فروش اعتباری آری؛ حضور ذینفعان در کشف قیمت خیر

وی با بیان این که از ابتدای امسال با توجه به کاهش قیمت ها در بازار مواد اولیه موضوع فروش مدت دار را در دستور کار خود قرار دادیم اعلام کرد اکنون نیز این موضوع را تا سطح وزیر نفت مطرح و پیگیری کرده ایم تا بتوانیم این تصمیم را تسریع کنیم. مرضیه طهماسبی در […]

وی با بیان این که از ابتدای امسال با توجه به کاهش قیمت ها در بازار مواد اولیه موضوع فروش مدت دار را در دستور کار خود قرار دادیم اعلام کرد اکنون نیز این موضوع را تا سطح وزیر نفت مطرح و پیگیری کرده ایم تا بتوانیم این تصمیم را تسریع کنیم.
مرضیه طهماسبی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع قیمت های پایه مواد اولیه و نحوه این قیمت گذاری ها ورود کرد و با تشریح پیچیدگی های نحوه قیمت گذاری اعلام کرد متاسفانه بر اساس مقررات امکان حضور طرفین(فعالان بالادست و یا پایین دست) در قیمت گذاری وجود ندارد زیرا قیمت ها بر اساس دستورالعمل های مشخصی محاسبه می شود و اصولا امکان مداخله در آن وجود ندارد.

زمان مناسب برای فروش مدت دار و اعتباری
به گزارش اینپیا رییس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به این که اکنون بازار مواد اولیه با افت تقاضا روبه‌رو شده و پتروشیمی ها نیز نگران فروش خود در بازار داخل هستند گفت: اقدامات انجام شده در زمان کنونی فرصت خوبی است تا فروش اعتباری نتایج خوبی را حاصل کنند و بتوان توافق های مناسبی را بین صنایع بالادست و پایین دست ایجاد کرد.
به گفته وی مشکل اصلی در این مسیر مساله تغییرات تقاضا است که متولی تنظیم تقاضا در بازار نیز شرکت ملی پتروشیمی نیست بلکه وزارت صمت و بورس کالا باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. این مساله به خصوص وقتی اختلاف قیمت ارز وجود دارد بیشتر مشاهده می شود زیرا تقاضای کاذب روانه بازار می شود که به دلالان و خریداران جدید مربوط است و همین امر باعث تشنج در بازار مواد اولیه می گردد. بر این اساس برای ایجاد شرایط مناسب در بازار لازم است تا همه بخش ها هماهنگ باشند و این که تنها از دفتر صنایع تکمیلی انتظار داشته باشیم چندان کارا نیست.
طهماسبی افزود به همین دلیل اکنون در بخشی از محصولات مثلا پلی اتیلن هماهنگی هایی انجام شده تا ظرف یک ماه اینده بتوانیم تصمیماتی بگیریم و فروش اعتباری را تنظیم و عملیاتی کنیم.
وی در مورد نرخ های بهره فروش اعتباری ادامه داد اکنون هماهنگی هایی با تولیدکنندگان صورت گرفته تا بتوانیم نرخ های بهره فروش اعتباری کاهش یابد.
رییس دفتر صنایع تکمیلی دفتر شرکت ملی پتروشیمی در ادامه در ارتباط با قیمت گذاری مواد اولیه در هفته های اخیر گفت: هرچند در مقایسه با افت قیمت های جهانی در هفته اول سال، شاهد افت قیمت کمتری بودیم اما این موضوع در هفته های بعد به تدریج بهتر شد و قیمت ها اصلاح شدند. البته باید به این نکته نیز دقت کنیم که میزان فروش در هفته های گذشته نیز کاهش یافته و بازار از این بعد نیز وارد فاز نزولی شده است که نتیجه آن تشدید جو روانی در بازار نیز هست بنابراین انتظار تولیدکنندگان برای کاهش بیشتر قیمت ها و استفاده از ظرفیت 5 درصدی برای کاهش بیشتر قیمت ها منطقی نیست و ممکن است جو روانی را در بازار تشدید کند بنابراین ما نمی توانیم از این ظرفیت چندان استفاده کنیم.
طهماسبی در ادامه افزود هرچند استفاده از این ظرفیت یکی از مواردی است که دست ما را برای تغییر قیمت ها باز می گذارد اما این انتظار را صنایع بالادستی نیز دارند که برایرشد قیمت ها از آن استفاده کنیم و این در حالی است که ما برای رعایت عدالت و صداقت و امانت داری از این ظرفیت استفاده نکرده ایم و قیمت ها را بر مبنای فرمول اعلام می کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که شرکت های پتروشیمی با توجه به افت قیمت های جهانی اکنون فروش های صادراتی کمی دارند و بیشتر به سمت بازار داخلی گرایش دارند گفت: نباید این نکته را فراموش کنیم که قیمت های صادراتی بر مبنای فوب تعیین می شوند در حالیکه قیمت های داخلی بر مبنای فوب منهای 5 درصد تعیین می شوند. از سوی دیگر شرکت های پتروشیمی حتی در شرایط کنونی نیز فروش های صادراتی دارند و تعهدات صادراتی پذیرفته اند که در اینده باید به انها عمل کنند اما این که کاهش قیمت های جهانی باعث شده باشد تعادل بازارها به هم بخورد اینطور نیست و ما هم بر مبنای قیمت های جهانی که از مجلات معتبر استخراج می شود بر مبنای فوب منهای 5 درصد قیمت های داخل را تعیین کرده ایم و همه این موارد به این معناست که اکنون تعادل بین قیمت های داخلی و صادراتی برقرار است.
طهماسبی در ادامه در پاسخ به این درخواست هیات مدیره که فروش اعتباری به یک روش فروش ثابت در بورس تبدیل شود و همه ابزارهای لازم برای آن نیز فراهم گردد گفت: خوشبختانه این بستر در بورس وجود دارد و باید ساز و کارهای لازم برای ایجاد ال سی های مدت دار فعال گردد. برای این منظور اکنون علاوه بر فروش اعتباری بانک های عامل نیز برای صدور ال سی ها معرفی شده اند و مذاکراتی هم صورت گرفته و قرار است هماهنگی ها برای اجرای این تصمیم انجام شود.
طهماسبی در ادامه در رابطه با برداشتن قرار سلف در وضعیت کنونی که قیمت ها کاهشی هستند گفت: از آذر ماه که قیمت ها افزایش یافتند تقاضای سلف در بورس نیز زیاد شد و ما نیز اعلام کردیم در این شرایط 50 درصد به صورت علی الحساب بر مبنای قیمت های فعلی و 50 درصد بر مبنای قیمت های آتی قیمت ها تعیین شوند اما این موضوع مورد توافق قرار نگرفت.
به گفته وی اگر پریمیوم و فروش اعتباری عملی شوند بسیاری از این مشکلات برطرف خواهند شد اما در شرایط کنونی که هم قیمت ها کاهش یافته اند و هم تقاضا کاهشی است سلف نیز چندان معنا ندارد و می توان روی برداشتن این نوع قراردادها اقدام کرد اما به خودی خود این شیوه فروش اکنون اتفاق نمی افتد.

شیوه قیمت گذاری قیمت های پایه مواد اولیه
رییس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست امروز با اعضای هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در ارتباط با نحوه قیمت گذاری مواد اولیه توسط این دفتر توضیحاتی ارایه کرد.
به گفته مرضیه طهماسبی، قیمت گذاری گریدها و مواد اولیه بر اساس مناطق مختلف و سهم هر یک از این مناطق در صادرات متغیر است. به گفته وی در حال حاضر برای قیمت گذاری مواد اولیه، بازارهای صادراتی جنوب شرق آسیا، شمال شرق آسیا، GCC، اروپا، چین و … و سهم هر یک از این بازارها در صادرات این مواد را مد نظر قرار داده و بر اساس این سهم ضرایب موثر در قیمت گذاری تعیین و در فرمول وارد می شود. موضوع دیگر این که بر اساس دستورالعمل های تعیین قیمت، قیمت گذاری بر اساس قیمت های فوب منهای 5 درصد صورت می گیرد به عبارتی قیمت حاصله در 95 درصد ضرب و حاصل را بر اساس نرخ ارز نیمایی به ریال تبدیل و اعلام می شود.
طهماسبی در ادامه افزود شرکت های پتروشیمی با استفاده از این فرمول نمی توانند محصولات خود را بر مبنای قیمت های بالاتر از قیمت های صادراتی به فروش برسانند زیرا قیمت های محاسبه شده با قیمت های صادراتی گمرک مقایسه می شود و در صورتی که قیمت های صادراتی پایین تر از قیمت های داخلی باشد پیگیری صورت می گیرد؛ مضاف بر آن که شرکت های پتروشیمی تعهد بازگشت ارز دارند لذا عملا توان فروش پایین تر از قیمت های داخلی را ندارند.
وی با اشاره به این که هر گرید و هر منطقه صادراتی در تعیین قیمت ها تعیین کننده است و از طرفی دوره به دوره مناطق صادراتی نیز تغییر می کنند نحوه قیمت گذاری نیز مدام تغییر می کند و همین عامل باعث شده قیمت گذاری پیچیده باشد و نتوان به سادگی فرمول را منتشر کرد.
در این رابطه طهماسبی در پاسخ به اعضای هیات مدیره که خواستار ارایه روشی شفاف برای قیمت گذاری مواد اولیه شدند گفت: واقعیت آن است که دستورالعمل ها بر این اساس تنظیم شده اند که تفاوت قیمت داخلی و صادراتی نباید به نحوی باشد که شرکت های پتروشیمی اهداف صادراتی را اولویت خود قرار دهند و بازار داخلی با بحران روبرو گردد به همین علت قیمت های صادراتی بر مبنای فوب و داخلی بر مبنای فوب منهای 5 درصد تعیین می شوند. از طرف دیگر قیمت گذاری بر اساس ساختارها و روش های پیچیده ای صورت می گیرد و قیمت های جهانی نیز از مجلات معتبر استخراج می گردد و بر اساس این دستورالعمل ها نیز قیمت گذاری صورت می گیرد.
وی ادامه داد به همین دلیل نیز درخواست های تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی برای مداخله در قیمت ها یا تغییر قیمت با استفاده از ظرفیت های 5 درصدی این دفتر با توجه به پیچیدگی های همین روش های محاسباتی چندان آسان نیست و در واقع مقررات این اجازه را به ما نمی دهد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نمایندگانی از صنایع پایین دست در قیمت گذاری حضو داشته باشند گفت: ما بر اساس مقررات نمی توانیم چنین اقدامی را انجام دهیم و اصولا کارگروهی برای قیمت گذاری وجود ندارد و قیمت گذاری بر مبنای اصول و مقررات و با استفاده از قواعدی صورت می گیرد حتی به زودی سامانه های محاسباتی ایجاد می شوند که قیمت گذاری را کاملا خودکار انجام می دهند و لذا نمی توان در این موضوع از طرفین دعوت به عمل آورد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت گذاری محصولات غیر بهین‌یابی هم بر همین مبنا صورت می گیرد گفت: بله این نوع محصولات بعد از قیمت گذاری و بر مبنای میزان تقاضایی که برای آنها در بورس ثبت می شود در رده محصولات غیر بهین‌یابی قرار می گیرند لذا فرمول محاسبه در مورد آنها نیز با سایر محصولات تفاوتی ندارد.

ضرورت ایجاد تعادل در درخواست های بالادست و پایین دست
مهندس منصوری پور کارشناس ارشد دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات این دفتر در سال جدید گفت: از ابتدای سال 99 با توجه به شرایط بازار و فروش شرکت ها در بورس کالا، درصدهای خرید، عدم رقابت و بحث کرونا، شاید یکی از اولین اقداماتی که به فکر دفتر صنایع پایین دستی رسید موضوع فروش اعتباری مواد اولیه بود که از هفته گذشته در بحث فروش گریدهای مرتبط با صنعت لوله تماس هایی با فعالان این صنعت گرفته شد و در انجمن پی وی سی و مجموعه های دیگر هماهنگی هایی انجام شد که متاسفانه استقبال کافی از آن صورت نگرفت.
به گفته وی نکته ای که در این رابطه وجود دارد آن است که در شرایطی که بازار در شرایط نزولی قرار دارد و در آرامش است تولیدکنندگان از این ایده ها استقبال نمی کنند اما در شرایط بحرانی به دنبال این روش ها هستند اما باید در شرایط آرامش زمینه لازم را برای قراردادهای اثرگذاری مانند قراردادهای پریمیوم فراهم کنیم.
منصوری پور در ادامه افزود: اکنون فروش های صادراتی به دلیل بحران کرونا کاهش یافته از سوی دیگر قیمت ها نیز کاهش یافته و برخی شرکت ها نیز قراردادهای خرید را با شرکت ها فسخ کرده اند بنابراین زمان خوبی است تا فروش اعتباری بسته شوند
وی در ادامه افزود: طی چند ماه اخیر دو بانک به صورت پایلوت وارد کار شده اند و تلاش هایی صورت گرفته تا ال سی های داخلی هم تشویق شوند و در کنار فروش اعتباری شرایط مساعدی برای تولیدکننده های داخلی ایجاد شود.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر که قیمت پتروشیمی ها کاهشی است چرا قیمت برخی محصولات مانند پلی پروپیلن ها افزایش یافته و رقابت ایجاد شده گفت: متاسفانه بحث تقاضا در اختیار دفتر صنایع تکمیلی نیست و به نهادهای دیگر مانند وزارت صمت، سامانه بهین یاب و بورس کالا وابستگی دارد.
وی در خاتمه اظهار کرد: وزارت صمت سامانه هایی مانند افق و یا سامانه ثامن را ایجاد کرده تا تقاضا را مدیریت کند و مواد اولیه به دست دلال نرسد و تقاضای کاذب در بازار ایجاد نشود. از سوی دیگر قرار شده از امسال با کسانی که فاکتور فروش خود را ثبت نمی کنند یا در بهین یاب گرید مصرفی خود را به ثبت نمی رسانند برخورد شود تا تقاضا به این ترتیب کنترل شود.