باید کارشناسان نخبه و جوانان بیایند و در شرکت‌ها فعال شوند ما سعی کردیم ارتباطی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم.

 

در این کنفرانس این ارتباط بخشی با اطلاع رسانی و دریافت مقاله های که قدرت کاربری دارند بوده است، البته بخشی از انگیزه ما هم این بود که دانشجوها بیایند و ببینند چنین صنایعی وجود دارد مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که دانشگاه‌های ما مقاله محور هستند و ارتباط بسیار کمی با صنعت دارند. ما خواستیم که دانشجویان بیایند و صنعت را از نزدیک ببینند و در فضا قرارگرفتند و این فضا دیدگاه انها را واقعی تر کند.

 

به گفته مؤید، برای اینکه این‌کار انجام شود برای اولین‌بار ما یک کمیته دانشجویی تشکیل دادیم و از دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه‌های تهران، امیر کبیر، شریف ،علوم تحقیقات و پژوهشگاه پلیمر دو تا سه دانشجو انتخاب کردیم البته با کمک اساتید، کمیته 12 نفر ایجاد شد که یک گروه تلگرامی درست کردیم و در آنجا مرتب اطلاع رسانی می کردیم. دانشجویان با توجه به گروههای دیگر که عضو بودند اخبار ما را پخش می‌کردند شاید مدل اطلاع رسانی ما به درد صنعت می خورد اما به درد دانشجویان نمی خورد ما برای اینکه بتوانیم دانشجویان را جذب کنیم از خود آنها استفاده کرده و اطلاع رسانی کردیم.

 

در آن زمان حدود 50 مقاله به دست ما رسید دانشجویان فوق لیسانس و دکترای پلیمر در واقع صحنه گردانان آینده این صنعت هستند که اگر در این کنفرانس‌ها شرکت کنند مسلما برای صنعت بسیار بهتر است. بنابراین هماهنگ کردیم از هر دانشگاه 10 تا 20 نفر دانشجو که زمینه فعالیتشان مستربچ و کامپاند بود آمدند جمعا تعداد این دانشجویان به 80 می رسد که زمینه آشنایی آنها با صنعتگران هم با شرکتهایی که غرفه دارند و البته زمینه پیشرفت آنها فراهم شود. ما سعی کردیم علم و صنعت را پیوند دهیم.

 

وی ادامه داد: لازم است بگویم ما در دوره اول شاهد این بودیم که 10 مهندس پلیمر در آخر کنفرانس در این شرکتها استخدام شدند؛ خب این امر هم اشتغال ایجاد می کنند هم سطح علمی صنایع بالا می رود. بالغ بر 500 نفر در یک کنفرانس تخصصی شرکت کردند از صنعتگر تا دانشجو استادان دانشگاههای پلیمر، امیر کبیر و … حضور داشتند که نشان دهنده موفق بودن کنفرانس است.

 

دبیر کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند همچنین در خصوص راهکارهای خروج از مشکلات در این صعنت گفت: رویکرد دولت در حمایت از صنعت و سرمایه گذاری متمرکز روی صنایع بالا دستی است.

 

اگر شرکت خارجی بخواهد در شرکت پتروشیمی سرمایه گذاری بکند بسته حمایتی از سوی دولت دارد ولی در صنایع تکمیلی ما به ندرت شاهد سرمایه گذاری خارجی هستیم. ما خیلی تلاش کردیم که سرمایه گذار بیاوریم اما شرایط وجود نداشت هر چند تمایل بود اما شرایط در داخل ایران نبود جذابیت وجود ندارد، بنابراین من فکر می کنم راه حل خروج از رکود این است که رویکرد دولت روی صنایع تکمیلی باشد.

 

زمانی لازم بود دولت به خاطر مشکلات اقتصادی که وجود داشت روی صنایع بالادستی سرمایه گذاری کند اما حالا که صنایع تکمیلی در کشور پیشرفت کرده و می تواند اشتغال ایجاد کند و وضعیت را بسیار بهتر کند باید حمایتها روی صنایع پایین دستی باشد تا اوضاع بهتر شود.