سمینار آشنایی با قوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، سمینار آشنایی با قوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزوده توسط کمیسیون آموزش انجمن ملی پلاستیک صبح امروز 4 مرداد ماه سال 1395، در پژوهشگاه پتروشیمی و پلیمر ایران برگزار شد. در این سمینار که با حضور تعدادی از مدیران مالی واحدهای صنایع مختلف برگزار […]

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، سمینار آشنایی با قوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزوده توسط کمیسیون آموزش انجمن ملی پلاستیک صبح امروز 4 مرداد ماه سال 1395، در پژوهشگاه پتروشیمی و پلیمر ایران برگزار شد.

در این سمینار که با حضور تعدادی از مدیران مالی واحدهای صنایع مختلف برگزار شد، غفارزاده، مدرس این سمینار در سه محور و با سرفصل های مشخص به تببین موارد و قوانین مالیاتی پرداخت.

سمینار با سخنرانی علیرضا ترک نایب رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران آغاز به کار کرد. وی در بخشی از سخنان خود به تشریح فعالیت های کمیسیون آموزش انجمن ملی پلاستیک پرداخت و گفت: در این کمیسیون  همه موسسه های آموزش صنعت پلاستیک حضور فعال دارند و هدف این کمیسیون، توسعه ظرفیت آموزشی است.

وی در همین ارتباط ادامه داد: با توجه به بحث های کارشناسی انجام شده در کمیسیون مربوطه، صنعت پلاستیک به 18 کارگروه تقسیم و وظایف هر کدام نیز تعریف شده است. به طور مثال در کارگروه پروفیل در و پنجره، کار نیاز سنجی آموزشی تمام شده و سرفصل ها در این حوزه در حال تدوین است.

به گفته ترک بر اساس برنامه ریزی انجام شده در کمیسیون، تاکید بر حوزه هایی از آموزش بوده که به آنها نیاز وجود دارد اما تا کنون پوشش داده نشده اند.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق؛ کمیسیون، توجه ویژه ای به آموزش در حوزه قوانین و مقررات دارد در این زمینه سال گذشته، سمینار آشنایی با قوانین مالیات جدید توسط این کمیسیون برگزار شد که بر اساس نظرسنجی صورت گرفته میزان رضایت از محتوای این برنامه در سطح بالایی بود.

ترک، برگزاری سمنیار آموزشی آشنایی با قوانین مالیات بر ارزش افزوده را نیز به درخواست مخاطبان، عنوان کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش از شرکت شهرک های استان تهران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و اسپانسر این برنامه، شرکت سپیدار، قدردانی کرد.

سمینار با سخنان غفارزاده وارد موضوع اصلی شد. مستشار امور مالیاتی، عضو شواری عالی مالیاتی، معاون دفتر تحقیقات، عضو شورای مرکز پژوهش در زمینه اصلاح قوانین و … بخشی از سوابق وی است.

این کارشناس مالیاتی سخنان خود را با این رئوس، ارائه کرد:
مالیات بر ارزش افزوده چسیت؟
معرفی اولیه و جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در جهان
سابقه مالیات بر ارزش افزوده در ایران
نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد
چه تکالیفی در این نظام مالیاتی بر عهده فعالان اقتصادی گذاشته شده است و سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات بر ارزش افزوده.

غفارزاده در ابتدا به تبیین مفهوم مالیات پرداخت و اظهار داشت: همه پرداخت کننده مالیات هستند، مالیاات وجوهی است که دولت از اشخاص به موجب قانون اخذ می کند. این نکته از اهمیت برخوردار است که مالیات باید به موجب قانون باشد و نه تصمیم و مصوبه دولت، بلکه بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی ایران است. بر اساس اصل 51 قانون اساسی، دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی از ایرانی و خارجی، برای پوشش هزینه های جاری خود، مالیات می گیرد.

به گفته این کارشناس امور مالیاتی، مالیات اگر چه خصلت اجباری دارد، اما لزوما مالیات پرداختی، با خدمات دریافتی برابر نیست. مثلا شاید کسی توان پرداخت مالیات را نداشته باشد، اما از خدمات دولتی استفاده کند، مانند دهک های پایین جامعه.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چه افرادی باید مالیات بدهند، گفت: در این ارتباط از قدیم دو نظریه وجود داشته است، نخست این که هر شخص نسبت به خدمات دولتی که از آن استفاده می کند، باید مالیات پرداخت کند که این نظریه طرفداران زیادی نداشت. نظریه دوم این بود که اصل بر «توانایی» پرداخت است. در این نظریه افراد توانمند مالیات پرداخت کنند. در اینجا مشکلی که ایجاد می شود این است که چه اشخاصی باید مالیات بدهند؟ پاسخ آن اشخاصی که دارای درآمد، مصرف کننده و ثروت، است.

غفارزاده افزود: از این روی مالیات بر سه اصل یعنی؛ مالیات بر درآمد، مالیات ثروت و مالیات مصرف که آخرین مورد یعنی مصرف و همان مالیات بر ارزش افزوده رایج ترین مورد است.

وی ادامه داد: پرسش دیگری که مطرح است این که با شناخت این پایه های مالیات، باید به چه میزان مالیات پرداخت شود. اسم درصدها در مالیات، «نرخ مالیات» است. در تمام مالیات ها ما یک فرمول ثابت داریم، پایه ضرب در نرخ، مساوی با مالیات.
این سمینار با ارائه پاورپوینت، با تشریح مطالب تخصص در خصوص مالیات ادامه یافت و حاضران به طرح پرسش ها و رفع ابهام های خود پرداختند.