کاهش قیمت جهانی مانع افزایش قیمت‌های پایه نمی‌شود

به گزارش اینپیا، میانگین ماهانه دلار نیمایی برای محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه 14 دی ماه 255.642 ریال بود و طی این هفته با 2 ریال کاهش به 255.640 ریال در تاریخ یکشنبه 21 دی رسید که نشان از ثبات نسبی قیمت ها دارد.   اما نکته مهم این است که قیمت های جهانی و […]

به گزارش اینپیا، میانگین ماهانه دلار نیمایی برای محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه 14 دی ماه 255.642 ریال بود و طی این هفته با 2 ریال کاهش به 255.640 ریال در تاریخ یکشنبه 21 دی رسید که نشان از ثبات نسبی قیمت ها دارد.

 

اما نکته مهم این است که قیمت های جهانی و قیمت های خاورمیانه روند کاهشی حدود 2 الی 3 درصدی را در این هفته تجربه کردند.

 

با این وجود در هفته های گذشته بارها شاهد بودیم که با وجود کاهش قیمت های جهانی و بر خلاف انتظار، باز هم قیمت های پایه افزایشی بود.

 

این در حالی است که تشکل های بخش خصوصی و فعالان صنایع تکمیلی بارها به مساله عدم شفافیت قیمت گذاری محصولات پتروشیمی اعتراض کرده اند.

 

این هفته نیز شاهدیم با وجود ثبات قیمت دلار نیمایی و افت قیمت های جهانی، باز هم قیمت های پایه برای بسیاری از محصولات پتروشیمی افزایشی بود.

 

در این بین پت نساجی در صدر قرار داشت و ابن در حالی است که عرضه این محصول نیز در هفته های گذشته کاهش یافته بود و با رقابت هایی جدی برای این گریدها همراه بودیم.

 

پت نساجی(پلی اتیلن ترفتالات نساجی) با افزایش 9.12 درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که عرضه این محصول نیز در هفته های گذشته کاهش یافته بود و با رقابت هایی جدی برای این گریدها همراه بودیم.

 

گریدهای پلی استایرن انبساطی، بوتادین استایرن ABS0150 نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.