عرضه قابل توجه پلی‌کربنات در مردادماه/ پیش‌بینی رفع رقابت‌ها در حوزه پلی‌کربنات

به گزارش اینپیا متن پیام رضا صالح احمدی،  مدیرعامل پتروشیمی خوزستان به شرح زیر است:   «با صلوات بر محمد و آل محمد،   ضمن تشکر از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص مطرح نمودن مطالبه به حق مشتریان پلی کربنات شرکت پتروشیمی خوزستان در خصوص میران عرضه محصولات و علت ایجاد رقابت در هنگام عرضه برخی از گریدهای این محصول استراتژیک مطالب ذیل […]

به گزارش اینپیا متن پیام رضا صالح احمدی،  مدیرعامل پتروشیمی خوزستان به شرح زیر است:

 

«با صلوات بر محمد و آل محمد،

 

ضمن تشکر از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص مطرح نمودن مطالبه به حق مشتریان پلی کربنات شرکت پتروشیمی خوزستان در خصوص میران عرضه محصولات و علت ایجاد رقابت در هنگام عرضه برخی از گریدهای این محصول استراتژیک مطالب ذیل جهت شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ذینفعان و مشتریان این محصول ارایه میگردد:

 

در سال گذشته میزان  فروش پلی کربنات از طریق بورس کالا بالغ بر ۸۰۰۰ تن بود یعنی به طور میانگین ماهیانه حدود ۶۷۰ تن از این محصول مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و به فروش رسید که میزان تقاضای این محصول از سوی بازار به مراتب کمتر از میزان عرضه آن بوده ست.

 

بازار فروش محصول پلی کربنات تا اواسط خرداد ماه سال جاری نیز آرام به نظر می رسید تا جایی که میزان عرضه و تقاضا در سطح قابل قبولی متعادل می نمود. میزان عرضه ماهیانه پلی کربنات تا خرداد ماه ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰۰ تن گرید های خام و ۴۰۰ تا ۵۰۰‌ تن انواع آلیاژهای پلی کربنات بوده که تقریبا ۳ برابر میزان ماهیانه فروش در سال ۹۸ بوده است.

 

افزایش چشمگیر تقاضا برای محصول اصلی و گریدهای جانبی پلی کربنات از اواسط خرداد ماه تا کنون با وجود شرایط همه گیری ویروس کرونا می‌ تواند ناشی از افزایش قیمت ارز و همچنین سیاست های حمایتی دولت در جلوگیری از واردات محصولات مشابه باشد که این موضوع مختص این صنعت نبوده بلکه در سایر صنایع نیز وجود دارد.

 

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بخشی از مواد اولیه به کار رفته در پلی کربنات نیز از منابع خارجی از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا تامین می شود که به دلیل شرایط فورس ماژور شیوع ویروس کرونا و همچنین مشکلات بارگیری در بسیاری از بنادر کشور چین، تامین این مواد اولیه را با مشکلاتی مواجه نمود.

 

شرکت پتروشیمی خوزستان به منظور  جلوگیری از قطع عرضه پلی کربنات اقدام به مدیریت عرضه محصولات و ایجاد تعادل در میزان عرضه نموده تا هیچگاه مشتریان با  عدم عرضه محصول مواجه نشوند. ذکر این نکته هم ضروری است که با وجود چنین مشکلاتی، در تیر ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۰۰ تن پلی کربنات خام و ۴۰۰ تن از سایر گریدها در بورس کالا عرضه گردیده است. این بدان معنی است که میزان عرضه نسبت به فروش متوسط ماهیانه سال گذشته  بیشتر از دو برابر بوده است.

 

قابل ذکر است الحمدا… با توجه به تمهیداتی که در جهت تامین مواد اولیه این پلیمر مهندسی اندیشیده شده است میزان عرضه از مرداد ماه سیر افزایشی داشته تا به لطف خدا نیاز واقعی بازار داخل را مرتفع سازد.

 

ضمن قدردانی از صبوری و اعتماد مشتریان و ذینفعان شرکت پتروشیمی خوزستان به اطلاع می رساند از ابتدای سال ۱۳۹۸ با تلاش مستمر و شبانه روزی و از طریق ارتباط نزدیک با مشتریان گریدهای متنوعی از پلی کربنات مطابق با نیاز و تقاضای مشتریان را به سبد محصولات خود اضافه نموده که از آن جمله می توان به تولید گرید لنز خودرو، گریدهای مصرفی در لوازم الکتریکال، پلی کربنات آلیاژی PC ABS پلی کربات رنگی و همچنین پلی کربنات صنعت LED اشاره نمود که همگی در بورس کالا عرضه میشود.

 

شرکت پتروشیمی خوزستان این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که هدف اصلی این شرکت، ارتقاء کیفیت و تنوع بخشی به سبد محصولات و همچنین افزایش میزان تولید جهت تامین نیاز بازار داخل و بی نیازی به واردات محصولات مشابه بوده و امیدواریم طی هفته های آتی با برنامه ریزی صورت گرفته آرامش به بازار پلی کربنات بازگردد.»

 

انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز ضمن تشکر از توجه و پاسخگویی پتروشیمی خوزستان به صنایع پایین‌دستی و مشتریان، امیدوار است که نگرش پاسخگویی صنایع بالادستی توسط همه تولیدکنندگان بالادست اعمال شده‌، تا قدم های جدی در راستای رفع مشکلات صنعت پلیمر و جهش تولید برداشته شود.