یک ریال از درآمد رقابت را نمی خواهیم/ پتروشیمی خوزستان امکان افزایش عرضه را دارد

به گزارش اینپیا، جلسه هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با مدیرعامل و مدیران ارشد پتروشیمی خوزستان و با حضور کارشناس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزار شد. رضا صالح احمدی، مدیرعامل پتروشیمی خوزستان در ابتدای این جلسه گفت: پتروشیمی خوزستان تنها تولیدکننده پلی کربنات در کشور است و از سال های ابتدایی تا کنون تلاش های بسیاری انجام شد تا این مجموعه بتواند محصول پلی کربنات را با کیفیت […]

به گزارش اینپیا، جلسه هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با مدیرعامل و مدیران ارشد پتروشیمی خوزستان و با حضور کارشناس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزار شد.
رضا صالح احمدی، مدیرعامل پتروشیمی خوزستان در ابتدای این جلسه گفت: پتروشیمی خوزستان تنها تولیدکننده پلی کربنات در کشور است و از سال های ابتدایی تا کنون تلاش های بسیاری انجام شد تا این مجموعه بتواند محصول پلی کربنات را با کیفیت مطلوب تولید کند.
وی ادام داد: مشکلات اصلی تولید پلی کربنات، رنگ و دانه های سیاه و خواص فیزیکی بود که با انجام مشاوره و خرید تجهیزات این مشکلات رفع شد. در نتیجه از سال 97 تلاش کردیم که پلی کربنات تولیدی پتروشیمی خوزستان را در داخل بفروشیم و آمارها نشان می داد که این شرکت می تواند 10 درصد از بازار داخلی را پوشش دهد.
به گفته صلاح احمدی، در کشور گریدهای مختلفی از پلی کربنات استفاده می شود و بر این اساس بازار بخش بندی شده است. علاوه بر این برای ایجاد رونق در بازار شرایط اعتباری چند ماهه برای خرید در بورس ایجاد شده است. همچنین خریداران عمده تخفیف هایی هم دریافت می کنن.
سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر نیز در ادامه گفت: تمام ظرفیت پتروشیمی خوزستان فعال نیست و برخی از شرکت های مصرف کننده می خواهند که واردات داشته باشند. چرا که گفته می شود کیفیت کالاهای تولیدی پتروشیمی خوزستان مطلوب نیست.
در ادامه محمد حسین بابالو کارشناس حوزه پتروشیمی ضمن ارائه گزارشی از معاملات محصولات پتروشیمی خوزستان در بورس گفت: گزارش ها از وضعیت معاملات پلی کربنات نشان می دهد که تقریبا 19 هزار تن از این کالا در سال گذشته وارد بازار شده است که از این میزان 10630 تن تقاضا وجود داشته است که 7155 تن از آن مقدار (به جز عرضه سلف) عرضه شده است.
وی ادامه داد: ارزش کل معاملات پتروشیمی خوزستان 215 میلیارد تومان بوده است که از این میزان بیش از 8.1 میلیارد تومان هزینه رقابت بوده است که نشان از رقابت 3.7 درصدی روی این کالاست.
به گفته این کارشناس در حالی که انبار پتروشیمی پر است و در برخی از زمان ها درصد رقابت برای پلی کربنات به شدت افزایش پیدا می کند، عرضه سلف یک ماهه محصولات می تواند تا حدودی در بازار التهاب ایجاد کند. این در حالی است که پلی کربنات نیز متقاضیان زیادی دارد و این مساله می تواند پتانسیل التهاب را در بازار قوی تر کند.
وی ادامه داد: اگر تغییر فنی به تنهایی انجام شود، نتیجه بخش بودن دور از دسترس به نظر می رسد اما اگر این تغییر در کنار تغییرات بازرگانی و رسانه ای ایجاد شود، بدون شک می تواند تاثیرگذار باشد.
علیرضا ترک، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر نیز در ادامه این جلسه گفت: در گزارشی که ارائه شد دو نکته باید افزوده شود.
وی ادامه داد: فروش سلف می تواند مشکلات را افزایش دهد به خصوص در زمانی که تقاضا زیاد نیست.
این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر افزود: عدد 3.7 درصد رقابت عدد میانگین است و گرید های پرتقاضای پتروشیمی خوزستان با رقابت های بیشتری همراه است. از این رو به نظر می رسد که افزایش تولید گریدهای پر مصرف می تواند یکی از راهکارهای مطلوب باشد.
ترک اظهار کرد: افزایش کیفیت محصولات پتروشیمی خوزستان کاملا قابل قبول است اما به هر ترتیب به دلیل مشکلات کیفی این مجتمع پتروشیمی، مدل قیمتی این محصولات با دیگر مواد متفاوت است. در مورد محصولات پتروشیمی خوزستان، قیمت گریدهای خارجی، نرخ این محصولات را تعیین می کند. چرا که دلالان تمایل زیادی به خرید این محصولات ندارند و بسیاری از خریداران نیز همچنان مایل به خرید از خارج هستند. از این رو اختلاف قیمت ایجاد شده به دلیل تغییر نرخ ها در بازارهای خارجی، با قیمت ها در بورس کالا موجب افزایش تقاضا می شود.
به گفته وی: این در حالی است که اختلاف قیمت قابل توجهی در بازار آزاد و بورس کالا وجود دارد و در حال حاضر نیز بخشی از خریداران بازرگان هستند چرا که کالا بهین یابی نیست.
این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر به پتروشیمی خوزستان پیشنهاد داد: پتروشیمی خوزستان باید مسیر رشد کیفیت خود را ادامه دهد و به خریداران اطمینان بدهد. علاوه بر این در بخش بازار هم پتروشیمی خوزستان باید از ناشناخته بودن خود استفاده کند و گریدهایی که برخی از خریداران تا کنون از آن استفاده نمی کردند را به بازار عرضه کند.
سعید زکایی، نائب رئیس و رئیس کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلیمر نیز در ادامه خاطرنشان کرد: مشخص نیست که مبنای تعیین قیمت پایه پلی کربنات مشخص نیست و در شرایطی که می بینیم سایر محصولات به دلیل تغییر میزان صادرات و قیمت ارز تغییر کرده اند اما قیمت پلی کربنات همچنان ثابت است. علاوه بر این فروش سلف همان طور که اشاره شد معضلاتی را ایجاد کرده است برای خریدارن به خصوص جریمه هایی که برای این نوع فروش در نظر گرفته می شود می تواند برای خریداران ضرر ایجاد کند.
وی ادامه داد: در پتروشیمی خوزستان باید دقیق برنامه ریزی شود که محصولات تولیدی تهدیدی برای تولید کنندگان پایین دست نباشد و شرکت های کوچک واهمه ای از رقابت با این شرکت مادر نداشته باشند. از این رو پتروشیمی خوزستان می تواند به شرکت های پایین دستی به عنوان بازوی توسعه فروش خود نگاه کند و نه این که رقیب. این در حالی است که اگر استراتژی تولید یک محصول نهایی با کیفیت در نظر گرفته شود، بدون شک تولید نیز افزایش خواهد یافت.
زکایی همچنین در خاتمه تاکید کرد: فرصت های تحریم باید به عنوان توسعه دیده شود و باید در نظر گرفت که اگر مشکلات تحریم رفع شود، باز هم شرکت ها نیاز خود را از داخل تامین کنند.
سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر در بخشی دیگر از گفت و گو ها تاکید کرد: پتروشیمی خوزستان نباید به این توجه کند که ایجاد رقابت می تواند سودی 8 میلیاردی به این شرکت برساند، بلکه باید برای سودهای بلند مدت و پایدار برنامه ریزی کند.
وی گفت: علاوه بر این انجمن ملی صنایع پلیمر می تواند امکانات انبار در تهران را از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی در اختیار پتروشیمی خوزستان قرار دهد و از این طریق دیگر نیازی به فروش سلف نباشد. همچنین انجمن آمادگی دارد که اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار پتروشیمی خوزستان قرار دهد که طی آن هم به صنعت پایین دست و هم به بالادست کمک شود.
ترکمان ادامه داد: مجوز گواهی سپرده کالایی اخیرا با تلاش های فراوان از شورای فقهی بورس گرفته شده است، به این معنی که هر کسی که کد بورسی دارد می تواند از شرکت هایی که تولید دارند، خرید گواهی سپرده بکند. این پروژه ها می تواند منافع بالادست و پایین دست را در کنار هم حفظ کند.
محمودی، کارشناس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز در این جلسه اظهار کرد: بازار هنوز شناخت کاملی روی محصولات پتروشیمی خوزستان ندارد و با توجه به وارداتی که وجود دارد، خریداران در برخی از موارد به سمت محصولات خارجی سوق پیدا می کنند.
وی در خصوص قیمت گذاری پلی کربنات نیز گفت: قیمت گذاری پلی کربنات در سال های پیش مانند سایر محصولات بود و از زمانی که هزینه تولید پتروشیمی خوزستان بالا رفت، این مجتمع پتروشیمی به تنهایی قیمت محصولات خود را تعیین می کند.
وی همچنین ادامه داد: پتروشیمی خوزستان در راستای شناخته شدن در بازار نیاز به کمک دارد. از این رو انجمن می تواند در خصوص کیفیت محصولات پتروشیمی خوزستان در میان مصرف کنندگان شفاف سازی کند.
در پایان نیز رضا صالح احمدی، مدیرعامل پتروشیمی خوزستان با حمایت از پیشنهادات اعضای انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: پیشنهاد فروش مستقیم و کنار گذاشتن سلف مساله مهمی است و پتروشیمی خوزستان تلاش دارد که زمان تحویل را به دو تا سه روز کاهش دهد. علاوه بر این مساله افزایش تولید و عرضه هم در برنامه پتروشیمی خوزستان قرار دارد و در آینده محقق خواهد شد.
وی همچنین در خصوص فروش مدت دار محصولات نیز گفت: امکان فروش مدت دار تا میزان 2 ماه وجود دارد و موضوع افزایش این مدت نیز با هیات مدیره پتروشیمی خوزستان مطرح خواهد شد.
صالح احمدی در پاسخ به گلایه خریداران از رقابت بالای محصولات، ضمن اشاره به این که افزایش عرضه در دستور کار قرار دارد، گفت: یک ریال از درآمد رقابت را نمی خواهیم و تمام تلاش این است که عرضه و فروش را افزایش دهیم.
وی افزود: با این حال برخی از شرکت های داخلی، حاضرند که محصولات خارجی را با کیفیت کمتر نیز برای فرار مالیاتی خرید کنند. این در حالی است که بازرگانی که واردات را انجام می دهد و کالاهای کم کیفیت خارجی را وارد می کند. می تواند بازارگانی را در بازار داخلی انجام دهد و این مساله می تواند هم رقابت را و هم واردات محصولات بی کیفیت را کاهش دهد.
صالح احمدی افزود: عرضه با توجه به سیاست های موجود، می تواند به صورت مشخص با میزانی که از طرف انجمن پیشنهاد می شود می تواند افزایش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: فروش سلف نیز در برخی از گریدها به زودی متوقف خواهد شد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک فروش سلف به صورت کامل متوقف شود.
مدیرعامل پتروشیمی خوزستان در خاتمه اظهار کرد: مساله افزایش کیفیت نیز همچنان در برنامه پتروشیمی خوزستان ادامه دارد و در عین حال تلاش می شود که گریدهای جدیدی برای تولیدکنندگان پایین دست تولید شود. ضمن این که از انجمن ملی صنایع پلیمر خواستاریم که در شناخته شدن محصولات پتروشیمی خوزستان به این مجموعه کمک کنند.