پیشنهاد انجمن ملی برای اعمال تخفیف روی قیمت کالاهای موجود در سامانه مچینگ

به گزارش اینپیا، در این جلسه مساله قیمت گذاری کالاها مورد بحث قرار گرفت و انجمن ملی صنایع پلیمر پیشنهاد کرد که در بورس کالای ایران نیز مانند سایر کشورها اگر کالایی با قیمت معین شده به فروش نمی رسد، فروشنده برای آن تخفیفاتی را در نظر بگیرد تا خریدرا برای تهیه آن کالا انگیزه پیدا کند. اعضای […]

به گزارش اینپیا، در این جلسه مساله قیمت گذاری کالاها مورد بحث قرار گرفت و انجمن ملی صنایع پلیمر پیشنهاد کرد که در بورس کالای ایران نیز مانند سایر کشورها اگر کالایی با قیمت معین شده به فروش نمی رسد، فروشنده برای آن تخفیفاتی را در نظر بگیرد تا خریدرا برای تهیه آن کالا انگیزه پیدا کند. اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی نیز تصمیم گیری و مباحثه در این خصوص را به جلسات آتی موکول کرده اند.

 

در این راستا، مهندس مهدی پورقاضی، عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفت و گو با خبرنگار اینپیا گفت: در همه جای جهان این موضوع مرسوم است که اگر کالایی به قیمت معین به فروش نرسد برای آن تخفیف در نظر گرفته می شود.

 

وی ادامه داد: از این رو پیشنهاد شده است که برای کالاهای موجود در سامانه مچینگ نیز تخفیفاتی در نظر گرفته شود، تا هم انبار پتروشیمی ها خالی شود و هم تولیدکنندگان در برخی موارد بتوانند کالاها را با تخفیف خریداری کنند.

 

این فعال صنعت پلیمر در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از برخورد پتروشیمی ها نسبت به این پیشنهاد چیست، نیز اظهار کرد: پیش بینی می شود که پتروشیمی ها این پیشنهاد را قبول نکنند، چرا که این واحدها به دنبال سودهای کلان هستند و اکنون نیز از رقابت هایی که در بورس صورت می گیرد منافع قابل توجهی را به دست می آورند.

 

وی افزد: این در حالی است که برخی کالاها به دو برابر قیمت های پایه به فروش می رسد و همین سودهای هنگفت نشان می دهد که صنایع بالادستی با این پیشنهاد موافقت نکنند. این در شرایطی است که بازار مواد اولیه در ماه های گذشته با رقابت هایی چشمگیر همراه بوده است.

 

این فعال صنعت پلیمر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی جای اصلاح دارد، گفت: شیوه قیمت گذاری کنونی که بر اساس 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می شود مشکلی ندارد، اما مساله مهم چند نرخی بودن ارز است.

 

وی ادامه داد: بارها بخش خصوصی از بانک مرکزی خواسته است که معضل چند نرخی بودن ارز را برطرف کند اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است و اکنون فاصله نرخ ارز نیمایی و ارز بازار آزاد منجر به تقاضای کاذب در بازارها می شود.
پورقاضی همچنین اظهار کرد: بر این اساس مساله ای که باید اصلاح شود، شیوه قیمت گذاری نرخ ارز است و پس از آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

این عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ایران همچنین درخصوص روند تصمیم گیری در کمیته تخصصی پتروشیمی نیز اظهار کرد: متاسفانه تصمیم گری می تواند چابک تر از وضعیت کنونی باشد، با این حال دیده می شود که همچنان تصمیم گیری ها به کندی صورت می گیرد.

 

شایان ذکر است که با توجه به اختیارات دفتر توسعه صنایع پایین دستی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این دفتر اختیار داده است که قیمت های موجود را 5 درصد افزایش یا کاهش دهد.