زنجیره‌ی تامین محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی دچار اثر ضربه‌ی شلاقی شد

رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران رکود تورمی حاکم بر بازار مواد اولیه پلیمری را دارای دو چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلند مدت دانست و به عناصری مانند نزدیک شدن نرخ‌های دلار نیما، صرافی و بازار آزاد اشاره کرد.   دکتر برمک قنبرپور در گفت و گو با اینپیا در خصوص وضعیت کنونی بازار مواد اولیه پتروشیمی و پیش‌بینی آینده این […]

رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران رکود تورمی حاکم بر بازار مواد اولیه پلیمری را دارای دو چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلند مدت دانست و به عناصری مانند نزدیک شدن نرخ‌های دلار نیما، صرافی و بازار آزاد اشاره کرد.

 

دکتر برمک قنبرپور در گفت و گو با اینپیا در خصوص وضعیت کنونی بازار مواد اولیه پتروشیمی و پیش‌بینی آینده این بازار خاطر نشان کرد: رکود تورمی در بازار پلیمری از دو منظر قابل بررسی است؛ بسیاری از مواد اولیه در حوزه هایی استفاده می شدند که از انتهای سال گذشته و ابتدای سال کنونی به دلیل بروز بحران کرونا مصرف آن ها بسیار بالا رفته بود، برای مثال مواد ضدعفونی و ماسک و… که از قطعات پلیمری هستند در برهه ای بسیار کمیاب بودند، بنابراین بسیاری از افراد به دنبال ذخیره این مواد رفتند که اصطلاحا باعث ضربه شلاقی در بازار شد.

 

وی افزود: در همین حین بسیاری از محصولات به سمت فروشنده هایی که بیشتر تمایل به انبار کردن داشتند تا فروش، رفت و باعث ایجاد نوعی عدم تعادل شد، به این ترتیب پیک نمودار در این بازار بالا رفت اما دمپ پله ای داشت.

 

قنبرپور عامل دیگر را نتایج انتخابات آمریکا و کاهش جدی قیمت دلار دانست و گفت: این شرایط بازار را به سمت رکود برد، همچنین همگرا شدن نرخ‌های دلار نیمایی، صرافی و بازار آزاد این نوید را به مصرف کنندگان داد که سیر قیمت‌ها در این سه نرخ دلار نزولی‌تر هم خواهد شد.

 

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این انتظارات تا کنون برآورده نشده و هر سه نرخ در کانال 25 تا 26 تومان در نوسان است، پیش‌بینی می‌کنم تا چند هفته دیگر آرام آرام با مصرف محصولات انبار شده و از بین رفتن انتظارها برای کاهش قیمت ارز، بازار در کوتاه‌مدت به سمت تعادل خواهد رفت.

 

قنبر پور در خصوص وضعیت بازار در بلند مدت اظهار کرد: سابقه اتفاقاتی شبیه به بحران کرونا در دنیا زیاد است، مثلا وقتی جنگ جهانی دوم تمام شد و در آن برهه بسیاری از مایحتاج عمومی نایاب شده بود، اشتهایی در بازار ایجاد شد که منجر به جهش های بالایی در تولید محصولات مختلف شد. در پاندمی کرونا نیز بسیاری از محصولات و خدماتی بوده‌اند که اشتها در بازار برای مصرف آنها وجود داشته ولی بخاطر ملاحظاتی مصرف آن‌ها کم یا متوقف شده‌است.

 

وی ادامه داد: با نوید پایان این بحران به دنبال کشف واکسن کرونا، آینده ای بسیار روشنی برای صنعت پلاستیک متصور است چرا که بسیاری از حوزه ها مثل صنایع غذایی یا حوزه های سرگرمی و خدمات که وابستگی و ارتباط محکمی با محصولات پلیمری دارند، بعد از کرونا اشتهای عجیبی برای آنها در بازار ایجاد می شود و صنایع تکمیلی پتروشیمی ها باید با حفظ منابع انسانی و زیر ساخت ها و توسعه فعالیت‌ها، خود را برای پاسخ به این اشتها و تقاضای شدید مجدد، مخصوصا در حوزه هایی که مصرف آنها بخاطر کرونا محدود شده بود، آماده کنند.