راهکارهایی برای حل چالش های صنعت مستربچ و کامپاند

به گزارش اینپیا، امید کوشکی، در پنجمین کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری با بیان مشکلات این صنعت به ارائه راهکارهایی به دولت برای حل چالش های واحدهای تولیدی در این حوزه پرداخت.   وی خاطر نشان کرد: انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند در اسفندماه سال 91 با یک گروه 17 نفره آغاز به کار کرد و […]

به گزارش اینپیا، امید کوشکی، در پنجمین کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری با بیان مشکلات این صنعت به ارائه راهکارهایی به دولت برای حل چالش های واحدهای تولیدی در این حوزه پرداخت.

 

وی خاطر نشان کرد: انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند در اسفندماه سال 91 با یک گروه 17 نفره آغاز به کار کرد و در حال حاضر در انجمن ملی صنایع پلیمرایران، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صادرات عضویت دارد و توانسته تفاهمنامه هایی با شرکت های متعدد امضا کند تا خدماتی برای اعضای خود بگیرد.

 

کوشکی ظرفیت واقعی تولید کنندگان این صنعت را بیش از 3.5 میلیون تن اعلام کرد و افزود: این تعداد همگی پروانه بهره برداری دارند و پتانسیل خوبی برای تولید 3.5 میلیون تن مستربچ و کامپاند در کشور است.

 

وی افزود: این صنعت جوان است و در تمام سال هایی که در رکود قرار داشتیم صنعت مستربچ و کامپاند توانسته به تعداد واحدهای تولیدی خود اضافه کند که بالای 20 هزار تن ظرفیت دارند و نوید بخش رقابت در حوزه های بین الملل است.

 

کوشکی با اشاره به اینکه میزان تولید کامپاند نسبت به مستربچ بیشتر است، گفت: صنعت مستربچ در تمام کشور گسترده است و در تهران، اصفهان، البرز و قم و قزوین این تعداد بیشتر است چون صنایع تکمیلی بعد از مستربچ در کشور شکل گرفته نیاز بیشتری به مستربچ و کامپاند در این حوزه ها دارد.

 

وی در خصوص آمار واردات و صادرات در این حوزه که مربوط به سال 97 است، توضیح داد: بیش از 28 هزار تن صاردات کامپاند و پلی اتیلن صورت گرفته و 3 هزار و بیش از 800 تن نیز واردات داشتیم که البته در پلی آمید 6 و 66 واردات بیشتر از صادرات بوده است.

 

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند ادامه داد: در زمینه مستربچ دو ردیف تعرفه داریم که حدود 14 هزار تن صادرات و بیش از 600 تن واردات داشتیم.

 

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: آمارها مربوط به سال 97 است و انتظار می رود با توجه به افزایش تولیدی که در این حوزه داشتیم در سال 98 باید این اعداد بیشتر شده باشند.

 

کوشکی با اشاره به زنجیره ارزش پلی اتیلن اظهار کرد: محصولات نهایی مستربچ و کامپاند در صنعت ساختمان، خودروسازی ،صنایع غذایی، الکترونیک، انرژی، صنایع دارویی، بسته بندی، حمل و نقل، شوینده ها، صنایع معدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی، نساجی و لوازم خانگی کاربرد دارند.

 

وی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی صنعت مستربچ و کامپاند گفت: در سال جدید افزایش تعرفه در ماشین های اکسترودل رخ داد که برخلاف شعار سال بود و از ابتدای سال با وجود برگزاری جلسات مختلف شاهد افزایش هر رز مواد پلیمری در بورس کالا بودیم.

 

کوشکی ادامه داد: همچنین از ابتدای شهریور ارزی برای این صنعت تخصیص داده نشده است.

 

وی با تاکید بر لزوم تعریف استانداردهای ملی برای محصولات مختلف به ویژه کامپاند افزود: رتبه بندی کیفی نیز از دیگر مسائل مهم این حوزه است که باید با توان و ظرفیت تولید کشور هماهنگی و تناسب داشته باشد.