تعیین اهداف کمیسیون آموزش در سال 1395

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، شانزدهمین جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی 23 فروردین ماه در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با حضور کارشناسان، نمایندگان تشکل ها و همچنین نماینده پژوهشگاه برگزار شد. دستور جلسه این نشست عبارت بود از؛ اخبار پیش از دستور، ارائه گزارش از جلسه کاری تدوین تفاهمنامه […]

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، شانزدهمین جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی 23 فروردین ماه در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با حضور کارشناسان، نمایندگان تشکل ها و همچنین نماینده پژوهشگاه برگزار شد.

دستور جلسه این نشست عبارت بود از؛ اخبار پیش از دستور، ارائه گزارش از جلسه کاری تدوین تفاهمنامه با پژوهشگاه پلیمر و مرکز رشد، تعیین برنامه های سال 1395 با ذکر اهداف و رویکردها به صورت مدون و زمانبنددی شده، بررسی عملکرد کارگروه ها، هماهنگی های لازم برای برگزاری دوره آموزش دیکوم برای همه اعضای سه کارگروه و تعیین برنامه زمانبندی سمینارهای آموزشی کمیسیون در سال 95.

برزویه ظهیری رئیس کمیسیون آموزش در ابتدای این نشست با اشاره به آخرین جلسه سال گذشته با پژوهشگاه پلیمر در خصوص تفاهمنامه، آن را دارای سه محور عنوان کرد و گفت: این محورها شامل؛ تربیت و جذب فارغ التحصیلان پلیمر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری  توسط پژوهشگاه متناسب با نیاز صنایع تکمیلی، دوم امکاناتی که پژوهشگاه در اختیار می گذارد مانند؛ مکان و خدمات پژوهشی و سومین مورد نیز جذب  و بلع شرکت های فناوری است که در پژوهشکده در حال فعالیت هستند.

علیرضا ترک نایب رئیس کمیسیون آموزش نیز در تکمیل سخنان ظهیری اظهار داشت: رویکرد این تفاهمنامه به گونه ای است که می توان به صورت اجرایی تر وارد فعالیت شد. در این تفاهمنامه راهکار جذب  و بلع شرکت های دانش بنیان مشخص است. همچنین مرکز رشد متعهد شده تا هر شش ماه یک تور صنعتی برگزار کرده و یا به وسیله برگزاری نمایشگاه و سمینار، نسبت به معرفی شرکت های دانش بنیان اقدام کند.

وی ادامه داد: در صورت اعلام نیاز واحدهای صنعتی برای نیروهای متخصص، پژوهشگاه  متعهد شده تا بر حسب نیاز واحد مزبور، با  تعیین پروژه و انتخاب فرد مورد نظر، زمینه آموزش و تربیت دانشجوی مورد نظر را متناسب با نیاز واحد صنعتی متقاضی فراهم نماید. با این کار دانشجو می داند پس از اتمام کار برای جذب باید به کجا مراجعه کند و متناسب با نیاز همان واحد صنعتی هم تربیت می شود.

ترک در خصوص تعهد انجمن نیز توضیح داد: انجمن نیز باید زمینه جذب فرد را مهیا کند؛ به عبارتی از همان ابتدا شرایط جذب نیمه وقت انجام می شود. نکته دیگر این که هزینه آموزش های تخصصی تکمیلی مورد نیاز برای دانشجو چنانچه لازم باشد و متقاضی درخواست داشته باشد نیز توسط واحد صنعتی پرداخت می شود.

ترک درباره محور سوم تفاهمنامه، گفت: مشاوره و دانش فنی موضوع دیگری است که کار پژوهش و تحقیق را بر اساس نیاز واحد های صنعتی تا مرحله  دستیابی به دانش فنی توسط پژوهشگاه دنبال می شود . در مورد کلیات این موضوع نیز توافق با پژوهشگاه انجام و در بندهای توافق نامه پیش رو در حال انعقاد قرار گرفته لیکن به دلیل پیچیدگی ها و لزوم بررسی  و تعیین وضعیت برخی جزییات مقرر شده که موضوع بعد از امضا توافق نامه در قالب آیین نامه ای با توافق طرفین تنظیم و اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا پژوهشگاه متعهد شده تا هر شش ماه یک بار یک سمینار با موضوع فناوری های نوین برگزار کند تا زمینه های جدید مشاوره و تحقیق با نظر علاقمندان تعیین شود به عبارتی علاوه بر معرفی شرکت های دانش بنیان، موضوع معرفی نوآوری ها نیز از جمله مفاد این تفاهمنامه است.

بررسی عملکرد کارگروه ها، موضوع دیگر دستور جلسه امروز بود که مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین بنا شد تا دوره آموزشی دیکوم برای همه اعضای سه کارگروه برگزار شود. هدف از این دوره تعامل و آغاز به کار کارگروه ها عنوان شد تا با استفاده از جداول و روشی واحد، خروجی های یکسانی داشته باشند. این دوره در اردیبشهت ماه با همکاری سازمازمان فنی و حرفه ای برای اعضا کارگروهها و کمیسیون برگزار می گردد.

رویا مشایخی نماینده مرکز رشد نیز در این جلسه از احتمال گنجاندن محورها و سرفصلهای مورد نیاز صنعت در دروس دانشجویان به شکل مصوب  خبر داد.

وی همچنین نیاز سنجی ها در این صنعت را بسیار با اهمیت توصیف کرد.

علیرضا میربلوک هم با بیان این که برگزاری دوره آموزشی نیاز به اسپانسر دارد، گفت: باید سال 94 را سال یاس و ناامیدی عنوان کرد. یکی از موارد مهم این است که حتی افراد رشته پلیمر، به صورت غیر مستقیم نسبت به این حوزه اظهار بی اطلاعی می کنند و حتی در دوره های رایگان نیز شرکت نمی کنند.

میربلوک آموزش در ایران را عملی اقتضائی و نه ساختاری، عنوان کرد.

دکتر حامد عزیزی نیز بر اجرایی کردن این تفاهمنامه تاکید کرد.

تعیین برنامه های سال 95 با ذکر اهداف و رویکردها، به صورت مدون و زمانبندی شده عنوان آخرین دستور جلسه بود. ترک برنامه های سال جاری را شامل دو بخش؛ طرح تحول آموزش در صنعت پلاستیک و برنامه های جنبی عنوان کرد.

بر این اساس بنا شد تا پایان شش ماهه اول سال، کارگروه ها موضوع نیاز سنجی و طراحی دوره ها را به اتمام رسانند . همچنین در شش ماهه دوم نیز با توجه به نتایج و عملکرد سه کارگروه اول، سه کارگروه دیگر در فاز بعدی  فعالیت های اجرایی خود را آعاز نمایند . لازم به ذکر است که بر اساس مصوبات و فعالیهای قبلی کمیسیون کل صنعت پلاستیک در قالب 19 کارگروه تقسیم بندی شد تا بتوان نیازهای آموزشی هر بخش را به طور تخصصی تعیین نمود .

اهداف جنبی کمیسیون نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و بر این اساس قرار شد تا هر سه ماه یک سمینار با موضوع های مختلف و مورد نیاز صنعت برگزار شود. این موضوع ها برای سال 95 عبارت است از؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون رفع موانع تولید، صادرات صنایع پلاستیک.

همچنین مقرر شد تا تعاملات کمیسیون آموزش با نهادهای بیرونی، بسط و گسترش یابد و در این راستا تعداد 5 تفاهم نامه حداقل در سال 95 اجرایی شود.

آخرین مورد از اهداف و برنامه های سال 1395، برگزاری حداقل یک دوره آموزش و یا سمیناربه شکل مجازی در راستای بسط و توسعه رویکردهای نوین آموزشی در صنعت پلاستیک بوده است که به تصویب کمیسیون رسید.