به گزارش اینپیا، دومین دوره از همایش بینالمللی توسعه صادرات صنایع پلمیری و تقدیر از صادرکنندگان پویا، چهارم مرداد ماه امسال در استان اصفهان برگزار میشود. یکی از اهدافی که در این همایش دنبال میشود، این است که علاوه بر اینکه اطلاعات مورد نیاز برای شناخت بازارهای جدید صادراتی و تدوین استراتژیهای به روز به […]
به گزارش اینپیا، دومین دوره از همایش بینالمللی توسعه صادرات صنایع پلمیری و تقدیر از صادرکنندگان پویا، چهارم مرداد ماه امسال در استان اصفهان برگزار میشود. یکی از اهدافی که در این همایش دنبال میشود، این است که علاوه بر اینکه اطلاعات مورد نیاز برای شناخت بازارهای جدید صادراتی و تدوین استراتژیهای به روز به صاحبان صنایع داده میشود، به فرهنگ صادرات و تولید صادراتی در صنایع پلیمری هم توجه شده و در این راستا فضاسازی مناسبی صورت گیرد. از همین رو برای آگاهی از اینکه همایش توسعه صادرات چقدر در جهت پیشبرد اهداف صنعت حرکت میکند، گفت و گوی اینستاگرامی در صفحه اینپیا با دکتر رضا توفیقی، دبیر علمی همایش و مشاور ارشد کمیسیون صادرات انجمن ملی پلیمر ایران انجام شد که در ادامه میخوانید:
پیش از ورود به پاسخ سوال مطرح شده باید مقدمهای درباره دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری ارائه شود. این همایش در واقع به دنبال فضاسازی و توجه به فرهنگ صادرات در صنایع پلیمری است. این همایش در سه بخش برگزار میشود. در بخش آموزش به دنبال آن هستیم که استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی را تدوین کنیم، در سخنرانیهایی که در این همایش برگزار میشود از صاحبنظران دعوت کردیم تا پیرامون فرصتهای هدف صادرات در محصولات پلیمری صحبت کنند و در بخش صادرکنندگان پویا هم تلاش کردیم صادرکنندگان با معیارهای علمی و دقیق انتخاب شوند. حال با این مقدمه به پاسخ سوال اصلی بازمیگردیم. به فراخور تغییرات در بنگاه های اقتصادی، مقیاس فعالیت، ظرفیت تولید، نوع تکنولوژی و تغییرات در این بخش ها و همچنین تغییر بازار هدف، استراتژی های صاحبان صنایع برای ورود به بازار ها هم باید متفاوت باشد. همانطور که تمامی اهالی صنعت مستحضر هستند، در زمینه انواع روشهای صادراتی ما صادرات مستقیم، غیرمستقیم یا با مشارکت را داریم که ضرورت دارد بدانیم با توجه به شرایط کشور هدف باید از کدام یک از این روشها استفاده کنیم. به عنوان مثال در زمانی که فضای سیاسی اقتصادی بازار کشوری مثل عراق مناسب نیست، صادرات مستقیم بهترین راه ورود به بازار عراق است چرا که ریسکهای سیاسی اقتصادی را به حداقل می رساند البته به دنبال آن منافع صادرات مستقیم هم حداقلی است اما در صادرات غیر مستقیم ما نمایندگی اعطا می کنیم که حقوق و منافع ما را در بازار هدف دنبال کند از همین رو با توجه به شرایط داخل بنگاه و شرایط بازار هدف باید استراتژی مناسب داشته باشیم که ریسک حداقلی و منافع حداکثری را از صادرات به دست آوریم، از همین رو یکی از سخنرانیها در دومین همایش ملی توسعه صادرات صنایع پلیمری درباره این موضوع خواهد بود چرا که باید از نظرات صاحب نظران استفاده کنیم تا استراتژی مناسبی را انتخاب نماییم.
در همایش امسال یکی از تمرکزهای اصلی بر معرفی بازار هدف مثل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد بود. اگر بخواهیم یک چشمانداز از آنچه در این همایش قرار است برای شرکتکنندگان تجربه شود، ترسیم کنیم، باید گفت صاحبان صنایع اطلاعات کاملی از وضعیت بنگاههای خود دارند، در همایش هم بازارهای هدف به آنها معرفی میشود و همچنین از استراتژی های مناسب برای ورود به بازار هدف هم به شرکتکنندگان اطلاعرسانی میشود تا با کمک این مشاورهها، صاحبان صنایع بتواند استراتژی مناسبی انتخاب کنند چرا که اگر یک استراتژی تاکنون به طور مناسبی جواب داده است به این معنی نیست که همچنان مناسب باشد پس ضرورت دارد صاحبان صنایع استراتژیهای خود را به صورت مداوم بروزرسانی کنند و بازارهای هدف صادرات را بشناسند. از همین رو این دو موضوع محور و رویکرد اصلی همایش توسعه صادرات است.
هدف هر بنگاه اقتصادی برای فعالیت، کسب سود است آن هم از نوع سود باکیفیت پایدار بنابراین اگر بخواهیم به سود باکیفیت برسیم باید رضایت مشتریان را جذب کنیم و در بازار هدف فعالیت خود را ثابت کرده باشیم، همچنین مصرف کننده در بازار هدف باید محصول ما را بشناسد و آن را تقاضا کند. از سوی دیگر ضامن پایدار ماندن سود هم در این است که بتوانیم در طول سالیان جایگاه خود را در بازار هدف حفظ کنیم. بنابراین باید گفت صادرات یک مفهوم پویاست چرا که نیازهای مشتریان همواره در حال تغییر است و از طرف دیگر رقبای تازهای هم به میدان وارد میشوند، همچنین مطالبات مصرف کنندهها هم به طور مداوم در حال تغییر است پس تولیدکننده باید این تغییرات را پیشبینی کند و سیاست کاری خود را با آن تطبیق دهد.
مفهومی با عنوان صادرکننده نمونه داریم که در سطح ملی و استانی از ۲۲ سال پیش با تصویب شورای فرهنگ عمومی انتخاب شده و همایش آن هم در سطح کشور برگزار می شود. بنابراین متوجه میشویم، که حمایت از صادرات در واقع نوعی کار فرهنگی و فرهنگسازی است و صادرکنندگان باید تشویق شوند، بنابراین در حوزه صادرات نیاز به کار فرهنگی داریم تا بتوانیم فرهنگ تولید صادراتی را گسترش دهیم اما در کنار آن به عنوان انجمن ملی صنایع پلیمر باید به صادر کننده و تولید کننده کمک کنیم، آموزش دهیم و بازارهای صادراتی را با بروزترین تغییرات اختیار صادرکنندگان قرار دهیم. از همین رو ما تلاش میکنیم همکاران خود را نسبت به صادرات ترغیب و تشویق کنیم و تا حد امکان ابزارهای لازم را در اختیار آنها قرار دهیم. پیشنهاد می کنم صاحبان صنایع پلیمری در دومین همایش بینالمللی توسعه صادرات صنایع پلیمری، شرکت کنند و محتوای مورد نیاز در جهت توسعه کسب و کار خود را از این همایش به دست آورند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
لینک نمایشگاه اوراسیا